اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

درخواست 5 میلیاردی شرکت‌های آمریکایی از ایران

در حدود 250 کمپانی آمریکایی شکایت‌هایی به دادگاه‌های آمریکا تسلیم کرده و جمعا خواستار 5 میلیارد دلار غرامت شده‌اند. این اقدام کمپانی‌های آمریکایی مانع بزرگی برای بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده ایران که یکی از شرایط آزادی گروگان‌های آمریکایی است به وجود آورده است.

درخواست 5 میلیاردی شرکت‌های آمریکایی از ایران

رخدادهای 1 آذر 1359

چکیده

  • محمد علی رجایی خطاب به اولاف پالمه نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد :  سوال اینجا است که چرا سازمان ملل ابتدا مردم مستضعف و مورد ظلم قرار گرفته شده را معطل می کند و در آخر به نفع ابرقدرت ها و به نفع زور مداران رای داده و حرکت می کند .
  • مردم می گویند آیا این رفت و آمدها برای وقت تلف کردن و موجه جلوه دادن این کشتن ها است ؟!
  • هاشمی رفسنجانی: در مورد جنگی که عراق به ایران تحمیل کرده است لیبی در میان کشورهای دوست بهترین موضع را انتخاب کرده است تا آنجا که کشورهای مرتجع منطقه از اظهار نظر برادرم معمرقذافی به خشم آمده اند.
  • حضرت آیت الله خامنه ای: مهاجمان عراقی در چند کیلومتری محور بستان- سوسنگرد قرار دارند اگر چه با آتش توپخانه سوسنگرد را می کوبند اما نیروهای ما نیز پاسخ متقابل به آتش آنها می دهند.
  • فخرالدین حجازی : در میان ادوات باقیمانده و از بین رفته جبهه سوسنگرد تعدادی خودروی اردنی دیده می شود و این بر جمهوری اسلامی است که با اردن قطع رابطه کند.
  • مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور 11 رای مثبت در برابر 22 رای منفی و 12 رای ممتنع تصمیم به خروج فوری نیروهای بیگانه از افغانستان گرفت.
  • سفیر الجزایر در پاریس : در مورد گروگان های آمریکایی، این مشکل به زودی حل خواهد شد چون که هر دو طرف برای یافتن راه حل ابراز تمایل کرده اند.
  • حدود 250 کمپانی آمریکایی شکایت هایی به دادگاه های آمریکا علیه ایران تسلیم کرده و جمعا خواستار 5 میلیارد دلار غرامت شده اند.
  • بنی صدر پس از سخنرانی روزعاشورا در حسینیه ارشاد و در جمع هواداران خود سخنان تفرقه انگیز اخیر را تکرار کرد .
  • آخرین خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست که جاده استراتژیک ماهشهر-آبادان پاکسازی شده و نیروهای عراقی بسیاری از مواضع خود را در جبهه های جنوب و غرب کشور از دست داده اند.
  • شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا گزارش داد عربستان سعودی برای اولین بار حمل سلاح و مهمات نظامی را به عراق از طریق خاک خود آغاز کرده است .

دیدار نخست وزیر با نماینده دبیرکل سازمان ملل

اولاف پالمه نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در تهران با محمد علی رجایی نخست وزیر دیدار و گفت و گو کرد . اولاف پالمه در این دیدار گفت : ماموریت من در تهران این است که راههای صلح را در این جا مورد بررسی قرار دهم. وی افزود : آن چه برای من در درجه اول اهمیت قرار دارد درک موضع ایران است .

رجایی : حق داریم در تمام معیارهای جهانی شک کنیم

رجایی پاسخ داد : ما به عنوان یک ملت انقلابی در جهان به خودمان حق می دهیم تا در تمام معیارهای بین المللی جهان تردید کنیم و این تردید هم درباره سازمان ملل و کلیه کسانی که برای آن کار می کنند با توجه به سابقه ای که از آن داریم مطرح است . نخست وزیر افزود : سوال اینجا است که چرا سازمان ملل ابتدا مردم مستضعف و مورد ظلم قرار گرفته شده را معطل می کند و در آخر به نفع ابرقدرت ها و به نفع زور مداران رای داده و حرکت می کند .

 

هاشمی رفسنجانی: آخرین موضع گیری لیبی در مورد جنگی است که عراق به ایران تحمیل کرده است و لیبی در میان کشورهای دوست بهترین موضع را انتخاب کرده است تا آنجا که کشورهای مرتجع منطقه از اظهار نظر برادرم معمرقذافی به خشم آمده اند.

مردم ما اهل بند و بست های سیاسی نیستند

نخست وزیر ادامه داد : در مسافرت اخیر به نیویورک دبیرکل سازمان ملل گفت من مواضع شما را شنیدم و درک کردم ولی اکنون متجاوز از یک ماه است که هنوز در سیاست این سازمان و همچنین قدرت ها در قبال جنگ تغییری رخ نداده است ! مردم از من می پرسند نتیجه سفر شما به سازمان ملل چه بود ؟ مردم ما اهل بند و بست های سیاسی نیستند.

مردم ایران می پرسند .../ آیا این رفت و آمدها برای وقت تلف کردن است ؟

رجایی گفت : مردم می پرسند چرا سازمان ملل در قبال 52 گروگان آمریکایی این همه واکنش نشان داده و تلاش کرد ولی در مقابل هزاران بیگناهی که روزانه توسط ارتش عراق کشته می شوند واکنشی نشان نمی دهد ؟! مردم می گویند آیا این رفت و آمدها برای وقت تلف کردن و موجه جلوه دادن این کشتن ها است ؟! رجایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مردم ما در جبهه های نبرد قرار داد جنگ را امضا می کنند و با خون خود این قرارداد را امضا می کنند . 

هاشمی : مواضع برادرم قذافی بهترین مواضع است !

آیت الله هاشمی رفسنجانی که به لیبی سفر کرده است در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت  : بعد از انقلاب ما شاهد حمایت از انقلاب اسلامی ایران از طرف برادرانمان در لیبی بودیم و تاکنون هرگونه موضع گیری که از طرف براداران لیبی در رابطه با ایران دیده ایم مثبت و سازنده و مفید بوده است . وی ادامه داد : آخرین موضع گیری آنها در مورد جنگی است که عراق به ایران تحمیل کرده است ولیبی در میان کشورهای دوست بهترین موضع را انتخاب کرده است تا آنجا که کشورهای مرتجع منطقه از اظهار نظر برادرم معمرقذافی به خشم آمده اند.

جاسوس ها زمانی آزاد می شوند که آمریکا شرایط ما را عملی کند

هاشمی همچنین در ادامه سفر به کشورهای منطقه به الجزایر رفت و طی مصاحبه ای مطبوعاتی در این کشور در مورد گروگان ها گفت : جاسوس های آمریکا آزاد خواهند شد ولی قبل از آزادی آنان واشنگتن باید کلیه شرایط درخواستی را به مورد اجرا بگذارد. وی ادامه داد : چنان چه شرایط درخواستی همین امشب انجام پذیرد گروگان ها فردا آزاد خواهند شد . 

خبرهای آیت الله خامنه ای از آخرین وضعیت سوسنگرد

حضرت آیت الله خامنه ای نماینده امام در شورای عالی دفاع و در پایان جلسه این شورا گفتند : در این جلسه گزارشی در مورد جنگ سوسنگرد که نیروهای ماتوانستند نیروهای عراقی را به عقب برانند و محاصره را بشکنند ارائه کردم. ایشان ادامه دادند : خبر رسیده بود که به گیلان غرب حمله موشکی شده است و تحقیقی که شد معلوم گردید این حمله خساراتی نداشته است . ایشان ادامه دادند : از صبح تا ظهر تقریبا همه این نیروها درهم شکسته شدند و فرار کردند وضع سوسنگرد در حال حاضر خیلی خوب است و مهاجمان عراقی در چند کیلومتری محور بستان- سوسنگرد قرار دارند اگر چه با آتش توپخانه سوسنگرد را می کوبند اما نیروهای ما نیز پاسخ متقابل به آتش آنها می دهند.

محمد علی رجایی : در مسافرت اخیر به نیویورک دبیرکل سازمان ملل گفت من مواضع شما را شنیدم و درک کردم ولی اکنون متجاوز از یک ماه است که هنوز در سیاست این سازمان و همچنین قدرت ها در قبال جنگ تغییری رخ نداده است ! مردم از من می پرسند نتیجه سفر شما به سازمان ملل چه بود ؟ مردم ما اهل بند و بست های سیاسی نیستند.

کشف تجهیزات نظامی اردن در سوسنگرد

فخرالدین حجازی نماینده مجلس شورای اسلامی در بازگشت از جبهه سوسنگرد اظهار داشت : حمله دشمن به سوسنگرد برای ما پیروزی و برای دشمن رسوایی و شکست بود. وی ادامه داد : مزدوران عراقی باور نمی کردند برای بار دوم در سوسنگرد با مقاومت رزمندگان اسلام روبرو شوند. وی افزود : جالب است است که در میان ادوات باقیمانده و از بین رفته جبهه سوسنگرد تعدادی خودروی اردنی دیده می شود و این بر جمهوری اسلامی است که با اردن قطع رابطه کند.

رای سازمان ملل به خروج نیروهای بیگانه از افغانستان

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور 11 رای مثبت در برابر 22 رای منفی و 12 رای ممتنع تصمیم به خروج فوری نیروهای بیگانه از افغانستان گرفت. گفتنی است 24 دی ماه گذشته نیز سازمان ملل اقدام به رای گیری در این زمینه کرد که در آن موقع 104 رای مثبت ، 18 رای منفی و 18 رای ممتنع در این باره داده شده بود.  گفتنی است افغانستان در اشغال نیروهای شوروی است .

سفیر الجزایر در پاریس : مسئله گروگان ها به زودی حل خواهد شد

سفیر الجزایر در پاریس گفت : تا وقتی که در خلیج فارس کسی دخالت نکند این منطقه در خطر نخواهد بود و جنگ عراق با ایران خطری برای خلیج فارس ایجاد نخواهد کرد. وی ضمن یادآوری روابط ویژه الجزایر با عراق و ایران گفت : ما به دنبال پایان جنگ دو کشور از طریق میانجیگری کشورهای غیرمتعهد هستیم. وی در مورد گروگان های آمریکایی نیز گفت : این مشکل به زودی حل خواهد شد چون که هر دو طرف برای یافتن راه حل ابراز تمایل کرده اند.

درخواست 5 میلیاردی شرکت های آمریکایی از ایران

شرکت آمریکایی کنترل داتا اعلام کرد به خاطر اقدام ایران در لغو قراردادهایی که با این شرکت داشته به دادگاه شکایت کرده و درخواست 28 میلیون دلار غرامت کرده است . در حدود 250 کمپانی آمریکایی شکایت های مشابهی به دادگاه های آمریکا تسلیم کرده و جمعا خواستار 5 میلیارد دلار غرامت شده اند. این اقدام کمپانی های آمریکایی مانع بزرگی برای بازگرداندن دارایی های مسدود شده ایران که یکی از شرایط آزادی گروگان های آمریکایی است به وجود آورده است . 

دومین سخنرانی تفرقه انگیز بنی صدر در طول یک هفته

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا بعد از ظهر پنج شنبه در اجتماع گروهی از مردم که در حسینیه  ارشاد و خیابان های اطراف آن تشکیل شده بود شرکت کرد و درباره مفهوم آزادی و وحدت و رابطه آن دو با یکدیگر ، جنگ عراق با ایران و مسائل و مشکلات جاری کشور ایراد کرد.

این سخنرانی به شدت تفرقه انگیز در ادامه سخنرانی روز عاشورا ایراد شد و بنی صدر طی آن با تکرار صحبت های روزعاشورا اظهار داشت : من راجع  به محدود شدن آزادی بیان هشدار می دهم نپندارید که چنانچه آزادی بیان را با چوب و چماق مهار کنند و احتمالاً درهم بریزند کار صحیحی است. همان طور که در اصل 9 آمده بین استقلال و آزادی تفکیکی نیست. اجتماع دیروز و امروز (عاشورا و حسینیه ارشاد) نشان داد که رادیو و تلویزیون وسیله ای برای محبوبیت من نبوده است. رادیو تلویزیون باید محلی برای برخورد آراء باشد و نباید یک یا چند گروه تلویزیون و رادیو را وسیله تبلیغ و استفاده قرار داده و آن را وسیله گروه گرایی خود سازند.

بنی صدر با دیدن چند نفر که شعار در حمایت از او می دهند می گوید این ها نشان دهنده آن است که من محبوبیت دارم و صدا و سیما مرا محبوب نکرده است ؟!  وقتی فردی به این شعارها دل می بندد اندک اندک دچار توهم شده و واقعیت ها را نمی پذیرد . چنین افرادی تنها دور و بر خود را می بینند و مشاورانشان را که برایشان سوت و کف می زنند ! سران فتنه 88 نیز دچار چنین بلیه ای شدند .

در اسلام قدرت بی معنا است و خدا اصالت دارد

وی ادامه داد : در اسلام قدرت بی معنا است و فقط خدا اصیل است. با تخطئه افکار و ناسزاگویی و نظایر این اعمال نمی توان انقلابی بود و انقلابی شد. باید منتظر باشیم تا عیبمان را بگویند و وقتی گفتند به جای برداشتن چوب تکفیر و چماق با منطق و استدلال عیب گفته شده را بپذیریم و راه حلش را نیز بیابیم. این خلاف اسلام و نص صریح قرآن است که هر بار کسی حرفی زد بلافاصله با چماق به سرش بکوبیم و بگوییم که حرف نزند این قبیل اعمال موجب ضعف و زبونی است. ترس از این عمل و ترس از اینکه اگر حرفی بزنم با چماق به سرم می کوبند به مراتب از ترس چماقداران ساواک خطرناک تر است برای صلابت یافتن و هر چه نیرومندتر شدن به آزادی بیان نیازمندیم و وجود آزادی حتی در جبهه نیز حیاتی است.(9)

جاده استراتژیک ماهشهر – آبادان پاکسازی شد

آخرین خبرهای رسیده از جبهه های جنگ حاکیست که جاده استراتژیک ماهشهر-آبادان پاکسازی شده و نیروهای عراقی بسیاری از مواضع خود را در جبهه های جنوب و غرب کشور از دست داده اند. (10) ستاد مشترک ارتش همچنین طی اطلاعیه ای اعلام کرد : رزمندگان دلاور ایران با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش در غرب کشور ارتفاعات کوره موش را از وجود دشمن پاکسازی کرده اند و همچنین توانسته اند مواضع مستحکمی را در دشت ذهاب و سومار را از دشمن تصرف کنند.(11)

حمل سلاح و تجهیزات به عراق از عربستان آزاد شد

شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا گزارش داد عربستان سعودی برای اولین بار حمل سلاح و مهمات نظامی را به عراق از طریق خاک خود آغاز کرده است . (12)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 1 آذر 1359 ، صفحه 10

2- اطلاعات ، 1 آذر1359 ، صفحه 3

3- اطلاعات ، 1 آذر1359 ، صفحه 2

4-  کیهان ، 1 آذر1359 ، صفحه 1

5-  اطلاعات ، 1 آذر1359 ، صفحه 2

6-  جمهوری اسلامی ، 1 آذر1359 ، صفحه 11

7- اطلاعات ، 1 آذر1359 ، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 1 آذر1359 ، صفحه 12

9- کیهان ، 1 آذر 1359 ، صفحه 3 ، سخنان بنی صدر را از چند موضع می توان به نقد نشست که در ادامه به اختصار به آنها اشاره می کنیم . 1- بنی صدر چند روز پیش در اطلاعیه ای از مردم خواسته بود وحدت را رعایت کرده و از تفرقه بپرهیزند و خود طی سخنانی به شدت بر خط تفرقه دامن می زند این چیزی جز نفاق یک شخصیت را می رساند؟! 2- بنی صدر با دیدن چند نفر که شعار در حمایت از او می دهند می گوید این ها نشان دهنده آن است که من محبوبیت دارم و صدا و سیما مرا محبوب نکرده است ؟! این که یک شخصیت محبوب باشد یا منفور هر چند از بعدی دارای اهمیت است ولی وقتی فردی به این شعارها دل می بندد اندک اندک دچار توهم شده و واقعیت ها را نمی پذیرد . چنین افرادی تنها دور و بر خود را می بینند و مشاورانشان را که برایشان سوت و کف می زنند ! سران فتنه 88 نیز دچار چنین بلیه ای شدند . آنها هر چه دیدند سوت و کف حامیانی بود که توسط دوستانشان مدیریت می شدند و جو بخشی از جامعه را به دست گرفته بودند این شعارها فتنه گران را به این نتیجه رسانده بود که قطع و یقین موفق بوده و کار تمام است ولی به ناگاه دیدند که این گونه نشد و کف ها کناری رفت و واقعیت ها عیان شد . 3- بنی صدر به درستی می گوید روزنامه ها باید خط اسلام را پی بگیرند و هدف اسلام که امر به معروف و نهی از منکر است را تحقق بخشند ولی نگاهی به مشی بنی صدر در مدت مسئولیت وی نشان می دهد که شدیدترین برخوردها با منتقدین توسط وی صورت گرفته بود . وی حتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری از این که روزنامه کیهان مصاحبه های او را تمام صفحه و به صورت ویژه در صفحه اول کار نمی کرد گلایه کرده بود و حال چنین فردی می تواند از امر به معروف و نهی از منکر سخن بگوید و بر رسالت مطبوعات تاکید کند؟!4- در اسلام قدرت اصالت ندارد وآن چه اصیل است خدا است ؛ این نیز سخن حقی است که بنی صدر از آن اراده باطلی کرده است و سوال این که اگر خدا اصالت دارد چرا بنی صدر با دشمنان دین و دنیای ملت ایران متحد شده بود ؟ آیا فرار بنی صدر به پاریس و اتحاد با دشمنان ملت ایران نشان از این اعتقاد داشت که خدا از نظر وی اصالت دارد ؟! ...5- مفهموم آزادی این نیست که دور هم بنشینیم و به دیگران تهمت بزنیم ! این بخش از سخنان بنی صدر نیز نیازی به توضیح و تفسیر ندارد چرا که او خود در طول یک هفته دو بار این سخن خود را نقش کرده و گروهی را جمع و علیه مخالفانش سخن گفته و به آنها تهمت زد . کلمه به کلمه سخنان بنی صدر هر چند تند و تفرقه انگیز است ولی اگر گوینده مشخص نباشد شاید گمان این باشد که فردی دارد بنی صدر را مورد نقد و انتقاد قرار می دهد و یا او دارد حدیث نفس می کند و ...در ماه های آینده نفاق بنی صدر بیشتر عیان خواهد شد ...

10- اطلاعات ، 1 آذر1359 ، صفحه 11

11- کیهان ، 1 آذر1359 ، صفحه1

12- کیهان ، 1 آذر1359 ، صفحه 10

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول