اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مخالفان و موافقان پیمان امنیتی کابل-وشنگتن-6

آمریکا از امضای فوری پیمان امنیتی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

در حالی که آمریکا این روزها خواهان امضای فوری پیمان امنیتی بین کابل-واشنگتن است، کارشناسان با توجه به پیشینه این قدرت خارجی نسبت به انجام تعهدات خود، دلایل آمریکا برای ضرورت امضای این پیمان را مورد تردید و چالش قرار می‌دهند.

آمریکا از امضای فوری پیمان امنیتی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، دولت آمریکا تأکید زیادی بر امضای پیمان امنیتی میان کابل-واشنگتن پیش از پایان سال جاری میلادی دارد اما دولت افغانستان همچنان بر شروط خود تأکید می‎کند.

تأمین امنیت، شفافیت انتخابات، عدم ورود نظامیان آمریکایی به خانه‎های مردم افغانستان و حمایت از روند صلح از جمله شروط اساسی دولت افغانستان است.

آیا این شروط، زیاده‎خواهی است و یا بی‌اعتمادی که در جریان چند سال حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان و معامله‌ای که با دولت افغانستان داشته است به وجود آمده است؟

و یا اینکه آمریکا متعهد به عملی نمودن این شروط است و نیازی به تأکید نیست؟دولت آمریکا یکی از دلایل تأکید بر امضای هر چه سریع‌تر این پیمان امنیتی را تأیید بودجه نظامیان آمریکا از سوی کنگره این کشور قبل از پایان سال 2013 میلادی عنوان کرده است.

حال سؤال مهم و اساسی این است که اگر این پیمان امنیتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به امضا برسد و مردم افغانستان از تعهدات عملی آمریکا در قبال شفافیت انتخابات، عدم ورود نظامیان آمریکایی به خانه‎های مردم و بهبود وضعیت امنیتی این کشور به امضا برسد، آیا کنگره صلاحیت تأیید بودجه نظامیان این کشور را در آن زمان نخواهد داشت؟

«محمد واعظی» کارشناس روابط بین‎الملل در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، بر امضای هر چه سریع‌تر این پیمان امنیتی تأکید کرد و گفت: دولت افغانستان باید هر چه زودتر این پیمان امنیتی را امضا کند تا دولت آمریکا نیز برنامه‎ریزی‎هایش را برای ادامه همکاری در افغانستان انجام دهد.

واعظی در جواب این سؤال که آیا کنگره آمریکا نمی‎تواند بعد از امضای این پیمان امنیتی در سال 2014 بودجه نظامیان آمریکایی در افغانستان را تأیید کند؟ گفت: دولت افغانستان باید هر چه زودتر این پیمان امنیتی را امضا کند تا کنگره آمریکا نیز بودجه نظامیانش را در حالت عادی تأیید کند، اگر تأیید بودجه به سال 2014 و در حالت اضطراری کنگره آمریکا گذاشته شود، دولت آمریکا باید دلایل زیادی برای قانع کردن کنگره ارائه کند.

وی شروط رئیس جمهور افغانستان برای امضای این پیمان امنیتی را به منظور سودجویی‎های شخصی دانست و گفت: اکثر شروط کرزی در متن این پیمان امنیتی ذکر شده است.

مقامات دولت آمریکا در تازه‎ترین اظهاراتشان گفته‎اند که نظامیان این کشور وارد خانه‎های مردم افغانستان نخواهند شد مگر در حالات ضروری.

اما شماری از آگاهان امور سیاسی قائل شدن حالت استثناء برای ورود به خانه‎های مردم افغانستان را غیرقابل قبول دانسته و گفته‎اند که تمام حالات جنگ، حالات ضروری است.

واعظی در این‎باره گفت: ما مجبور هستیم که این شرط آمریکا را بپذیریم.

وی عدم‎پذیرش این شرط را از جانب افغانستان خطرناک دانسته و گفت که در صورت نپذیرفتن این شرط، ممکن است تمام نظامیان آمریکایی از کشور خارج شوند.

تائید بودجه نظامیان آمریکا قبل از سال 2014 بهانه است

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل منطقه‎ای در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل مسئله تأیید بودجه نظامیان آمریکایی قبل از سال 2014 را بهانه آمریکا خوانده و گفت که این می‎تواند یکی از بهانه‎های آمریکا باشد ولی کنگره آمریکا هر وقت که بخواهد می‎تواند بودجه نظامیانش در افغانستان را تصویب کند.

وی یکی دیگر از دلایل تأکید امضای هر چه سریع‌تر این پیمان امنیتی از جانب آمریکا را مسئله‌ای حیثیتی دانست.

«اسماعیل یون» عضو حزب افغان‎ملت در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل با تأکید بر امضای هر چه سریع‌تر این پیمان امنیتی گفت: این پیمان امنیتی باید هر چه زودتر امضاء شود و بر اساس این پیمان امنیتی نظامیان آمریکایی اجازه ورود به خانه‎های مردم را ندارند مگر در مواقع ضروری.

وی افزود که اگر به نظامیان آمریکایی حمله شود، آن وقت باید آمریکایی‎ها اجازه ورود به خانه‎های مردم را داشته باشند.

این در حالی است که بسیاری از مردم افغانستان اجازه ورود نظامیان آمریکایی را به خانه‎هایشان را مقدمه‎ای بر جنایات یک دهه گذشته این نظامیان در افغانستان می‎دانند و از دولت افغانستان می‎خواهند هرگز این اجازه به آمریکایی‎ها داده نشود.

رئیس جمهور افغانستان در مراسم اختتامیه لویه جرگه گفت: از امروز اگر آمریکایی‎ها به خانه‎های مردم افغانستان وارد شوند، پیمان امنیتی لغو خواهد شد.

«نذیر احمد حنفی» عضو پارلمان افغانستان نیز در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل ضمن مخالفت شدید با این پیمان امنیتی گفت: این پیمان خلاف قانون اساسی افغانستان است و اگر به امضا هم برسد، نظامیان آمریکایی طبق قانون اساسی اجازه ورود به خانه‎های مردم افغانستان را ندارند.

وی افزود که اگر هدف آمریکا تأمین امنیت افغانستان است، امکانات نظامی را به نیروهای افغان بدهند نه این‎ که تجهیزات نظامی که از زمان شوروی باقی مانده، خراب کنند.

پرسش اصلی این است که اگر واقعاً آمریکا متعهد به عملی کردن این پیمان امنیتی است پس چرا آن را بعد از پایان سال 2013 و برای اطمینان مردم افغانستان از این تعهد آمریکا امضا نکند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول