اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مخالفان و موافقان پیمان امنیتی کابل-واشنگتن-7

تصویب پیمان امنیتی با آمریکا وظیفه پارلمان افغانستان /اعمال نیروهای آمریکایی قابل بخشش نیست

برخی از اعضای پارلمان افغانستان با انتقاد از پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اعلام کردند تصویب و عدم تصویب این پیمان وظیفه پارلمان این کشور است و در عین حال آمریکاییها مانند کشتار قندهار در گذشته مرتکب اعمالی شده‌اند که قابل بخشش نیست.

تصویب پیمان امنیتی با آمریکا وظیفه پارلمان افغانستان /اعمال نیروهای آمریکایی قابل بخشش نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «عبدالستار خواصی»؛ عضو پارلمان افغانستان در نشست عمومی امروز چهارشنبه گفت که کشورهای آمریکا، انگلیس و پاکستان همواره با دروغگویی روابطشان را پیش برده‌اند.

این گفته‎ها پس از آن ابراز می شود که قرار است کابل و واشنگتن پیمانی را به امضا برسانند که بر اساس آن 10 تا 16 هزار نیروی آمریکایی به مدت 10 سال در افغانستان باقی بمانند.

خواصی در ادامه گفت که اگر امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن واقعاً در اختیار مردم افغانستان می بود، آن‌ها هرگز این پیمان را با آمریکا منعقد نمی‌کردند.

این در حالی است که «زهیر سعادت»؛ عضو دیگر پارلمان افغانستان با تاکید بر اهمیت پیمان امنیتی، گفت: اگر آمریکا به تعهداتش عمل کند، پیمان امنیتی به سود مردم افغانستان است.

وی افزود: تصویب و عدم تصویت این پیمان از وظایف پارلمان افغانستان است؛ بنابراین حامد کرزی بایستی آن ‎را امضا و به پارلمان بفرستد.

حامد کرزی؛ رییس جمهور افغانستان برای امضای پیمان امنیتی با آمریکا شروطی تعیین کرد که شامل برگزاری انتخابات شفاف، تامین صلح و عدم ورود به خانه‌های مردم می‌شود.

گفته می‌شود این 3 شرط حامد کرزی، واکنش‎های لفظی شماری از اعضای پارلمان افغانستان را در پی داشته است.

زهیر سعادت اظهار داشت که رییس جمهور بطور سلیقه‌ای امضای این پیمان امنیتی را به سمت دلخواهش منحرف کرده است.

از سوی دیگر، «مولوی نذیر احمد حنفی»؛ عضو پارلمان افغانستان شروط رییس جمهور این کشور را معقول دانسته و گفت: با قبول این شروط از سوی آمریکا، در واقع به قانون اساسی افغانستان احترام گذاشته شده و در غیر اینصورت قانون اساسی این کشور پایمال خواهد شد.

وی اظهار داشت که چنانچه نیروهای آمریکایی بدون اجازه به خانه‌های مردم وارد شوند، این عمل نقض قانون اساسی افغانستان و خلاف شریعت اسلام است.

مولوی حنفی خاطر نشان کرد که نیروهای خارجی در دوازده سال گذشته اعمالی را انجام داده‌اند که از سوی مردم افغانستان غیرقابل بخشش است.

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به جنایات نیروهای آمریکایی اظهار داشت که کشتن 16 افغان در استان قندهار در جنوب افغانستان یکی از این عمل‌های خلاف آمریکایی‌ها است که متاسفانه عامل این جنایت پس از مدتی در آمریکا محاکمه شد.

وی معتقد است که تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان به سود مردم نیست و حتی اگر حامد کرزی آن را به امضا رساند؛ از سوی پارلمان رد خواهد شد.

این در حالی است که بسیاری از اعضای پارلمان و سنای افغانستان امضای پیمان امنیتی با آمریکا را وطن فروشی عنوان کرده‌اند.

اما شمار دیگری از اعضای پارلمان با شروط حامد کرزی را بهانه‌ای برای امتیازگیری از آمریکا می‌دانند.

«شکیبا هاشمی»؛ عضو پارلمان افغانستان گفت: رییس جمهور کرزی نمی‌خواهد که قدرت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان از دست تیم حاکم رها شود بنابراین بدنبال کسب حمایت آمریکا برای «زلمی رسول»، (وزیر خارجه پیشین) و یا «قیوم کرزی» (برادر رئیس جمهور افغانستان) در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است.

این در حالی است که «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا برای گفت‌وگو در مورد امضای سریعتر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، یکشنبه هفته جاری وارد کابل شد.

گفته می‌شود که این دیدار و رایزنی مشخص کرده که آمریکا تضمینی برای ایجاد صلح در افغانستان ندارد و در عین حال شفافیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان بستگی به امنیت در این کشور دارد که به خاطر وجود مناطق ناامن فراوان، احتمال برگزاری انتخاباتی سالم وجود ندارد.

انتهای پیام/ز

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول