اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«موافقان و مخالفان پیمان امنیتی کابل-واشنگتن»-1

مردم افغانستان از قرارداد امنیتی با آمریکا چه می‎خواهند؟

بسیاری از مردم افغانستان در حالی به تغییر مثبت در اوضاع افغانستان به دیده شک و تردید می‌نگرند که برخی از آن‌ها معتقدند پس از امضای توافقنامه امنیتی این کشور با آمریکا جنایت نظامیان آمریکایی شکل رسمی به خود خواهد گرفت در عین حال سؤال اساسی و مهم این است که آیا مردم از این قرارداد منتفع خواهند شد؟

مردم افغانستان از قرارداد امنیتی با آمریکا چه می‎خواهند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، سال گذشته با امضای توافقنامه همکاری‎های استراتژیک میان کابل-واشنگتن، این امیدواری به مردم داده شد که پس از امضای این توافقنامه استراتژیک تغییرات حداقلی در وضعیت امنیتی و کمک‎های اقتصادی بوجود خواهد آمد.

این در حالی است که توافقنامه استراتژیک به امضای 2 کشور افغانستان و آمریکا رسید اما هیچ تغییر مثبتی در وضعیت امنیتی و سیاسی احساس نشد بلکه اوضاع امنیتی این کشور به سوی وخامت بیشتر پیش رفت.

اکنون نیز بحث امضای قرارداد امنیتی با آمریکا سر زبان‎ها است اما بسیاری از مردم تغییر مثبت در اوضاع افغانستان را به دیده شک می نگرند و برخی نیز معتقدند نه تنها وضعیت زندگی بهبود نمی‌یابد، بلکه بسیاری از جنایت‌های نظامیان آمریکایی، شکل رسمی به خود خواهد گرفت.

این در حالی است که بدور از بحث حقوقی، برخوردهای سیاسی و مخالفت‎های که در مورد این سند امنیتی وجود دارد، سوال اساسی و مهم این است که مردم افغانستان از امضای این قرارداد چه می‎خواهند و منتظر چه شرایطی هستند تا پس از امضای این قرار داد نمایان شود؟

صداقت آمریکا در مقابله با تروریسم و آوردن صلح و ثبات در افغانستان

دکتر «عبدالقیوم سجادی» عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل گفت: در امضای این قرارداد، مهمترین مسئله اراده و صداقت آمریکا در مقابله با تروریسم و آوردن صلح و ثبات در افغانستان است.

وی افزود که اگر این اراده و صداقت برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان وجود نداشته باشد، هر نوع امضای قرارداد امنیتی با آمریکا نه تنها در راستای منافع ملی نیست بلکه این کشور را با ناامنی‌های بیشتر روبرو می‌کند.

عضو پارلمان افغانستان افزود: آمریکا در این قرارداد تعهدی برای صلح و ثبات افغانستان نسپرده است.

این در حالی است که «حامد کرزی»، رییس جمهور افغانستان در مراسم افتتاحیه «لویه جرگه مشورتی» تاکید کرد که از آمریکا امنیت و صلح می‎خواهیم و این شرط قرارداد امنیتی است.

کرزی افزود: اگر این قرارداد برای افغانستان امنیت و صلح بیاورد، به نفع افغانستان است.

وی همچنان اظهار داشت: آمریکا تعهد کرده که به خانه‎های مردم افغانستان داخل نمی‎شود مگر در صورت ضرورت.

این در حالی است که سجادی، باز گذاشتن هر گونه استثنا در متن پیمان امنیتی را زمینه‎ای برای سوء استفاده و صلاحیت‎های بعدی نظامیان آمریکایی می‎داند.

وی افزود که کمک‎های جامعه جهانی به افغانستان نیز به نوعی منوط بر امضای این قرارداد شده و این تنها فایده اقتصادی امضای این قرارداد است.

هر گونه عملیات، حتی علیه تروریست‎ها به نیروهای افغان واگذار شود

«جاوید کوهستانی» کارشناس امور نظامی افغان نیز در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، با انتقاد از متن فعلی این قرارداد گفت که متن فعلی قرارداد بر اساس منافع آمریکا در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با انجام عملیات نظامیان آمریکایی علیه شهروندان افغانستان کاملاً مخالف هستم و بایستی هرگونه عملیات علیه افغان‎ها و حتی تروریست‎ها به نیروهای افغان واگذار شود.

کارشناس افغان اظهار داشت که هرگونه عملیات در افغانستان توسط نظامیان آمریکایی تجاوز و نقض آشکار حاکمیت ملی افغانستان است.

متن قرارداد امنیتی باید تعدیل شود

کوهستانی با تاکید بر تعدیل متن قرارداد امنیتی، گفت: اگر این متن قرارداد امنیتی باشد، منافع افغانستان در امضای این پیمان نیست.

وی افزود که در این قرارداد بایستی آمریکا این ضمانت را بدهد که در صورت وقوع حملات تروریستی اگر نظامیان این کشور اقدامی انجام ندهند، این قرارداد فسخ می‎شود.

«عبدالواحد طیبی» رییس شورای ولایتی «بدخشان» که یکی از شرکت کنند‎گان لویه جرگه مشورتی است، نیز درباره توافقنامه امنیتی اظهار داشت که متن قرارداد امنیتی در دسترس اعضای لویه جرگه قرار گرفته مورد تأییدشان نیست و بسیاری از موارد بایستی تعدیل شود.

وی افزود که برخی از موارد مانند صلاحیت قضایی نظامیان آمریکایی، بازرسی خانه‌های افغان‌ها توسط نظامیان این کشور بایستی تغییر و تعدیل شود.

این در حالی است که برخی از کارشناسان و مردم افغانستان، امضای این پیمان را به نفع  این کشور دانسته و حضور آمریکا را برای جلوگیری از تبدیل شدن مجدد افغانستان به لانه تروریسم موثر می‌دانند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول