اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دشمنی آل سعود از دیدگاه هاشمی

هاشمی با اشاره به حضور هواپیماهای آواکس آمریکا در عربستان و اردن گفت : آمریکا از طریق عربستان در ایران دخالت می کند. وی همچنین در مصاحبه با السفیر گفت : ریگان قادر به دخالت نظامی در ایران نیست.

دشمنی آل سعود از دیدگاه هاشمی

رخدادهای6 آذر1359

چکیده

  • شیخ علی تهرانی ضمن حمله به قانون اساسی آن را غربی خوانده و گفت ما در اسلام انتخابات به این شکل نداریم .
  • بهزاد نبوی : آنچه ما می خواهیم انجام دهیم این است که تا حد ممکن واردات را کم کنیم و مصرف را به حداقل برسانیم .
  • موسوی خوئینی ها :به فرموده امام خمینی همه بدبختی های ما از آمریکا است و به همین دلیل تمام حملات و تفنگ ها و قلم های ما باید به سوی آمریکا نشانه برود.
  • خاتمی به عنوان سرپرست هیئت ویژه ایران در دیدار با وزیر امورخارجه آلمان گفت : رژیم شاه تا آخرین لحظه مورد حمایت آمریکا بود و بدین لحاظ است که مردم ما آمریکا را بزرگترین دشمن خود می دانند.
  • علیرغم تلاش صدام مسئله جنگ میان ایران و عراق در سومین جلسه کنفرانس امان مطرح نشد و تلاش نماینده عراق برای طرح این مسئله در مذاکرات با شکست روبرو شد .
  • هاشمی رفسنجانی که سرگرم دیداری از لبنان است در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد آمریکا از طریق آل سعود در امور ایران دخالت می کند.
  • پلیس آمریکا یک دانشجوی ایرانی را زیر شکنجه شدید در زندان به قتل رساند.
  • به دنبال درگیری های چند روز اخیر در شهرستان میاندوآب فرمانداری این شهر در اطلاعیه ای اعلام کرد تردد در مسیر میاندوآب – مهاباد ممنوع است.
  • آیت الله بهشتی با اشاره به لزوم رعایت آزادی های مصرح در قانون اساسی اظهار: وقتی می گوئیم آزادی مشروع منظور این است که این را در مقابل آزادی لیبرال ها می گیریم .
اعتراض شیخ علی تهرانی به قانون اساسی ؛ این قانون غربی است

شیخ علی تهرانی در مصاحبه ای که از سوی دفتر همکاری های مردمی بنی صدر ترتیب یافت ضمن حمله به قانون اساسی آن را غربی خوانده و گفت : تفکیک قوای سه گانه برای من مشخص نبوده و نامفهوم است. وی گفت : ما در اسلام انتخابات به این شکل نداریم ، مثلا در اسلام به اقلیت های دینی اجازه رای داده نشده

این که تهرانی در مصاحبه ترتیب یافته از سوی دفتر بنی صدر رئیس جمهور وقت به تفکیک قوا و قانون اساسی حمله می کند معنای ویژه ای دارد و آن این که رئیس جمهور چشم در اختیارات قوای دیگر داشته و محدودیت های مصرح در قانون اساسی را بر نمی تابد !
است ولی در قانون اساسی آمده که اقلیت ها می توانند رای بدهند و نماینده داشته باشند در نتیجه این قانون اسلامی نیست .(1) تهرانی در ادامه به ولایت فقیه پرداخته و با اشاره به اقوال موجود در زمینه ولایت فقها در زمان غیبت گفت هر چند قانون اساسی موجود صد درصد اسلامی نیست ولی چون میثاق عمومی است باید به آن پایبند باشیم .(2)

بهزاد نبوی : تلاش می کنیم مردم کمتر مصرف کنند

بهزاد نبوی گفت : حداکثر تلاش ما این است که مردم کمتر مصرف کنند. وی اظهار داشت : آنچه ما می خواهیم انجام دهیم این است که تا حد ممکن واردات را کم کنیم و مصرف را به حداقل برسانیم . وی ادامه داد : در صورت موفقیت این طرح و صرفه جویی مردم خواهیم توانست فشارهای ناشی از جنگ را دفع کنیم . (3)

موسوی خوئینی ها : کسی که گروگان گیری را با جنگ مرتبط کند در خط آمریکا است

موسوی خوئینی ها گفت : من بارها در جلسات غیرعلنی مجلس گفته ام که مسئله جنگ با گروگان ها اصلا ارتباطی ندارد و این از شیطنت های خود آمریکا است . وی ادامه داد : آمریکا می خواهد با تبلیغات در ایران توسط ستون پنجم خود به مردم بگوید تمام این مشکلاتی که شما درگیر هستید از جانب همین گروگان ها است و نتیجه مردم به این قضاوت بنشینند که آیا گروگان گیری برای ملت ما آنقدر اهمیت داشت که ما این چنین تلفات و صدماتی بدهیم؟

وی ادامه داد : هر ضربه ای که به انقلاب اسلامی ایران بخورد منافعش به جیب آمریکا می رود و هرکس در این ضربه زدن به ما سهیم باشد در حقیقت به نفع آمریکا اقدام کرده است . خوئینی ها گفت : به فرموده امام خمینی همه بدبختی های ما از آمریکا است و به همین دلیل تمام حملات و تفنگ ها و قلم های ما باید به سوی آمریکا نشانه برود. وی افزود :‌تضاد ما با آمریکا غیر قابل حل است و اگر منافع آمریکا در ایران تامین نشود علیه ما توطئه خواهند کرد. خوئینی ها نتیجه گرفت : کسی که می خواهد جنگ را با گروگان گیری مرتبط کند در خط آمریکا است . اگر در مقابل آمریکا ضعف نشان دهیم توی سرما خواهد زد ولی اگر قدرت نشان دهیم برای ارتباط التماس خواهد کرد . (4)

محمد خاتمی : مردم ما آمریکا را بزرگترین دشمن خود می دانند

هیئت ویژه ایران به سرپرستی خاتمی که برای تشریح مواضع ایران به جمهوری فدرال آلمان سفر کرده است با وزیر امورخارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد . خاتمی در این دیدار گفت : ما در چارچوب تهاجم وحشیانه امپریالیسم به ایران جنگ کنونی عراق علیه کشورمان را پیش بینی می کردیم .  وی ادامه داد : ملت ایران سالها مورد تجاوز بوده است و لذا راه های مبارزه با آن را نیز خود آموخته است و طی 27 سال گذشته که رژیم شاه مخلوع از سوی آمریکا به ایران تحمیل شده بود ملت ما مورد وحشیانه ترین تجاوزات قرار داشت .

خاتمی گفت : رژیم شاه تا آخرین لحظه مورد حمایت آمریکا بود و بدین لحاظ است که مردم ما آمریکا را بزرگترین دشمن خود می دانند. سرپرست هیئت ایرانی ادامه داد : ملت ما انتظار داشت که استقلال و آزادی که به قمیت خون دهها هزار شهید به دست آمده است مورد احترام قرار گیرد ولی طی دو سالی که از انقلاب ایران گذشته آمریکا یک لحظه از توطئه علیه ایران غافل نمانده است . (5)

خوئینی ها گفت : به فرموده امام خمینی همه بدبختی های ما از آمریکا است و به همین دلیل تمام حملات و تفنگ ها و قلم های ما باید به سوی آمریکا نشانه برود. وی افزود :‌تضاد ما با آمریکا غیر قابل حل است و اگر منافع آمریکا در ایران تامین نشود علیه ما توطئه خواهند کرد.

شکست عراق در کنفرانس سران عرب

یک منبع نزدیک به کنفرانس سران کشورهای عربی اظهار داشت که علیرغم تلاش صدام مسئله جنگ میان ایران و عراق در سومین جلسه کنفرانس امان مطرح نشد و تلاش نماینده عراق برای طرح این مسئله در مذاکرات با شکست روبرو شد . (6)

هاشمی : آمریکا از طریق آل سعود در امور ایران دخالت می کند

هاشمی رفسنجانی که سرگرم دیداری از لبنان است در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد آمریکا هر قدمی برای آزادی گروگان ها انجام دهد ما هم به همان اندازه اقدام خواهیم کرد. وی در مورد پایان جنگ نیز گفت : ما جنگ را آغاز نکرده ایم که به آن پایان دهیم و مذاکره برای صلح تا زمانی که عراق در خاک ما است امکان ندارد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور هواپیماهای آواکس آمریکا در عربستان و اردن گفت : آمریکا از طریق عربستان در ایران دخالت می کند. وی همچنین در مصاحبه با السفیر گفت : ریگان قادر به دخالت نظامی در ایران نیست چون ما ثابت کرده ایم ضعیف تر از مردم ویتنام نیستیم و آمریکا نیز قوی تر از دوره ای نیست که با ویتنامی ها می جنگید. هاشمی در این مصاحبه نیز بر دخالت آمریکا در امور ایران از طریق آل سعود تاکید کرده و گفت : آمریکا هیچ کاری نمی تواند علیه ایران انجام دهد.(7)

قتل دانشجوی ایرانی توسط پلیس آمریکا در زندان

پلیس آمریکا یک دانشجوی ایرانی را زیر شکنجه شدید در زندان به قتل رساند. بر اساس گزارش منابع موثق در واشنگتن محمد رضا شمس تبریزی دانشجوی 21 ساله که در دانشگاه اوکلاهاما تحصیل می کرد روز دوشنبه سوم آذر به وسیله پلیس آمریکا دستگیر و به زندان عمومی این شهر منتقل شد .

پلیس آمریکا اعلام کرده است این دانشجو را به اتهام سرقت یک باتری قلمی دستگیر کرده و وی در زندان دست به خودکشی با طناب دار زده است ! اخبار رسیده حاکیست پلیس آمریکا این دانشجو را به مدت یک شبانه روز تمام شکنجه کرده و محمد رضا شمس تبریزی تحت شکنجه به شهادت رسیده است . (8)

خاتمی گفت : رژیم شاه تا آخرین لحظه مورد حمایت آمریکا بود و بدین لحاظ است که مردم ما آمریکا را بزرگترین دشمن خود می دانند. سرپرست هیئت ایرانی ادامه داد : ملت ما انتظار داشت که استقلال و آزادی که به قمیت خون دهها هزار شهید به دست آمده است مورد احترام قرار گیرد ولی طی دو سالی که از انقلاب ایران گذشته آمریکا یک لحظه از توطئه علیه ایران غافل نمانده است .

عبور و مرور در مسیر میاندوآب – مهاباد ممنوع شد

در درگیری های اشنویه 2 سرباز شهید و 5 سرباز دیگر مجروح شدند. مهاجمین مسلح در این درگیری ها تلفات سنگینی متحمل شدند. خبر دیگر این که به دنبال درگیری های چند روز اخیر در شهرستان میاندوآب فرمانداری این شهر در اطلاعیه ای اعلام کرد تردد در مسیر میاندوآب – مهاباد ممنوع است.(9)

آیت الله بهشتی : لیبرالیسم یعنی تکیه بر آزادی مطلق

آیت الله بهشتی در مصاحبه مطبوعاتی هفتگی خود با اشاره به لزوم رعایت آزادی های مصرح در قانون اساسی اظهار داشت : وقتی می گوئیم آزادی مشروع منظور این است که این را در مقابل آزادی لیبرال ها می گیریم . وی ادامه داد : لیبرال ها کسانی هستند که بر روی آزادی به صورت مطلق تکیه می کنند و این ها آزادی فرد انسان را محور همه چیز می دانند . آیت الله بهشتی گفت : آزادی در لیبرالیسم که خود را پرچمدار آزادی می داند آن حد و مرزی را که در اسلام و شرع اسلام وجود دارد برای خود قائل نیست .

وی ادامه داد : ‌خوب است مردم متدین ما بدانند که یکی از پایه های لیبرالیسم این است که فرد انسان را از حاکمیت شرایع و قوانین الهی آزاد می داند یکی از پایه های لیبرالیسم این است که انسان ها آزادانه بنشینند و تصویب کنند انسان باید در باره حدود و ضوابط و قوانین خودش تصمیم بگیرد و خودش قانون وضع کند و هیچ کس نمی تواند جز انسان قانون وضع کند حتی خدا ! این همان جنبه منفی و ناپسند و ضد اسلامی لیبرالیسم است که ملت مسلمان ما روی آن حساسیت دارند.(10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 6 آذر1359 ، صفحه 4

2-  کیهان ، 6 آذر1359 ، صفحه11، این که تهرانی در مصاحبه ترتیب یافته از سوی دفتر بنی صدر رئیس جمهور وقت به تفکیک قوا و قانون اساسی حمله می کند معنای ویژه ای دارد و آن این که رئیس جمهور چشم در اختیارات قوای دیگر داشته و محدودیت های مصرح در قانون اساسی را بر نمی تابد ! از این رو است که تهرانی تفکیک قوا را غیر اسلامی و غربی دانسته و حتی به اصل انتخابات می تازد انتخاباتی که بنی صدر خود بر اساس آن به ریاست جمهوری رسیده است و عجیب آن که هم بنی صدر و هم تهرانی هر دو در مجلس خبرگان قانون اساسی عضویت داشتند و امروز که می بینند با این میثاق عمومی به اهداف خود نمی رسند بنای تشکیک در آن را می گذارند . حمله تهرانی به ولایت فقیه و حدود اختیارات رهبری انقلاب با استفاده از اصطلاحاتی که در حوزه ها رایج است نیز نشان می دهد که او خود به خوبی می داند که امام خمینی به هیچ فردی باج نمی دهد . او از ابتدای انقلاب برای رسیدن به مناصب ریز و درشت از امامت جمعه تهران تا مدارج بالا می کوشد و زمانی که می بیند امام وقعی به تلاش های او برای رسیدن به این مناصب نمی گذارد و چونان امیرالمومنین کینه دوستان سابق را بر خشم و غضب الهی مقدم می داند تهرانی ترجیح می دهد بنای مخالفت با ولایت فقیه به عنوان رکن رکین نظام اسلامی را پایه ریزی کند. او ابتدا و در سال 58 به نزدیکان امام چون آیات خامنه ای و بهشی حمله می کند و وقتی می بیند این بزرگان از چشم امام نیفتادند به بنی صدر نزدیک می شود تا از طریق او بتواند به اهداف خود برسد و از این رو است که در آذر ماه 59 با هدایت بنی صدر علیه قانون اساسی و ولایت فقیه مصاحبه می کند... در آینده از تهرانی خبرهای دیگری خواهیم شنید !

3- اطلاعات ، 6 آذر 1359 ، صفحه 5

4-  اطلاعات ، 6 آذر1359 ، صفحه 7

5- کیهان ، 6 آذر1359 ، صفحه 12

6-  اطلاعات ، 6 آذر1359 ، صفحه 12

7-  اطلاعات ، 6 آذر1359 ، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 6 آذر1359،صفحه12

9- کیهان ، 6 آذر1359 ، صفحه 1

10-  جمهوری اسلامی ، 6 آذر1359، صفحه2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول