اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تصمیم گیرنده فقط رهبری است

آیت‌الله بهشتی: در مسائل فردی می‌توان از مجتهدی خاص و یا شورایی تبعیت کرد اما در مسائل حکومتی و اجتماعی، فقط یک رأی معتبر است و در جمهوری اسلامی هم آن یک رأی فقط رأی رهبر است.

تصمیم گیرنده فقط رهبری است

رخدادهای 27 آبان 1359

چکیده

  • آیت الله بهشتی در جمع تظاهرکنندگان تهرانی مراسم تاسوعای حسینی در دانشگاه تهران گفت : در تصمیم گیری مربوط به اداره جمهوری اسلامی مقام تصمیم گیرنده فقط باید یکی باشد و آن رهبری است .
  • من امیدوارم که این نکته به خوبی روشن شود زیرا از این پس مسائل اختلافی فراوان داریم در همه مسائل دینی و اجتماعی که اجرای آن نیاز به وضع قانون و مقررات دارد تنها رای مجتهد عادل فقیه رهبر می تواند معتبر باشد .
  • فرمانده تیپ زرهی ارتش عراق در سوسنگرد هدف گلوله های رزمندگان اسلام قرار گرفت و به هلاکت رسید.

آیت الله بهشتی: در جمهوری اسلامی فقط رای رهبر معتبر است

رییس دیوان عالی کشور در جمع تظاهرکنندگان تهرانی مراسم تاسوعای حسینی در دانشگاه تهران با بیان اینکه در مسائل فردی می توان از مجتهدی خاص و یا شورایی تبعیت کرد اما در مسائل حکومتی و اجتماعی، فقط یک رای معتبر است و در جمهوری اسلامی هم آن یک رای فقط رای رهبر است. آیت الله بهشتی ادامه داد : من امیدوارم که این نکته به خوبی روشن شود زیرا از این پس این گونه مسائل فراوان داریم در همه مسائل دینی و اجتماعی که اجرای آن نیاز به وضع قانون و مقررات دارد تنها رای مجتهد عادل فقیه رهبر می تواند معتبر باشد .

وی افزود : در مسائل و احکامی که دینی است اما به مقررات و قوانین اجتماعی مربوط می شود در این جا اختلاف حرام است و ملت باید یکپارچه عمل کند و ملاک فتوای رهبری و نظر فقهی شورای نگهبان بر مبنای فتوای رهبری و منابع فقهی است . آیت الله بهشتی همچنین گفت : در تصمیم گیری مربوط به اداره جمهوری اسلامی مقام تصمیم گیرنده فقط باید یکی باشد و آن رهبری است .(1)

آیت الله بهشتی با اشاره به اینکه عده ای در پی اختلاف نهادهای کشور هم چون قوه مجریه، مجلس و شورای عالی قضایی هستند گفت: هرکس باید کار خودش را خوب پیش ببرد  و اگر  اختلافی پیش آمد طبق قانون اساسی مقام داور شورای نگهبان است.(2)

فرمانده زرهی عراق کشته شد

فرمانده تیپ زرهی ارتش عراق در سوسنگرد هدف گلوله های رزمندگان اسلام قرار گرفت و به هلاکت رسید. همچنین سرتیپ الدوری فرمانده لشگر 9 ارتش بعث در سوسنگرد به شدت زخمی شده است.(3)

پی نوشت :

1-  کیهان ، 29 آبان 1359 ، صفحه 7

2-  اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 11

3- اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول