اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اعتقاد مثال زدنی آیت الله بهشتی به ولایت فقیه

آیت الله بهشتی درپاسخ به اظهارات روزعاشورای بنی صدر: ما معتقدان سرسخت ولایت فقیه و امامت قاطع رهبر عالیقدرمان هستیم و ایشان فرموده‌اند در این زمینه ها مطلقا سخنی نگوئید و من تا ایشان اجازه ندهند یک کلمه سخن نخواهم گفت.

اعتقاد مثال زدنی آیت الله بهشتی به ولایت فقیه

رخدادهای 29 آبان 1359

چکیده

  • آیت الله بهشتی درپاسخ به اظهارات روزعاشورای بنی صدر گفت : ما معتقدان سرسخت ولایت فقیه هستیم و تا ایشان اجازه ندهند یک کلمه سخن نخواهم گفت .
  • آیت الله هاشمی رفسنجانی برای یک سفر دوره ای عازم کشورهای سوریه ، لبنان ، الجزایر و لیبی شد.
  • رئیس مجلس در مصاحبه مطبوعاتی: آن چه روشن است این است که آمریکا باید حقوق ایران را بدهد و دولت هم باید بر این اساس حرکت کند .
  • دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در اطلاعیه ای نسبت به بی احترامی به روحانیت در شرایط کنونی جنگ به شدت واکنش نشان داده و آن را تقبیح کرد !
  • وزارت امور خارجه طی اطلاعیه ای به سازمان های بین المللی مسئول هشدار داد که عراق در جنگ با ایران از سلاح های بیولوژیک و شیمیایی استفاده می کند.
  • وزارت امور خارجه کشورمان طی اطلاعیه ای حمله جنگنده های ایرانی به کویت را تکذیب کرد .
  • طاهری استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد گروهی به روستای سارالان در نزدیکی شهرک محمدیار نقده حمله کردند و روستا را به آتش کشیدند.
  • نخست وزیر کشورمان در دیدار با فرستاده دبیرکل سازمان ملل بر اصول ثابت مقاومت ایران در جنگ تحمیلی تاکید کرد.
  • یک مقام موثق در دفتر جبهه متحد افغانستان اعلام کرد کنترل کامل دولت افغانستان را روسیه به دست دارد و این کشور دستور عملیات می دهد.
  • از سوی شورای عالی قضایی کشور دستورالعمل تخلفات و جرایم زمان جنگ و مجازات های آن ابلاغ شد.

پاسخ آیت الله بهشتی به اظهارات بنی صدر؛ سکوت الهام بخش وحدت

آیت الله بهشتی امروز طی سخنانی در مسجد امام خمینی و درپاسخ به اظهارات روزعاشورای بنی صدر گفت : ما معتقدان سرسخت ولایت فقیه و امامت قاطع رهبر عالیقدرمان امام خمینی هستیم و ایشان فرموده اند در این زمینه ها مطلقا سخنی نگوئید و من تا ایشان اجازه ندهند یک کلمه سخن نخواهم گفت .

وی با اشاره به خواسته موکد نیروهای انقلاب که در جبهه ها مشغول نبرد با دشمن بعثی هستند مبنی بر ضرورت حفظ وحدت گفت : به همین جهت تا آنجا که ضرورت ایجاب نکند و امام امت نخواهد شعار من و یاران همفکرمان فقط یک شعار است سکوت ، سکوت الهام بخش وحدت.

آیت الله بهشتی در ادامه با اشاره به یکی از مطالب مطرح در سخنان بنی صدر مبنی بر حمله به دفتر روزنامه میزان گفت : روز تاسوعا به دفتر این روزنامه حمله شد که بلافاصله و با پیگیری های صورت گرفته از سوی قوه قضائیه یکی از متهمان دستگیر شد . (1)

آیت الله هاشمی عازم سوریه شد

آیت الله هاشمی رفسنجانی که برای سفر دوره ای عازم کشورهای سوریه ، لبنان ، الجزایر و لیبی شده است در یک مصاحبه مطبوعاتی که با حضور جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد اظهار داشت :  در جهت تقویت جبهه مقاومت حرکت خواهیم کرد .

وی ادامه داد : در همه رشته های سیاسی ، فرهنگی ، نظامی و اقتصادی و هرگونه رابطه ای که بتواند جبهه مقاومت را در مقابل استثمار و امپریالیسم تقویت کند ما آمادگی کامل را داریم که گام برداریم و همراه من کسانی هستند که از این جهت تخصص و آگاهی بیشتری دارند . وی در رابطه با گروگان ها نیز گفت : آن چه روشن است این است که آمریکا باید حقوق ایران را بدهد و دولت هم باید بر این اساس حرکت کند . (2)

 

دعوت مردم به وحدت و دوری از اختلاف از سوی کسی مطرح می شود که خود در روز عاشورا عامل ایجاد تفرقه در صفوف به هم فشرده ملت شد . سخنان وی در حمله به نهادهای انقلاب از جمله قوه قضائیه و صدا و سیما از یادها نرفته بود که دعوت وی به وحدت در روزنامه ها منتشر شد ! این از خصوصیات منافقین است که آن چه خود می گویند را فراموش می کنند

دو دروغ بنی صدر در یک اطلاعیه !

دکتر ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در اطلاعیه ای نسبت به بی احترامی به روحانیت در شرایط کنونی جنگ به شدت واکنش نشان داده و آن را تقبیح کرد ! در بخشی از اطلاعیه رئیس جمهور آمده است : آنانکه به مقام شامخ روحانیت در این برهه سخت جنگ اسائه ادب می کنند ستون پنجم دشمن هستند و بر عموم مردم است که به این گونه عناصر میدان عمل ندهند و از اعمالی که جو وحدت را به افتراق تبدیل می کند بپرهیزند .(3)

گفتنی است بنی صدر در سخنرانی روزعاشورا به شدت به نهادهای انقلاب از جمله قوه قضائیه و صدا و سیما حمله کرده و جو سیاسی جامعه را ملتهب نمود.

استفاده عراق از سلاح های شیمیایی و بیولوژیک

وزارت امور خارجه طی اطلاعیه ای به سازمان های بین المللی مسئول هشدار داد که عراق در جنگ با ایران از سلاح های بیولوژیک و شیمیایی استفاده می کند.

در این اطلاعیه آمده است : ارتش عراق با علم به این که جمهوری اسلامی پا از دائره اخلاق بیرون نخواهد گذاشت به خود این اجازه را می دهد هرگونه توحش را مجاز بشمرد و علاوه بر قتل عام مردم بیگناه شهرها و روستاهای ایران صرفا به جرم عرب بودن آنها و همکاریشان با ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آب و خاک خویش در حمله به این نواحی از سلاح های مرگبار شیمیایی و بمب های آتش زا علیه مدافعین اعم از نظامی و غیرنظامی استفاده کند .(4)

تکذیب حمله ایران به کویت

وزارت امور خارجه کشورمان همچنین طی اطلاعیه ای حمله جنگنده های ایرانی به کویت را تکذیب کرد . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : هیچگاه دولت جمهوری اسلامی چشم طمع به خاک کشورهای مجاور از جمله کویت نداشته و ندارد و تمامیت ارضی کویت برای دولت جمهوری اسلامی ایران محترم است . (5)

ضد انقلاب دو روستا در نقده را به آتش کشید

طاهری استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد یکشنبه گذشته گروهی به روستای سارالان در نزدیکی شهرک محمدیار نقده حمله کردند و روستا را به آتش کشیدند. بر اساس این گزارش اهالی روستا که قصد برگزاری مراسم عزاداری را داشتند متوجه هجوم گروهی از ضد انقلاب شدند و در نتیجه حمله ضد انقلاب مردم ، روستا را تخلیه کردند و در پی آن عناصر ضد انقلاب روستا را به آتش کشیدند. در پی این ماجرا عده ای نیز به روستای قالانان در نزدیکی همین روستا حمله کرده و آن را نیز به آتش کشیدند.(6)

رجایی: به دشمن در حال فرار حمله نمی کنیم

نخست وزیر کشورمان در دیدار با فرستاده دبیرکل سازمان ملل بر اصول ثابت مقاومت ایران در جنگ تحمیلی تاکید کرد. در این دیدار اولاف پالمه از محمدعلی رجایی پرسید در صورت عقب نشینی نیروهای عراقی به سوی مرزهای عراق، آیا نیروهای ایرانی به آنها حمله خواهند کرد. رجایی در پاسخ گفت: ما طبق دستور قرآن دشمن را که عقب نشینی می کند و در حال فرار است، هیچ وقت مورد حمله قرار نخواهیم داد.(7)

اشغال کامل افغانستان از سوی شوروی

یک مقام موثق در دفتر جبهه متحد افغانستان اعلام کرد کنترل کامل دولت افغانستان را روسیه به دست دارد و این کشور دستور عملیات می دهد. وی با بیان اینکه خلبانان نیروی هوایی افغانستان همه از کشور روسیه هستند، گفت: بین آوارگان افغانی که در پاکستان به سر می برند تعدادی از جاسوسان روسیه وجود دارد.(8)

هاشمی: در همه رشته های سیاسی ، فرهنگی ، نظامی و اقتصادی و هرگونه رابطه ای که بتواند جبهه مقاومت را در مقابل استثمار و امپریالیسم تقویت کند ما آمادگی کامل را داریم که گام برداریم و همراه من کسانی هستند که از این جهت تخصص و آگاهی بیشتری دارند . وی در رابطه با گروگان ها نیز گفت : آن چه روشن است این است که آمریکا باید حقوق ایران را بدهد و دولت هم باید بر این اساس حرکت کند .

اعلام جرائم و تخلفات زمان جنگ

از سوی شورای عالی قضایی کشور دستورالعمل تخلفات و جرایم زمان جنگ و مجازات های آن ابلاغ شد. اقداماتی چون ایجاد نور عمدی منازل و وسایل نقلیه در وضعیت قرمز و زرد جنگی در این ابلاغیه مجازات هایی از  جمله قطع موقتی برق وتوقیف خودروی شخص متخلف را در پی خواهد داشت . خرید و فروش غیر مجاز سوخت و کوپن سوخت نیز در این دستور العمل مجازاتی چون پرداخت جزای نقدی دارد.

احتکار و کم فروشی مایحتاج عمومی نیز زمینه ساز مجازاتی چون حراج آن مال و پرداخت جریمه خواهد شد. در بخش نهایی این ابلاغیه آیت الله قدوسی به جرایم عمومی در شرایط خاموشی اشاره و به مجازات زندان و تعزیر شخص متخلف تاکید کرده است .(9)

پی نوشت :

1-  جمهوری اسلامی ، 1 آذر 1359 ، صفحه 7

2- اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 3

3- اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 3 ، دعوت مردم به وحدت و دوری از اختلاف از سوی کسی مطرح می شود که خود در روز عاشورا عامل ایجاد تفرقه در صفوف به هم فشرده ملت شد . سخنان وی در حمله به نهادهای انقلاب از جمله قوه قضائیه و صدا و سیما از یادها نرفته بود که دعوت وی به وحدت در روزنامه ها منتشر شد ! این از خصوصیات منافقین است که آن چه خود می گویند را فراموش می کنند و این دلیلی ندارد جز آن که به این گفته ها اعتقادی ندارند و از سر ایمان بر زبان نرانده اند ! بنی صدر از سوی دیگر هتاکان به روحانیت را ستون پنجم دشمن می داند ولی خود در طول دوران ریاست جمهوری بیشترین حملات را به روحانیت آگاه از جمله آیت الله بهشتی انجام داده بود .

4-  اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 3

5-  اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 3

6- اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 9

7- اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 4

8-  اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 7

9-  اطلاعات ، 29 آبان 1359 ، صفحه 8 

پژوهشگر :‌سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول