اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس مطرح شد

حفظ وحدت چهارمحال و بختیاری اولویت کار استاندار جدید باشد

نایب رئیس شورای شهر شهرکرد گفت: حفظ وحدت و یکپارچگی بین همه‌ی گروه‌های سیاسی فعال و پایبند به اصول انقلاب اسلامی و همچنین اقوام مختلف در استان می‎تواند به عنوان اولین اولویت استاندار مطرح باشد.

حفظ وحدت چهارمحال و بختیاری اولویت کار استاندار جدید باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سرانجام پس از هفته‌ها انتظار بعد از پیروزی دولت تدبیر و امید، استاندار منتخب دولت یازدهم برای استان چهارمحال و بختیاری معرفی شد. تلاش گروه‌های سیاسی عمدتا فعال در ستادهای حامی حسن روحانی برای تاثیرگذاری بر انتخاب استاندار باعث شد تا وزارت کشور برای این انتخاب زمان بیشتری را صرف کند تا بتواند در این رهگذر گزینه‌ای را برگزیند که از مقبولیت بیشتری در بین همه گروه‌های سیاسی و حتی مردم برخوردار بوده و همچنین علاوه‌ بر توانمندی و قابلیت‌های مدیریتی از نیروهای بومی استان باشد.

قاسم سلیمانی گزینه نهایی وزارت کشور در دولت یازدهم و سومین استاندار بومی چهارمحال و بختیاری است که البته به نظر می‌رسد برای تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید از یک طرف و تامین نظر مردم و گروه‌های سیاسی فعال در استان کار دشواری را در پیش روی خود دارد و همین ویژگی بومی بودن مسئولیت وی را در این سمت حساس‌تر و سنگین‌تر کرده است. در همین راستا برای فائق آمدن بر این حساسیت و سنگینی کار شایسته است که منافع استان و مطالبات عمومی مردم به نحو جدی مورد توجه قرار گیرد و در این میان شناسایی مطالبات و مشکلات مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین رابطه گفت‌و‌گویی با حمید فتح‌الهی نائب رئیس شورای شهر شهرکرد ترتیب داده شده تا با وی در جایگاه حقوقی شورای شهر مطالبات و مشکلات مردم استان و به ویژه مردم شهرکرد را مورد بررسی قرار دهیم.

فارس: برای اولین سئوال نظر خود را در رابطه با نحوه انتخاب استاندار جدید بگویید؟

فتح‌اللهی: دکتر روحانی با انبوهی از مشکلات داخلی و خارجی به وجود آمده در دولت گذشته، پیروز انتخابات 92 شد و از همان ابتدای کار به نحو جدی در راستای رفع مشکلات اهتمام ورزید. اولین گام انتخاب همکاران و به ویژه اعضای کابینه بود که با تعامل ایجاد شده و معرفی افراد عمدتا باتجربه و کارآزموده این مرحله طی شد، برای وزارت کشور نیز رحمانی‌فضلی توانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد و فعالیت خود را آغاز کرد و اولین اقدام وزارت کشور معرفی استانداران کشور بود که در یک روند نسبتا کند ولی به گفته وزیر دقیق انجام شد، در انتخاب استاندار استان گروه‌های زیادی فعال بودند و هرکدام از آن‌ها تلاش کردند گزینه‌ای معرفی شود که با شاخص‌های مورد نظر آن‌ها بیشترین مطابقت را داشته باشد، سرانجام پس از بررسی‌های وزارت کشور و رایزنی‌های صورت گرفته آقای سلیمانی به عنوان استاندار منتخب وزیر کشور سکان‌دار تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید در استان شد که البته در این میان نحوه تعامل گروه‌های سیاسی فعال با مسئولان وزارت کشور و سایر دولت‌مردان به نظر جای نقد و بررسی دارد.

فارس: شما به عنوان قائم مقام حزب اعتدال و توسعه نیز هستید، آیا انتخاب قاسم سلیمانی مطلوب حزب شما است؟

فتح‌اللهی: همانطور که می‎دانیم تصمیم‌گیرنده نهایی برای انتخاب استانداران، وزارت کشور و هیئت دولت است اما احزاب و گروه‌های مختلف می‌توانند با نظر مشورتی خود به مسئولان در این رابطه کمک کنند، حزب اعتدال و توسعه نیز در این راستا نظرات مشورتی خود را به مسئولان وزارت کشور و افراد تاثیرگذار در این انتخاب ارائه داد ولی با توجه به اصول حاکم بر تشکیلات حزب به هیچ وجه از مرز اعتدال عبور نکرد و همانطور که از نام این تشکیلات مشخص است بنای ما حرکت بر مدار اعتدال و دوری از هر نوع افراط و تفریط است، این رویکرد نه تنها در دولت اعتدال‌گرای دکتر روحانی که از ابتدای تاسیس این تشکیلات یعنی از سال 1383 بر تمام فعالیت‌های آن حاکم بوده است و برهمین اساس بنا نداریم در هیچ زمینه‌ای نظرات خود را تحمیل کنیم. در حال حاضر هم آقای سلیمانی به عنوان منتخب دولت معرفی شده است و مصالح استان ایجاب می‌کند که همه‌ی گروه‌های سیاسی فعال دست در دست هم بدون توجه به گذشته برای موفقیت آقای سلیمانی و در نتیجه توسعه استان بکوشند. در جلسات متعددی که در شورای مرکزی تشکیل شده تاکید همه اعضا بر هماهنگی و همراهی کامل بوده و هست البته با شروع فعالیت جدی آقای سلیمانی در صورتی که نیاز باشد در راستای اصلاح امور و نقد سازنده که مورد تاکید دکتر روحانی هم می‎باشد عکس‌العمل خود را به صورت شفاف و در مجاری قانونی بر اساس شاخص‌های یک حکومت اسلامی مردم‌سالار نشان خواهیم داد.

فارس: حزب اعتدال و توسعه از استاندار جدید مطالبه خاصی دارد؟ آیا لیست مدیریتی به استاندار ارائه داده است؟

فتح‌اللهی: حزب اعتدال و توسعه هیچگاه سهم‎خواهی نکرده است و اکنون هم که فضای مناسبی برای احزاب اصلاح‌طلب فراهم شده، هیچگونه خواسته خاصی را مطالبه نمی‎کند. ولی در یک دهه فعالیت مستمر بسیاری از نیروهای مستعد و توانمند بومی را در رده‌های مختلف شناسایی کرده و در صورتی که استاندار تمایل به استفاده از نظرات مشورتی داشته باشد در راستای همراهی و همدلی این نیروها را معرفی می‌کنیم. آنچه مورد نظر تشکیلات حزب اعتدال و توسعه استان است، کمک به توسعه استان بدون ایجاد تنش و حاشیه و هرگونه تفرقه است.

فارس: به نظر شما یک مدیر خوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

فتح‌اللهی: یک مدیر خوب علاوه بر مهارت و تخصص باید دارای حسن شهرت نیز باشد و از خلاقیت و نوآوری برای ارتقای بهره‌وری دستگاه نیز برخوردار باشد. اگر مدیر نتواند موجب تقویت روحیه کار گروهی و مشارکت کارکنان شود به واقع موفقیتی نخواهد داشت، نامگذاری دولت یازدهم به نام تدبیر و امید مسئولیت دست‌اندرکاران دولت و به ویژه استانداران را در رابطه با انتصاب مدیران سنگین‌تر کرده است چراکه انتخاب افراد باید به نحوی صورت گیرد تا جرقه‌های امیدی را که در دل مردم با پیروزی دکتر روحانی به وجود آورد، به یاس و ناامیدی تبدیل نکند.

فارس: عملکرد قاسم سلیمانی را در این رابطه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فتح‌اللهی: البته هنوز برای ارزیابی عملکرد بسیار زود است و باید منتظر بمانیم ولی به نظر می‌رسد در این ارتباط آقای سلیمانی کار بسیار دشواری را در پیش رو داشته باشد و بهره‌مندی از خرد جمعی می‎تواند اندکی از این دشواری را کاسته و به اتخاذ تصمیم درست کمک کند.

فارس: از نگاه شورای شهر شهرکرد، مهمترین اولویت‌های استان چه مواردی است؟

فتح‌اللهی: حفظ وحدت و یکپارچگی بین همه‌ی گروه‌های سیاسی فعال و البته پایبند به اصول انقلاب اسلامی و همچنین اقوام مختلف در استان می‎تواند به عنوان اولین اولویت استاندار مطرح باشد. بررسی تاریخ مردم استان حاکی از آن است که در ادوار مختلف از مشروطه گرفته تا دوران دفاع مقدس مردم سلحشور استان متشکل از اقوام مختلف دوشادوش یکدیگر حماسه‌ها آفریدند و هیچگاه اختلاف قومی مطرح نبود ولی پس از آن به دلیل عملکرد نامطلوب برخی مسئولان و گروه‌های سیاسی انحصارطلب به تدریج بذر تفرقه و اختلاف در بین اقوام استان کاشته شد که نتیجه‌ای جز هدر رفت منابع و فرصت‌ها در پی نداشت. به نظر می‌رسد آقای سلیمانی باید بیش از هر موضوع دیگری حفظ وحدت و یکپارچگی را در استان در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد چراکه غفلت از این موضوع آن هم در شرایط حساس امروز ممکن است وضعیتی را به وجود آورد که در آن توسعه استان اولویت آخر مدیران منصوب باشد.

رفع نگرانی مردم استان از مسئله آب اولویت دیگر استان به شمار می‎رود که انتظار می‎رود استاندار در راستای احقاق حقوق به حق مردم در این حوزه و جلوگیری از پروژه‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، اقدام کند.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، افزایش درآمد سرانه و توجه به توسعه گردشگری از دیگر این اولویت‌ها به شمار می‎رود.

فارس: عملکرد علی‌اصغر عنابستانی استاندار سابق استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فتح‎اللهی: بی‎شک استانداری یک استان رسالت سنگین و حساسی است که همواره با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی همراه است. حضور آقای عنابستانی مصادف شد با تصمیمات نادرست دولت دهم که همه کشور را درگیر مشکلات عدیده‌ای کرد و به همین خاطر قضاوت در مورد عملکرد ایشان مشکل است. با این وجود در مدت مدیریت آقای عنابستانی علی‎رغم شعارهای داده شده هیچ فعالیت قابل توجهی با مشارکت بخش خصوصی که بتواند حداقل بخشی از مشکلات اشتغال استان را حل کند، شکل نگرفت و در مقطعی از دوران مسئولیت وی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی نیز رو به تعطیلی گذاشت که خود تاثیری منفی بر اشتغال بر جای گذاشت. استفاده از نیروهای جوان و عمدتا بی‌تجربه از دیگر نکات منفی عملکرد آقای عنابستانی بود.

فارس: مطالبات شورای شهر شهرکرد از استاندار جدید چه مطالباتی است؟

فتح‎اللهی: شهرکرد در سال‌های اخیر به دلیل اینکه مرکز استان است، مورد بی‌توجهی قرار گرفت. بسیاری از اعتبارات استانی و ملی که با توجه به شاخصه تراکم جمعیت حق مسلم شهر بود به دلایلی نامعلوم در نقاط دیگر هزینه شد. شهرکرد به نظر شهر بی‌پناهی را می‌ماند که ناگزیر به ارائه خدمات به کل استان است و خود محروم از توجه لازم. هم‌اکنون تقریبا هزینه اداره شهر از جیب شهروندان ساکن در شهرکرد تامین می‎شود و این در حالی است که شهر روزانه باید به درصد قابل توجهی از مردم استان که به عناوین مختلف به آن وارد می‎َشوند، ارائه خدمات کند.

در حال حاضر مجموعه مدیریت شهری نه تنها از کمک‌های دولتی برخوردار نیست بلکه بیش از یک 100 میلیارد ریال از مطالبات شهرداری از ارگان‌های دولتی نیز پرداخت نشده است با این وضعیت ناگفته پیداست که اداره شهر با چه مشکلاتی مواجه می‌شود. انتظار به حق مجموعه شورای اسلامی از استاندار توجه به شهر بر اساس عدالت و شاخص‌های جمعیتی آن است.

.......................................

گفت‌و‌گو از خاطره حسین‌زاده

........................................

انتهای پیام/68004/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول