اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته انرژی هسته‌ای مجلس:

انرژی هسته‌ای را از شهدا داریم

رئیس کمیته انرژی هسته‌ای مجلس گفت: شهدای هسته‌ای ما عزت‌مندانه بنیان فعالیت‌های ارزشمندی را در حوزه حرکت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای گذاشتند تا امروز بتوانیم به این موفقیت‌های ارزشمند دست پیدا کنیم.

انرژی هسته‌ای را از شهدا داریم

جلیل جعفری بنه خلخال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما امروز با درایت و قدرت علمی و تحقیقاتی جوانانمان به پیشرفته‌‌ترین فناوری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز دست پیدا کردیم به طوری که در مذاکرات هسته‌ای ژنو هیچ یک از این پیشرفت‌ها و مسیر تعالی مسدود نشده است.

وی به گام به گام بودن موافقت‌نامه ژنو و نشان دادن صداقت طرفین در پایبندی به اهدافی که در نظر گرفته شده است اشاره کرد و افزود: هر چند این توافقات اولیه در جهت نشان دادن صداقت بیشتر در عمل به تعهدات است اما جمهوری اسلامی ایران در یک دهه اخیر نشان داده است که به تمام تعهدات NPT پایبند بوده و هرگز از آنها دست نکشیده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما در صنعت هسته‌ای با غنی‌سازی که آغاز کرده‌ایم و توافق در ژنو هیچ برنامه و هدف‌گذاری را از دست نمی‌دهیم و با یک حرکت منطقی در این شش ماه به دنیا ثابت خواهیم کرد صنعت هسته‌ای ایران نه تنها صلح‌آمیز است بلکه ذره‌ای هم از مقررات آژانس عدول نکرده‌ایم.

جعفری بنه خلخال ادامه داد: ما تلاش‌های گسترده‌ای را برای راه‌اندازی واحد آب سنگین اراک انجام داده‌ایم که میزان مناسب و مورد نیاز آب سنگین را تولید و ذخیره‌سازی کردیم به طوری که در مرحله سوخت‌گذاری هستیم و در توافقات اخیر مشکلی برای فعالیت این مجموعه به وجود نیامده است.

وی حجم فعالیت‌های فنی را گسترده و تولید راکتور را IR40 تضمین کننده صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای در شرایط فعلی توصیف کرد و بیان داشت: بنده معتقدم توافق‌نامه اولیه در ژنو آغاز مناسبی است به شرط آنکه در این شش ماه توقفی نداشته باشیم و روز به روز با پیگیری موضوعات و اهداف بتوانیم صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خودمان را به غرب ثابت کنیم.

عضو مجمع انرژی مجلس خاطرنشان کرد: همین که غرب فعالیت هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته و بر تداوم فعالیت‌های صلح‌آمیز صحه گذاشته است پیروزی ارزشمندی برای کشورمان و تیم مذاکره‌کننده است که امیدواریم به سرعت بتوانیم بستری را فراهم کنیم تا توافق‌نامه نهایی به امضا برسد.

جعفری بنه خلخال دستیابی ایران به تکنولوژی آب سنگین با ایمنی بیشتر، حجم کوچک و توان بالا و دیگر مشخصات در حرکت‌های رو به جلو و مثبت انرژی هسته‌ای سازنده توصیف کرد و یادآور شد: ما باید واقع‌بینانه مسائل هسته‌ای و پیامدهای ناشی از آن و همچنین تهدیدات و تحریم‌های غرب را بپذیریم و به این حقیقت واقف باشیم اگر این توافق‌نامه امضا نمی‌شد در آینده ممکن بود اتفاقات ناگوار و حتی تهدیدات و تحریم‌های بیشتری را شاهد باشیم که تیم مذاکره‌کننده و دولت تدبیر و امید با حرکت هوشمندانه و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری و پشتیبانی مجلس و عموم مردم کاری کرد تا غرب خود اقدام به پذیرفتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران کند و به خوبی بفهمد که ایران و دانشمندان هسته‌ای این کشور نه تنها به تولید اورانیوم غنی شده و به سانتریفیوژها دسترسی پیدا کرده است بلکه ما با گذر از مراحل مختلف در تلاش برای تولید آب سنگین به عنوان تجهیزات و امکانات مدرن هستیم.

وی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل یاد و خاطره شهدای هسته‌ای را گرامی داشت و گفت: شهدای هسته‌ای ما عزت‌مندانه بنیان فعالیت‌های ارزشمندی را در حوزه حرکت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای گذاشتند تا امروز بتوانیم به این موفقیت‌های ارزشمند دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/62001/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول