اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی کردستان:

سامانه بارشی فعال در راه است/ برآورد 50 میلی‌متر بارندگی در کردستان

مدیرکل هواشناسی کردستان از ورود سامانه بارشی فعال در چند روز آینده در سطح استان خبر داد.

سامانه بارشی فعال در راه است/ برآورد 50 میلی‌متر بارندگی در کردستان

محمدطالب حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: هوای استان کردستان از روز سه‌شنبه هفته جاری تا اواسط هفته آینده تحت تاثیر امواج بارشی فعالی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر برآورد مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی موج بارشی را در روزهای پنج‌شنبه و جمعه جاری قابل ملاحظه نشان می‌دهند.

مدیرکل هواشناسی کردستان بیان کرد: در حال حاضر میزان بارش تجمعی این سامانه بارشی در بیشتر نقاط استان تا 50 میلی‌متر پیش‌بینی شده و تا روز یکشنبه هفته آینده این موج بر استان حاکم خواهد بود.

حیدری تصریح کرد: بر اساس برآورد پردازش‌های عددی تا طول هفته آینده امواج بارشی به صورت متناوب در استان فعال خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود هوای استان نیز تحت نفوذ این موج کاهش یابد و کم و بیش هوای یخبندانی در استان دور از انتظار نیست.

به گفته مدیرکل هواشناسی کردستان هواشناسی ارزش اطلاعاتی برای مردم دارد و این اطلاعات نیاز تمامی جوامع بشری است.

حیدری با اشاره به اهمیت اطلاعات هواشناسی افزود: با توجه به اینکه امروزه دوره اطلاعاتی است هر شهروندی در هر سطحی به نحوی به اطلاعات هواشناسی نیاز دارد و این اطلاعات به افزایش بهره‌وری کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: بهره‌وری دارای دو حالت است که در حالت نخست کمک به اتخاذ تصمیم درست است و در حالت دوم کمک به کار و نحوه درست انجام دادن است.

مدیرکل هواشناسی کردستان بیان کرد: انجام درست کار به این معناست که وقتی پروژه‌هایی تعریف می‌شود در جهت رفع نیازهای استان است و باید این طرح‌ها اثربخش باشد و وقتی اثربخش نباشند ناکارآمد بوده که در این راستا اطلاعات هواشناسی بر کارآمد بودن آنها نقش مهمی خواهد داشت.

وجود ایستگاه‌های هواشناسی در 100 نقطه کردستان

حیدری با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در هواشناسی بسیار حائز اهمیت است، گفت: کسب این اطلاعات نیاز به شبکه دیده‌بانی دارد و در حال حاضر در 100 نقطه کردستان ایستگاه‌های هواشناسی وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی کردستان اضافه کرد: از این تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در 8 نقطه استان ایستگاه سینوتیک و ایستگاه‌های اصلی است و این ایستگاه‌ها در شهرهای سقز، بانه، قروه، بیجار، سنندج، مریوان، کامیاران، زرینه اوباتو و هزار کانیان وجود دارد.

وی به وجود 13 ایستگاه کلیماتولوژی یا اقلیم‌شناسی به منظور کسب اطلاعات هواشناسی منطقه‌ای و استانی اشاره کرد و اظهار کرد: همچنین 79 ایستگاه باران‌سنجی که میزان بارش برف و باران را سنجش می‌کند، وجود دارد.

به گفته مدیرکل هواشناسی کردستان؛ در استان کردستان باید 250 ایستگاه باران‌سنجی وجود داشته باشد که با کمبود زیادی در این راستا مواجه هستیم و این ایستگاه‌های باران‌سنجی هزینه‌بر است.

حیدری با بیان اینکه تعداد ایستگاه‌های هواشناسی موجود در استان مطلوب است، اضافه کرد: تا قبل از سال 1380 این ایستگاه‌ها از محل اعتبارات ملی خریداری شدند و از سال 1380 خرید این ایستگاه‌ها از محل اعتبارات استانی بوده و هر ساله از این محل برای تعمیر و تجهیز این ایستگاه‌ها هزینه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال 200 میلیون تومان اعتبار برای نگهداری ایستگاه‌های هواشناسی اختصاص یافته که این میزان اعتبار کافی است.

انتهای پیام/79005/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول