اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به مناسبت روز جهانی معلولان گزارش می‌دهد

پای لنگ حمایت از جامعه معلولان

امروز معلولان به ترحم‌ها و نگاه‌های ترحم‌آمیز جامعه نیازی ندارند، بلکه حمایت جامعه و مسئولان را می‌طلبد.

پای لنگ حمایت از جامعه معلولان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، 12 آذرماه در روزشمار تقویم‌ها به عنوان روز جهانی معلولان نام گرفته و یک روز از 365 روز سال به قشر معلول جامعه اختصاص دارد، البته در حال حاضر معلولان به عنوان قشری فراموش شده هستند و صدا‌ها و ناله‌های معلولان به گوش مردم و مسئولان نمی‌رسد.

معلولان، قشری که از ترحم بیزار هستند، اما جامعه ما تنها با نگاه‌های ترحم‌آمیز خود به دنبال مرحم گذاشتن بر روی دل معلولان است. معلولان از این نگاه‌ها و ترحم‌ها متنفر هستند، این افراد به دنبال درک شدن هستند تا بدون دغدغه در میان مردم عادی حضور پیدا کنند و با حضور در فعالیت‌های جمعی آینده خود و کشور خود را بسازند.

12 آذرماه تنها یک روز است که مشکلات و دغدغه‌های فراوان معلولان پر‌رنگ می‌شود و به نوعی 12 آذر روز گوشزد کردن مشکلات معلولان به مردم و مسئولان است.

*‌ مشکلات درمانی دغدغه تمام معلولان است

مدیرعامل انجمن حمایت از معلولان آسیب نخاعی استان اصفهان گفت: مشکلات درمانی و هزینه‌های بالای درمانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معلولان در جامعه است.

علیرضا  نصراصفهانی با اشاره به اینکه دوازدهم آذرماه به عنوان روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: در حال حاضر معلولان برای زندگی در جامعه با مشکلات فراوانی مواجه هستند و بحث درمان به عنوان مهم‌ترین مشکلات معلولان محسوب می‌شود.

وی هزینه‌های درمانی معلولان را بسیار بالا دانست و اضافه کرد: هزینه‌های درمانی معلولان روز به روز به صورت نجومی افزایش پیدا می‌کند و در حال حاضر بسیاری از معلولان آسیب نخاعی با زخم بستر مواجه هستند.

*‌ معلولان نیازمند استفاده از خدمات توان‌بخشی هستند

مدیرعامل انجمن حمایت از معلولان آسیب نخاعی استان اصفهان با بیان اینکه استفاده معلولان از خدمات توان‌بخشی امری مهم و ضروری است، تصریح کرد: اما در حال حاضر مرکز توان‌بخشی برای استفاده و سرویس‌دهی به معلولان در اصفهان وجود ندارد.

وی مباحث درمانی را جزو مشکلات حاد معلولان دانست و ادامه داد: معلولان باید با استفاده از خدمات مراکز توان‌بخشی بتوانند خود را تقویت و باز‌پروری کنند و امیدواریم دولت به صورت ویژه به این موضوع نگاه کند.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه اشتغال به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات معلولان در سطح جامعه است و با ایجاد اشتغال برای معلولان اوقات آنها پر می‌شود و معلولان با اشتغال احساس وجود می‌کنند، تاکید کرد: تأثیر‌گذاری معلولان در جامعه نیز با این موضوع محقق می‌شود و این افراد باید در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی حضور فعال داشته باشند.

*‌ معلولیت، محدودیت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فراموش شدن، دیده نشدن، بی‌اهمیت و بی‌فایده تلقی شدن درد بزرگی بوده که تمام وجود معلولان را فرا گرفته است. معلولانی که اگر دیده شوند و مهم تلقی شوند، آثار و برکات بسیاری را برای شهر و جامعه خود دارند.

اما نگاه‌های مردم به معلولان به عنوان افرادی نا‌توان به معلولان اجازه نمی‌دهد تا پا را فراتر از خانه خود بگذارند و در میان مردم عادی حضور پیدا کنند.

امروز نگاه  برخی در جامعه این است که معلولیت، محدودیت است و معلولان به دلیل نقص جسمانی خود نمی‌توانند برای جامعه مفید باشند، اما مردم باید بدانند که معلولیت، محدودیت نیست و یک معلول با اتکای به خداوند قله‌های موفقیت را طی می‌کند و کشور را با گام‌های بزرگ و استوار خود می‌سازد.

*‌ محیط شهری باید با نیاز‌های معلولان هماهنگ باشد

عضو انجمن حمایت از معلولان آسیب نخاعی استان اصفهان گفت: محیط شهری باید با نیاز‌ها و مطالبات قانونی معلولان هماهنگ باشد و نگرش و دیدگاه‌های جامعه باید نسبت به معلولان تغییر کند.

رضا عباسی با اشاره به اینکه حقوق معلولان نباید نا‌دیده گرفته شود، اظهار کرد: اگر چه طی سال‌های گذشته تا حدودی این موضوع رعایت شده است، اما هنوز بسیاری از حقوق معلولان در سطح جامعه و در مکان‌های عمومی نا‌دیده گرفته می‌شود.

وی به ضرورت توجه مردم و مسئولان به نیاز‌های قانونی معلولان در سطح شهر‌ها اشاره کرد و ادامه داد: مسئولان باید با اجرای کامل قانون در راستای ترویج حقوق معلولان، آزادی انتخاب و ایجاد فرصت‌های مساوی برای معلولان حرکت کنند.

عضو انجمن حمایت از معلولان آسیب نخاعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه محیط شهری باید با نیاز‌ها و مطالبات قانونی معلولان هماهنگ باشد، تصریح کرد: نگرش و دیدگاه‌های جامعه باید نسبت به معلولان تغییر کند، چرا که جامعه امروز به معلولان به عنوان افرادی نا‌توان و غیر‌مفید برای جامعه نگاه می‌کنند.

*‌ توانمندی‌های افراد معلول باید به تمام مردم اثبات شود،

وی با بیان اینکه این تفکر اشتباه است و توانمندی‌های افراد معلول باید به تمام مردم اثبات شود، اضافه کرد: دولت باید با اتخاذ تدابیر لازم در راستای استفاده از توانمندی‌های معلولان در بخش‌های مختلف استفاده کند.

عباسی با اشاره به اینکه دولت باید زمینه‌های مشارکت فعال معلولان را در بخش‌های مختلف به ویژه در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی فراهم کند، تاکید کرد: در حال حاضر این زمینه‌ها فراهم نیست و به این دلیل معلولان از حضور در جامعه خود‌داری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید نیاز‌های معلولان را در سطح شهر شناسایی کنند و اقدامات لازم را در راستای رفع این نیاز‌ها انجام بدهند، افزود: با این اقدامات افراد معلول در جامعه حضور پیدا می‌کنند و آمار واقعی از معلولان موجود در سطح جامعه مشخص می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، 12 آذرماه باید روزی باشد که چشم‌ها و گوش‌های تمام مردم و مسئولان باز باشد تا درد‌ها و فریاد‌های معلولان دیده و شنیده شود.

گاهی جامعه به راحتی از کنار معلولان عبور می‌کند و تنها در برخی زمان‌های خاص با نگاه صدقه‌‌گونه درصدد رفع برخی از چالش‌ها و مشکلات معلولان است، اما نگاه‌های صدقه‌گونه و ترحم‌آمیز نه تنها دردی از درد‌های معلولان را کم‌ نمی‌کند، بلکه روح و جان این افراد را آزار می‌دهد.

*‌ معلولان نیازمند راه‌اندازی بانک اطلاعات جامع معلولان هستند

عضو انجمن حمایت از معلولان آسیب نخاعی استان اصفهان گفت: معلولان نیازمند راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات معلولان هستند و دولت باید با راه‌اندازی این بانک نسبت به جمع‌آوری آمار دقیق معلولان موجود در سطح جامعه اقدام کند.

علی محمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از معلولان آسیب نخاعی در اثر حادثه یا تصادف توانمندی‌های خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: یک معلول آسیب نخاعی برای بازگرداندن بخشی از استقلال شخصی و توانایی‌های خود باید از برنامه‌های ورزشی و خدمات توان‌بخشی استفاده کند.

وی با بیان اینکه اما در حال حاضر زیر‌ساخت‌های استفاده معلولان از این خدمات فراهم نیست، اضافه کرد: چرا که تعداد مراکز دولتی کار‌درمانی، باز‌توانی و توان‌بخشی محدود است و امکان استفاده معلولان از خدمات مراکز خصوصی و غیر‌دولتی نیز به دلیل هزینه‌های بالای این مراکز امکان‌پذیر نیست.

*‌ محدودیت‌های معلولان در سطح جامعه باید برطرف شود

عضو انجمن حمایت از معلولان آسیب نخاعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه محدودیت‌های معلولان در سطح جامعه باید برطرف شود، تصریح کرد: فرصت‌های حضور فعال معلولان باید در جامعه فراهم شود و دولت باید به صورت ویژه‌تر به معلولان و رفع نیاز‌های آنها توجه کند.

وی با اشاره به اینکه معلولیت به معنای محدودیت نیست، اما در حال حاضر چنین دیدگاهی در جامعه نسبت به معلولان وجود دارد، ادامه داد: این دیدگاه‌ها سبب ایجاد موانعی برای حضور معلولان در سطح جامعه شده است.

محمدی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌های لازم به منظور آشنایی تمام مردم با حقوق معلولان باید انجام شود، تاکید کرد: در حال حاضر مردم با حقوق معلولان نا‌آشنا هستند و این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای معلولان می‌شود و به این دلیل آموزش مردم در زمینه آشنایی آنها با حقوق معلولان ضرورت دارد.

* معلولان نیازمند راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات هستند

وی به یکی از مهم‌ترین نیاز‌های معلولان اشاره کرد و افزود: معلولان نیازمند راه‌اندازی بانک جامع اطلاعات معلولان هستند و دولت باید با راه‌اندازی این بانک نسبت به جمع‌آوری آمار دقیق معلولان موجود در سطح جامعه اقدام کند.

عضو انجمن حمایت از معلولان آسیب نخاعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر بانک اطلاعات معلولان وجود ندارد، گفت: امیدواریم که این بانک اطلاعاتی هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هر روز مشکلات و چالش‌های معلولان افزایش می‌یابد و دردی به درد‌های آنها اضافه می‌شود، چرا مسئولان به صورت اساسی برای باز شدن گره‌های زندگی معلولان چاره‌اندیشی نمی‌کنند، امیدواریم روزی برسد که فرهنگ معلولیت‌پذیری در جای جای جامعه نهادینه شده باشد و معلولان بتوانند به راحتی در میان دیوار‌های محدود جامعه نفس بکشند.

انتهای پیام/63004/ل30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول