اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه دوزندگان و کفاشان شهر سنندج:

کارگران تمایلی به حضور در مشاغل دوزندگی ندارند

رئیس اتحادیه دوزندگان و کفاشان شهر سنندج به موضوع بی‌میلی اشخاص به ویژه در سنین پایین برای فعالیت در این شغل‌ها اشاره کرد و افزود: با صاحبان مشاغل که صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم کسی به عنوان شاگرد نزد آنها مراجعه نمی‌کند.

کارگران تمایلی به حضور در مشاغل دوزندگی ندارند

سلمان صلواتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اصناف زیرپوشش این اتحادیه را شامل تولیدکنندگان کفش، جوراب‌بافان، نساجان و لحاف‌دوزان ذکر کرد.

وی با اشاره به کسادی بازار در این اصناف اظهار کرد: متأسفانه درآمد چندانی از این محل عاید فعالان این مشاغل نمی‌شود ضمن آنکه بسیاری از صاحبان شغل در این مجموعه از مغازه‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه دوزندگان و کفاشان شهر سنندج به موضوع بی‌میلی اشخاص به ویژه در سنین پائین برای فعالیت در این شغل‌ها اشاره کرد و افزود: با صاحبان مشاغل که صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم کسی به عنوان شاگرد نزد آنها مراجعه نمی‌کند.

صلواتی خاطرنشان کرد: بیشتر مغازه‌ها بدون کارگر به فعالیت خود ادامه می‌دهند در حالی که باید آنها با یاد گرفتن فوت و فن کار تبدیل به استادکارهای آینده شوند.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد از فعالان صنفی در این اتحادیه ناچار به پرداخت اجاره‌بها برای کار در مغازه هستند، اظهار کرد: هم اتحادیه و هم بسیاری از صاحبان این مشاغل تمایل به انجام کار خود در منزل دارند.

رئیس اتحادیه دوزندگان و کفاشان شهر سنندج تصریح کرد: اما متأسفانه مشکلات خاصی در این زمینه وجود دارد از جمله آنکه به دلیل گسترش شهرنشینی و زندگی آپارتمانی امکان فعالیت در منزل سلب می‌شود.

صلواتی افزود: با وجود اینکه بسیاری از فعالان این صنف را زنان تشکیل می‌دهند و آنها خود مشتاق فعالیت در منزل هستند اما به علت نارضایتی همسایگان این واحدها از حضور مشتریان ناچار به کار در خارج از خانه و پرداخت اجاره‌های سنگین هستند.

وی در خصوص صنف تولیدکنندگان کفش نیز گفت: فروشندگان کفش کمتر به واحدهای تولیدی در سطح شهر مراجعه می‌کنند و معمولاً خریدهای خود را از سایر استان‌ها انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه دوزندگان و کفاشان شهر سنندج افزود: این مشکل موجب نارضایتی واحدهای تولیدکننده کفش شده است به گونه‌ای که در حال حاضر تنها 10 واحد تولید کفش که آنها هم تنها اقدام به تولید گیوه‌های سنتی کردی موسوم به «کلاش» می‌کنند در حال فعالیت هستند.

صلواتی با بیان اینکه فعالیت این افراد نیز تنها در فصل تابستان جریان دارد، تصریح کرد: وضعیت در بخش نساجی نیز به همین گونه است به طوریکه در حال حاضر تنها 3 نفر در این بخش دارای پروانه کسب هستند و واحدهای آنها نیز در شرف تعطیلی است.

وی با اشاره به فعالیت یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این اتحادیه یعنی خیاطان گفت: این شغل در زمره مشاغل دشوار به حساب می‌آید و سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد.

رئیس اتحادیه دوزندگان و کفاشان شهر سنندج با اشاره به بروز آسیب‌های متعدد جسمی برای فعالان این صنف  در طول دوران کاری خود گفت: این افراد به سرعت به سن کهولت می‌رسند در حالی که در طول مدت فعالیت خود سرمایه آنچنانی را از این راه کسب نکرده‌اند.

صلواتی در خصوص وضعیت بیمه شاغلان در این اصناف نیز گفت: تنها 10 درصد از حق بیمه بر عهده کارگران شغل دوزندگی است و مابقی را دولت پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال 76 قانونی وضع شده بود که کارفرماها نیز به اندازه کارگران حق بیمه پرداخت کنند اظهار کرد: با وجودی که این قانون بسیار به سود فعالان شغل دوزندگی بود اما متأسفانه پس از چند بار کش و قوس در نهایت متوقف شد.

رئیس اتحادیه دوزندگان و کفاشان شهر سنندج افزود: برخی کارفرماها به دلیل پرداخت حق بیمه زیاد به ناچار بیمه خدمات درمانی خود را حذف کرده‌اند و تنها مبادرت به پرداخت حق بیمه بازنشستگی می‌کنند.

صلواتی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اتخاذ تدابیر لازم زمینه بهره‌مندی فعالان این اتحادیه از شرایط و وضعیت مطلوب در آینده نزدیک فراهم شود.

انتهای پیام/79012/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول