اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهادکشاورزی گلستان:

افزایش کشت برنج حفاظت از آب‌های زیرزمینی را مشکل می‌کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی محدود هستند، گفت: افزایش کشت برنج حفاظت از آب‌های زیرزمینی را مشکل می‌کند.

افزایش کشت برنج حفاظت از آب‌های زیرزمینی را مشکل می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رضاعلی جعفری پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته مشترک آیین‌نامه بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی استان گلستان در شرکت آب منطقه‌ای اظهار داشت: برای حفاظت از این منابع در استان باید سطح زیر کشت برنج کاهش یابد. 

وی افزود: برای کاهش سطح زیر کشت برنج، قیمت محصولات رقیب باید واقعی شود.

کشاورزان برای توجیه اقتصادی برنج می‌کارند

این عضو کمیته مشترک آیین‌نامه بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی استان گلستان، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت خرید برنج موجب شده تا کشاورز برای توجیه اقتصادی فعالیت‌های خود به کشت برنج مبادرت ورزد. 

جعفری ادامه داد: با توجه به ورود دولت به قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی امید می‌رود سطح زیر کشت برنج در استان گلستان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه الگوی کشت برنج در گلستان 12 هزار هکتار است، از افزایش آن به 70 هزار هکتار انتقاد کرد و ادامه داد: چرا سطح زیر کشت برنج گلستان تا این حد افزایش یافت؟

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان اظهار داشت: میانگین سالانه افزایش سطح زیر کشت برنج در استان 22 درصد است در حالی که گندم به عنوان یک کالای استراتژیک سالانه 11 درصد به سطح زیر کشت آن افزوده می‌‌شود. 

جعفری در ادامه با اشاره به برخی از دلایل افزایش سطح زیر کشت برنج در استان، افزایش قیمت تضمینی خرید نسبت به سایر محصولات اساسی را یکی از این دلایل برشمرد.

وی اضافه کرد: در بین محصولات کشاورزی بیشترین میزان تسهیلات بانکی به برنج اختصاص می‌یابد که این خود انگیزه کشاورز را برای افزایش سطح زیر کشت این محصول مضاعف کرده است. 

تولید برنج کمترین میزان ریسک را دارد

این عضو کمیته مشترک آیین‌نامه بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی استان گلستان اظهار داشت: در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، تولید برنج کمترین میزان ریسک را دارد. 

جعفری خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی کافی محصول برنج در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی نیز به سهم خود در افزایش سطح زیر کشت برنج تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: مکانیزه‌پذیری یکی از ویژگی‌های برتر برنج نسبت به سایر محصولات اساسی کشاورزی است که در مجموع دلایل فوق زمینه رقابت در توسعه برنج را در استان گلستان افزایش داده‌اند.

انتهای پیام/83003/ر30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول