اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرکنسول روسیه در رشت:

روسیه غنی‌سازی هسته‌ای را حق ایران می‌داند

سرکنسول روسیه در رشت با بیان اینکه روسیه هرگز قطعنامه‌ها علیه ایران را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: روسیه انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی آن را حق ایران می‌داند.

روسیه غنی‌سازی هسته‌ای را حق ایران می‌داند

ماکسیم بارانوف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نظر «سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 با هیئت ایرانی و پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اظهار کرد: مذاکرات بسیار سخت و طولانی درباره برنامه هسته‌ای ایران به پایان رسید.

وی با بیان اینکه طبق نظر لاوروف توافق حاصل شده نتیجه تماس‌های چندین ساله و همراه با فراز و نشیب بود، افزود: وی معتقد است با آمدن رئیس جمهور جدید بر سر کار در ایران احساس کردیم که اعلام آمادگی برای برطرف شدن این معضل پایه و اساس جدی دارد.

این مقام مسئول روسی، با اشاره به اینکه این تمایل در مذاکرات همکاران ایرانی ما دو هفته پیش در ژنو در دیدار نخست مشاهده شد، گفت: در جریان مذاکرات اخیر که وزرای خارجه 6 کشور 3+3 به دور نهایی آن ملحق شدند، توافق حاصله و ماهیت آن بر پایه مفهوم مطرح شده توسط پوتین رئیس جمهور روسیه و مفهوم کلی سیاست خارجه روسیه استوار است.

وی با تأکید بر اینکه روسیه حق انرژی هسته‌ای صلح آمیز و حق غنی‌سازی را برای ایران می‌شناسد، تصریح کرد: مقام‌های روسی در عین حال تأکید دارند که تمام مسایل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران باید برطرف شود و برنامه هسته‌ای ایران زیر کنترل شدید سازمان جهانی انرژی اتمی «ام‌.پی‌.تی» قرار می‌گیرد.

بارانوف، اضافه کرد: لاوروف معتقد است طبق توافق مذکور مرحله نخست به طرف دستیابی این نتیجه 6 ماه طول می‌کشد و در این مدت ایران تمام برنامه‌های هسته‌ای خود را به تعلیق در می‌آورد و تعداد سانتریفوژ را اضافه نمی‌کند و به هیچ اقدامی برای ساخت راکتورهای آب سنگین در اراک دست نمی‌زند.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات مذکور تمام برنامه هسته‌ای ایران که اکنون توسط سازمان جهانی انرژی اتمی «ان.پی.تی» کنترل می‌شود، افزود: این روند در 6 ماه آینده حفظ می‌شود.

سرکنسول روسیه در رشت، گفت: مقام‌های روسی اظهار می‌دارند که این کار برای تقویت اعتماد همکاران ما از آمریکا و اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است و آنها را در مسیر کاهش فشار قطعنامه‌ها علیه ایران که در خارج از چارچوب شورای امنیت اعمال شده است، قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه روسیه هرگز این قطعنامه‌ها را قبول نداشته است، یادآور شد: یقینأ کاهش فشار روی ایران باید از لغو این تحریم‌های یک طرفه آغاز شود.

بارانوف متذکر شد: مقام‌های روسی می‌گویند در مدت این 6 ماه نه تنها حالت "status quo" رعایت می‌شود بلکه مذاکرات به شدت ادامه می‌یابد تا به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران دست یابد.

وی اظهار کرد: در درجه نخست، تأمین سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای و راکتورهای تحقیقاتی ایران که ایزوتوپ برای اهداف پزشکی و دیگر اهداف انسان‌دوستانه تولید می‌کنند، امکانات ان.پی‌.تی برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد.

سرکنسول روسیه در رشت خاطرنشان کرد: طبق نظر وزیر امور خارجه روسیه تهران یک سری اقدام‌های اضافی که علاوه بر اقدام‌های کنونی ام.پی.تی است را پذیرفته و قبول کرده است.

وی با اشاره به اینکه به نظر بنده این یک پیروزی بزرگی برای همه است، خاطرنشان کرد: در ابتدا توانستیم تمام سؤال‌های کشورهای متعدد درباره وجود و یا عدم وجود خطر تولید سلاح‌های هسته‌ای در برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کنیم و پس از این به سختی می‌شود واقعیت‌های تثبیت شده از طرف ام‌.پی. تی را انکار کرد و ما کاملأ مطمئن هستیم که ایران کمال همکاری را با این سازمان انجام می‌دهد.

بارانوف با بیان اینکه در نتیجه اجرای این توافق اعتمادسازی می‌شود، یادآور شد: اعتمادی که عدم آن اغلب منجر به تنش در خاورمیانه، شمال آفریقا و در حوزه خلیج فارس می‌شد.

وی متذکر شد: به نظر بنده این امر گام ما را به هدف عمومی جامعه جهانی که ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است، نزدیک می‌کند و این تصمیم در سال 2010 از طرف جامعه جهانی مطرح شده است.

این مقام روسی با اشاره به اینکه در مذاکرات مذکور هیچ کس بازنده نیست و همه برنده هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم علاوه بر عوامل مثبت که توسط بنده ذکر شده است، این توافق اثر مفیدی بر برطرف شدن بحران سوریه داشته باشد.

انتهای پیام/2300/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول