اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در گفت‌وگو با تلویزیون «طلوع‌نیوز» افغانستان مطرح شد

توجیه «رایس» برای امضای پیمان امنیتی پیش از انتخابات

سوزان رایس با اشاره به ضرورت امضای فوری پیمان امنیتی کابل-واشنگتن توسط دولت افغانستان، گفت: این اقدام برای ایجاد امنیت پایدار در این کشور بهترین گزینه است.

توجیه «رایس» برای امضای پیمان امنیتی پیش از انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، مشاور امنیت ملی آمریکا شب گذشته در یک گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون «طلوع‌نیوز» افغانستان اظهار داشت: هدف امضای پیمان امنیتی دستیابی افغانستان به صلح و امنیت پایدار است اما نمی‌توان یک‌ شبه به صلح رسید.

سوزان رایس گفت: من به حامد کرزی اطمینان دادم که هدف حضور 12 ساله ما در افغانستان آوردن صلح طولانی‌مدت برای مردم این کشور است.

وی افزود: آمریکا عصای جادویی ندارد تا جادو کند و با گروه طالبان به توافق برسد و کرزی را متقاعد کند که پیمان امنیتی میان 2 کشور را امضا کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: ما از حمایت گسترده «لویه جرگه» و مردم شرکت‌کننده در آن برای توافق روی پیمان امنیتی 2جانبه، سپاسگزاری کرده و خواستار امضای هر چه سریع‌تر این پیمان پیش از پایان سال جاری میلادی هستیم.

وی تأکید کرد: پیام من به نمایند‌گی از آمریکا به رئیس جمهور افغانستان این است تا برای آوردن امنیت پایدار برای مردم این کشور، پیمان امنیتی را بی‌درنگ امضا کند.

رایس افزود: پس از امضای این پیمان ما می‎توانیم برای ادامه حضورمان پس از 2014 برنامه‌ریزی کنیم، آماده شویم و روند آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغان را ادامه داده و به تجهیز آنان کمک کنیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به شروط کرزی برای امضای پیمان امنیتی گفت: نمی‌توانیم جادو کنیم، توانمندی لازم برای ادامه کمک به نیروهای افغان را داریم تا ارتش افغان را در سطح بالایی آموزش دهیم.

سوزان رایس گفت: این یک مهلت از سوی آمریکا نیست، بلکه یک واقعیت از وضعیت است و در واقع این کار ماه گذشته هنگامی انجام شد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با کرزی دیدار کرد و آنان گفت‎وگوهایی تلفنی نیز پیش از تصمیم جرگه مشورتی داشتند.

وی افزود: آنان برای حل مسائل باقی مانده سخت کار کردند و اوباما نامه‎ا‌ی به رئیس جمهور افغانستان فرستاد و اکنون متن توافقنامه تکمیل شده است و گفت‎وگوها پایان یافته است.

این اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی است که حامد کرزی 2 روز پیش در دیدار خود با مشاور امنیت ملی آمریکا، بار دیگر خواست آمریکا مبنی بر امضای پیمان امنیتی پیش از برگزاری انتخابات افغانستان را رد کرد.

هر چند شرکت‌کنند‌گان جرگه و صبغت‌الله مجددی، رئیس لویه جرگه مشورتی خواستار امضای هرچه سریع‌تر پیمان امنیتی با آمریکا شدند، اما کرزی بر شروط و چانه‌زنی‌های خود با واشنگتن تأکید دارد.

روز گذشته کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای تهدیدآمیز اعلام کرد: اگر دولت افغانستان هر چه سریع‌تر پیمان امنیتی را امضا نکند همه نیروهای خارجی افغانستان را ترک خواهند کرد.

حامد کرزی به صراحت در لویه جرگه مشورتی اعلام کرد که پیش شرط‌هایی برای امضای پیمان امنیتی دارد.

وی گفت: تا زمانی که شرایط کنونی کابل یعنی عدم حمله نظامیان آمریکایی به منازل مسکونی افغان‎ها، همکاری واشنگتن در از سرگیری گفت‎وگوهای صلح با طالبان و برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات توسط واشنگتن تضمین نشود، پیمان امنیتی را امضا نخواهد کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول