اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مبادا به قدرت ها چشمک بزنید

امام جمعه تهران: ای ملت قهرمان و رزمنده ای که اول بار در تاریخ معاصر ستون فقرات آمریکا را خم کردید باز هم در خط استقلال اسلامی کامل خود بمان تسلیم ابرقدرت ها نشو نخواهی آنها را شریک خدا قرار بدهی مبادا به آنها چشمک بزنی و از آنها طلب حمایت کنی .

مبادا به قدرت ها چشمک بزنید

رخدادهای 7آذر1359

چکیده

 

  • امام جمعه تهران: همه کسانی که به اصل جمهوری اسلامی و نظام اسلام معتقد و نسبت به آن تبعیت دارند حق دارند انتقادهای خود را آزادانه بیان کنند کسی مانع انتقاد نیست اما اینکه بخواهند جو سازی بکنند بخواهند مردم را نسبت به سنت های اصلی اسلامی در این جامعه بدبین کند ابدا !
  • حبیب الله پیمان : همان گونه که همه می دانند بزرگترین خطری که انقلاب ما را تهدید می کند از جانب استکبار جهانی آمریکا است.
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی :ما در میان ملت ها حضور داریم و انقلاب اسلامی ایران کاملامطرح است و دلها و قلب های زیادی در سراسر این نقاطی که من رفتم برای انقلاب ما می تپد و ما نه تنها منزوی نیستیم که حضور کامل داریم.

آیت الله خامنه ای تشریح کردند ؛ تفاوت آزادی در اسلام و غرب

نمازجمعه امروز تهران نیز همانند هفته های گذشته به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در محل دانشگاه تهران برگزار شد. آیت الله خامنه ای در ادامه سخنان هفته گذشته خود در رابطه با زمینه های تفرقه در جامعه به موضوع آزادی اشاره کرده و اظهار داشتند : ممکن است طرح مسئله آزادی از سوی بعضی از افراد بی توجه و یا خدای نکرده مغرض ذهن های مردم ما را دچار اشتباهی کند که آن اشتباه به تفرقه و دوگانگی مردم منتهی بشود.

ایشان با اشاره به این که اسلام یکی از بزرگترین پیام های آزادی را در طول تاریخ بشر به انسان داد تاکید کردند : پیامبر آمد تا غل و زنجیر را از دست و پای ملت ها و انسان ها باز کند و باز هم کرد اسلام آزادی را چه چیزی می داند و چگونه می بیند؟ اسلام می آید تا انسان را از شر چه قدرت های اسارت گر رها کند؟

زنجیرهایی که اسلام از دست و پای انسان ها برداشت

آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سوال اظهار داشتند : اولا از شر قدرت دشمنان بیگانه و سلطه گران و جباران جهانی ، اسلام نمی گذارد که قدرت های بزرگ عالم بر ملت اسلام مسلط بمانند و این همین چیزی است که امروز شعار مردم ما است. آزادی از سلطه ابرقدرت های عالم ثانیا آزادی از سلطه مستبدان و جباران داخلی واین همین چیزی است که شما مردم در دوران رژیم گذشته با آن جنگیدید ، اسلام است که می گوید دستگاه سلطنت چه به نام سلطنت و چه به هر نام دیگر باید از اجتماعات انسانی ریشه کن شود و استبداد باید بمیرد.

 

امام جمعه تهران: آزادی بیان در جامعه وجود دارد همه کسانی که به اصل جمهوری اسلامی و نظام اسلام معتقد و نسبت به آن تبعیت دارند حق دارند انتقادهای خود را آزادانه بیان کنند کسی مانع انتقاد نیست اما اینکه بخواهند جو سازی بکنند بخواهند مردم را نسبت به سنت های اصلی اسلامی در این جامعه بدبین کند ابدا !

ایشان سومین قدرت اسارت گر را نظام ها و سنت ها و رویه های جاهلی و طاغوتی دانسته و افزودند : اسلام به ما می گوید که اسیر تشریفات دست و پاگیر نباشید اسلام به ما می گوید اسیر تجملات نباشیم.

دستاورد بزرگ انقلاب ؛ آزادی از شر سلطه آمریکا و اروپا

خطیب جمعه تهران گفت : دستاورد انقلاب این است که شما از شر سلطه آمریکا و اروپا و غرب و شرق آزاد شدید هیچ دولتی و ملتی در دنیا وجود ندارد مثل شما که در طیف قدرت هیچ یک از قدرت های جهانی نباشد این فقط ملت ایران است و بس.

ایشان در تبیین نقطه مقابل اسلام در آزادی به لیبرالیسم اشاره و تاکید کردند : آزادی به معنای غربی همان چیزی است که در عرف و زبان جوان های ما و مردم ما رایج شده است که می گویند لیبرالیسم . آزادی در مفهوم غربی یعنی مخالفت با هر چیزی که جلوی هوس و کام انسان را بگیرد یعنی رهایی از هر قید و بندی البته قید و بن قانونی را که پذیرفته اند قبول می کنند اما همان قانون هم با توجه و ملاحظه به اینکه اخلاق قید نیست مذهب قید نیست حفظ حقوق ملت ها قید نیست .

اسلام اجازه نمی دهد افکار و افراد ساده را منحرف کنند 

آیت الله خامنه ای افزودند : اسلام این را قبول ندارد و اسلام معتقد است که آزادی های مردم باید چهارچوب مقررات و ضوابط اسلامی باشد شما آزاد نیستید در جامعه آنچنان که به اخلاق و عفت عمومی لطمه وار میکند فساد جنسی داشته باشید اسلام این را اجازه نمی دهد شما اگر معلم هستید و معتقد به تفکر اسلامی نیستید اسلام اجازه نمی دهد بروی سرکلاس و اندیشه خود را که مردم با خون توانستند در این مملکت حاکم کنند به میل خود از برای کودک و نوجوان ما تحریف کنی و ذهن او را از مطالب مورد عقیده خود پرکنی و اسلام اجازه نمی دهد که در جامعه اسلامی کسانی که معتقد به نظام اسلامی نیستند افکار و افراد ساده را منحرف کنند. بله ما با این آزادی مخالفیم.

آزادی بیان برای چه کسانی است ؟

آیت الله خامنه ای اظهار داشتند : اگر کسی در جامعه اسلامی می خواهد آزاد باشد که فساد کند آزاد باشد که توطئه کند آزاد باشد که مردم را نسبت به جمهوری اسلامی بد بین کند آزاد باشد که نسبت به اندیشه خداپرستی و فکر اسلامی بدبین و بی اعتقاد کند این آزادی را اسلام اجازه نمی دهد ، آزادی بیان در جامعه وجود دارد همه کسانی که به اصل جمهوری اسلامی و نظام اسلام معتقد و نسبت به آن تبعیت دارند حق دارند انتقادهای خود را آزادانه بیان کنند کسی مانع انتقاد نیست اما اینکه بخواهند جو سازی بکنند بخواهند مردم را نسبت به سنت های اصلی اسلامی در این جامعه بدبین کند ابدا !

ایشان ادامه دادند : آن سیاستمدار ورشکسته ای که یک سال و نیم با انقلاب اسلامی با جمهوری اسلامی قهر است معلوم نیست که آیا به قانون اساسی رای مثبت داده است یا نه حالا بیاید در روزنامه بردارد و درافشانی کند و مطلب بنویسد و اعتراض کند که دستگاه فلان و دستگاه فلان اینجا و آنجای قانون اساسی را نقض کردند شما به قانون اساسی عقیده ندارید این انقلاب را قبول ندارید شما چگونه می توانید با تمسک به آزادی بردارید اذهان مردم را مشوب کنید و واقعیت ها را در نظر مردم دگرگون جلوه دهید .

هشدار آیت الله خامنه ای به وزارت ارشاد ؛ از مواضع اسلامی خود دفاع کنید

آیت الله خامنه ای به وزارت ارشاد هشدار دادند که از مواضع اسلامی خودتان دفاع کنید و نترسید ، این ملت پشتیبان شما هستند این ملت دوست ندارد که گروهی اسلحه به دست در مرزها با ما بجنگند در کردستان بجنگند و گروهی دیگر این افراد را تائید کنند و بعد بانک برآورند که در این مملکت آزادی نیست.

هاشمی رفسنجانی در بازگشت از سفر به چند کشور عربی گفت: ما در میان ملت ها حضور داریم و انقلاب اسلامی ایران کاملامطرح است و دلها و قلب های زیادی در سراسر این نقاطی که من رفتم برای انقلاب ما می تپد و ما نه تنها منزوی نیستیم که حضور کامل داریم

بفرمائید محاکمه کنید ...

آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان خود در خطبه های نمازجمعه چند هفته پیش مبنی بر این که روحانیون در امور جنگ دخالت نمی کنند بلکه نظراتی مانند سایر مردم می دهند که اگر این نظرات اجرایی می شد خرمشهر سقوط نمی کرد ادامه دادند : من این را گفتم آقا برداشته در روزنامه سرمقاله کرده که فلانی را باید محاکمه کنیم بفرمائید محاکمه کنید  بفرمائید آقایان من هم شما را دعوت می کنم به محاکمه «محاکمه کنید تا بفهمند که چه جریاناتی در پشت پرده های پلید و تزویر شما دارد میگذرد» محاکمه کنید تا ما هم اجازه پیدا کنیم حرفهایمان را بزنیم ما هم اینقدر حرفهایمان در دلمان نگه نداریم ای خدای بزرگ تو شاهدی والله آنقدر حرف گفتنی برای گفتن هست که اگرگفته بشود ذهنیات بسیاری از این مردم تصحیح خواهد شد فقط به خاطر خدا و به خاطر گل روی امام ، فرمان امام نمی گویم دهن را می بندیم .

مبادا به قدرت ها چشمک بزنید و طلب حمایت کنید

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به وضع مصر و این که انورسادات از ریگان رئیس جمهور جدید آمریکا طلب حمایت کرده است گفتند : اینها غیر از خدا شریک انتخاب می کنند تا وسیله عزت برای خود فراهم کنند اما آن خدایان شرک آفرین و آن شرکای نابحق خدا به عبادت و بندگی بردگانی مثل سادات اعتنایی نمیگذارند و سپاس و شکرگذاری نمی کنند ناسپاسی می کنند و خوشان ضد آنها می شوند این را برای این گفتم تا عبرتی باشد برای ملت و دولت انقلابی ایران ای ملت قهرمان و رزمنده ای که اول بار در تاریخ معاصر ستون فقرات آمریکا را خم کردید ای ملت و دولت مبارزی که به آمریکا و روسیه دو قطب مخالف با هم نه گفتید باز هم در خط استقلال اسلامی کامل خود بمان تسلیم ابرقدرت ها نشو نخواهی آنها را شریک خدا قرار بدهی مبادا به آنها چشمک بزنی از آنها طلب حمایت کنی مبادا در آرزو و هوس و شوق آن باشی که حمایت آنها را به سوی خود جلب کنی خدا ما را بس است.(1)

پیمان پس از دیدار با امام خمینی ؛ بزرگترین دشمن ما آمریکا است

حبیب الله پیمان که دیروز با امام خمینی رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرده بود امروز در مصاحبه ای اظهار داشت : همان گونه که همه می دانند بزرگترین خطری که انقلاب ما را تهدید می کند از جانب استکبار جهانی آمریکا است زیرا آمریکا با کمک عوامل خود سعی می کند این انقلاب را از مسیر اصلیش خارج کرده و با گرفتن محتوای اسلامی از آن انقلاب را در خط سازش قرار دهد.(2)

هاشمی : ایران نه تنها در دنیا منزوی نیست بلکه حضور کامل دارد

آیت الله هاشمی رفسنجانی که پس از سفر به تعدادی از کشورهای منطقه از جمله سوریه و لبنان امروز به کشور بازگشت و در فرودگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. وی در پاسخ به این سوال که گروهی می گویند ایران در دنیا منزوی شده است اظهار داشت : ما در میان ملت ها حضور داریم و انقلاب اسلامی ایران کاملامطرح است و دلها و قلب های زیادی در سراسر این نقاطی که من رفتم برای انقلاب ما می تپد و ما نه تنها منزوی نیستیم که حضور کامل داریم.(3)

پی نوشت :

1-  جمهوری اسلامی ، 8 آذر1359 ، صفحه 6

2-  جمهوری اسلامی ، 8 آذر 1359 ، صفحه 2

3- کیهان ، 8 آذر1359 ، صفحه9

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول