اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با شرکت مسئولان استان

سهام‌داران برتر کرمان تجلیل شدند + تصاویر

طی آیینی با حضور مسئولان استان سهام‌داران برتر کرمان تجلیل شدند.

سهام‌داران برتر کرمان تجلیل شدند + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ظهر امروز طی آیینی با حضور مسئولان استان از سهام‌داران برتر کرمان کرمان تجلیل به عمل آمد.

غلامرضا قاسم‌پور دبیر این همایش در این آیین اظهار داشت: بورس و اقتصاد مهمترین محورهای همایش بازار سرمایه هستند.

وی با بیان اینکه به طور کلی در ارتباط با نقش بورس در اقتصاد دو دیدگاه داریم، افزود: دیدگاه نخست این است که بازارهای مالی نقش کلیدی دارند.

دبیر همایش بازار سرمایه استان کرمان تصریح کرد: در دیدگاه دوم نقش بورس به این می‌پردازد که بازارهای مالی را به عنوان یک صنعت خام در نظر می‌گیرد و این دیدگاه‌ها بازارهای مالی را برای پس‌انداز خانوارها در راستای بازار سرمایه می‌برد.

قاسم‌پور بازار مالی را موجب توسعه و رشد اقتصادی دانست و ابراز داشت: بورس کرمان در سال 83 راه‌اندازی شد به علت اینکه سازمان بورس اعتقاد داشت تا مردم را از نظر فیزیکی و رسانه‌ای با بازار سرمایه آشنا کند.

راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

وی خاطر نشان کرد: بورس کرمان روند رو به رشد و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته است و استان کرمان به علت زیرساخت‌های مناسبی که دارد، برای بهره‌گیری از بازار سرمایه از شرایط ویژه‌ای برخوردار است.

قاسم‌پور بیان داشت: شرکت‌های بزرگی مثل مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان، سیمان کرمان، مس شهید باهنر، لاستیک بارز و شرکت توسعه و عمران کرمان که عضو بازار بورس و فرابورس شدند با آن حجم سرمایه‌ای که دارند از جمله ظرفیت‌های مطلوب استان کرمان به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: حدود سه سال است که شرکت‌های سبدگردان راه‌اندازی شده است و مشکلات تحقیق را از بین برده‌اند.

دبیر همایش بازار سرمایه استان کرمان با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ابراز داشت: سازمان بورس طی سال‌های اخیر به دنبال این امر بوده که نهادهای مالی جدید را برای استفاده سرمایه‌داران از بازار سرمایه و ابزارهای جدید معرفی کند.

قاسم‌پور عنوان کرد: صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه یکی از جدیدترین ابزارهای مالی است که سازمان بورس مجوز آن را صادر کرده است.

وی هدف از برگزاری همایش بازار سرمایه استان کرمان را آشنایی سهام‌داران، مدیران و دانشجویان با بازار سرمایه و ابزارها و نهادهای جدید ذکر کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم اطلاعات شرکت‌کنندگان را افزایش دهیم و کمکی به بازار سرمایه در استان کرمان باشد.

بهره‌برداری مطلوب از سرمایه‌های کرمان

سید ابراهیم علوی با اشاره به استعفای نهاوندیان از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: دو هفته دیگر رأی‌گیری برای انتخاب رئیس اتاق ایران انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ظرفیت‌های فراوانی در استان کرمان در زمینه‌های مختلف از جمله پول نقد، طلا، سکه و همچنین توانمندی‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدمات و همچنین ظرفیت‌های انسانی وجود دارد، اما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی بهره ببریم.

معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: تشکیل شرکت‌ها و تعاونی‌های بزرگ و خرید و فروش سهام مجموعه‌ها باید در استان کرمان به صورت جدی پیگیری شود و امیدواریم همایش بازار سرمایه مقدمه‌ای برای رسیدن به اهداف باشد.

علوی از فعالیت دو منطقه اقتصادی در استان کرمان خبر داد و افزود: راه‌اندازی دو منطقه اقتصادی جدید در استان کرمان در دست اقدام است.

به گزارش فارس، همایش بازار سرمایه استان کرمان با هدف آشنایی سهام‌داران، مدیران و دانشجویان با بازار سرمایه و ابزارها و نهادهای جدید در سالن زنده‌یاد کامیابی اتاق بازرگانی کرمان در حال برگزاری است.

15 هزار سهام‌دار در بورس کرمان

مجتبی بهمنی هم در همایش بازار سرمایه استان کرمان اظهار داشت: در سال 83 بورس منطقه‌ای کرمان راه‌‌اندازی شد و منشأ خدمات خوبی در اقتصاد کرمان بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد کارگزاران بورس کرمان طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، بیان کرد: آموزش و جذب سهام‌داران جدید از دیگر وظایف بورس منطقه‌ای کرمان است.

رئیس بورس منطقه‌ای استان کرمان بیان داشت: در زمینه جذب سهام‌دار از طریق کدهای جدید 952 کد سهام‌داری طی سال 83 دریافت شده است.

بهمنی با اشاره به اینکه 15 هزار نفر سهام‌دار بورس منطقه‌ای کرمان هستند و کد بورس دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: 25 هزار نفر آموزش در مورد مفاهیم و نحوه سرمایه‌گذاری توسط بورس منطقه‌ای استان کرمان ارائه شده است.

وی خاطر نشان کرد: 15 کارگزاری در بورس منطقه‌ای استان کرمان فعال هستند و دو کارگزاری دیگر در حال فعال شدن است.

بهمنی با اشاره به اینکه از سال 88 شاهد رشد قابل توجهی در معاملات بورس کرمان هستیم، ابراز داشت: طی هفت ماهه سال جاری 690 میلیارد تومان در بورس کرمان توسط 13 کارگزاری معامله شده است.

وی بدهی مسکن مهر را بیش از 40 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و خواستار ارائه راه‌کارهای جدی در زمینه این معضل ملی شد.

از سرمایه‌های کرمان اصولی استفاده نمی‌شود

اسماعیل نجار در همایش بازار سرمایه استان کرمان با گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: باید کار را در بازار سرمایه به صورت کار بسیجی دنبال کنیم.

وی با قدردانی از سرمایه‌گذاران و با اشاره به ظرفیت‌های کشور و استان کرمان تصریح کرد: از این سرمایه‌های عظیم به نحو صحیح و اصولی استفاده نمی‌شود.

استاندار کرمان با انتقاد از برخی فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه اجرا و سرمایه‌گذاری افزود: طی 30 سال گذشته تعداد زیادی مدرسه، فضای اداری و عملیات آسفالت صورت گرفته و تمام دولت‌ها تلاش کردند که بتوانند، امکانات لازم را برای مردم آماده کنند، اما مدرسه‌ای که ساختیم، 20 سال بعد باید تخریب و بازسازی شود که این امر هدررفت سرمایه است.

نجار خواستار تلاش جامعه، فرهیختگان و پیمانکاران در زمینه‌های مختلف شد و گفت: از سرمایه‌ها باید به درستی استفاده شود.

وی اذعان داشت: گاهی میلیاردها تومان در دست افراد است، اما به علت اینکه مدیریت صحیح اعمال نمی‌شود این اعتبارات به نحو مطلوبی هزینه نمی‌شود.

مقام عالی دولت در استان کرمان با بیان اینکه از سرمایه‌ها باید درست استفاده کنیم، گفت: نگاه فرابخشی در تمام زمینه‌ها باید اعمال شود و سرمایه فقط آن نیست که در بورس جمع می‌شود.

نجار با اشاره به اجرای طرح گودال خشت‌مال‌ها در کرمان اظهار داشت: 50 سال قبل برای مشکلات این مکان مکاتبه‌هایی انجام شده که بعد از گذشت این سال‌ها با حکم حکومتی این چاله از این وضعیت قبلی درآمد.

وی تصریح کرد: 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در گودال خشت‌مال‌ها انجام می‌شود، اما هر هفته باید جلسه بگذاریم که بتوانیم از این سرمایه استفاده کنیم، زیرا بعد از دو، سه سال دوباره دچار چالش هستیم.

نجار اذعان داشت: همه برای ارائه راهکار تلاش می‌کنند، اما می‌خواهند، نگاه بخشی خود را هم به شدت حفظ کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر تدبیر وجود داشته باشد، نگاه دقیق و درست باشد، این امکان وجود دارد که سرمایه افزایش یابد.

استاندار کرمان ابراز داشت: بسیاری از سرمایه‌گذاران به علت نگاه تنگ‌نظرانه در استان کرمان در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند که این پول‌ها می‌تواند، سرمایه عظیمی برای استان کرمان باشد.

نجار گفت: انتظار این است که برای بهبود فضای کسب و کار و رفع مشکل اشتغال راه‌اندازی شیفت‌های دوم و سوم در کارخانه‌ها، تسهیل صادرات و فراهم کردن بازار ایجاد شود.

وی افزود: صاحبان سرمایه باید بدانند همان طور که انتظار دارند، زمانی که وارد بانک‌ها می‌شوند کارشان هر چه سریع‌تر انجام شود از سوی دیگر نباید معوق به بانک‌ها داشته باشند.

این مسئول بیان داشت: اگر فضای همدلی ایجاد نشود، نگاه فرابخشی به بحث سرمایه و سرمایه‌گذاری نباشد، اتفاقی روی نمی‌‌دهد.

نجار تصریح کرد: باید پول‌ها را بتوانیم جمع و خلق ثروت کنیم و باید دولت، سرمایه‌گذاران و صاحبان فن و تجار به صادرات توجه کنند.

ضرورت تبیین استراتژی مشخص برای بازار سرمایه

 محمدرضا پورابراهیمی در همایش بازار سرمایه در کرمان اظهار کرد: با وجود اینکه در حوزه بازار سرمایه شاهد تحولات گسترده‌ای هستیم و در سال‌های گذشته اتفاقات مهمی در این زمینه افتاده، اما بازار سرمایه ما در ابتدای راه برای رسیدن به هدف‌گذاری‌های بزرگ و نقطه اوج است.

وی افزود: تلاش‌هایی که از سال 84 بعد از تصویب قانون بازار سرمایه در کشور انجام شد، وضعیت مناسبی در سه رکن بازار از جمله بازارهای مالی، ابزارها و موسسات و نهادهای مالی ایجاد کرده و فضای مناسبی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه اقتصادی کشور است.

پورابراهیمی تصریح کرد: باید استراتژی مشخصی برای آینده بازار سرمایه تعیین کنیم و یکی از ماموریت‌های اصلی بازار سرمایه در دولت یازدهم ماموریت تامین مالی است و نیازمند اقداماتی هستیم که بتوانیم در این حوزه فضایی متفاوت‌تر از گذشته داشته باشیم.

وی بیان کرد: به لحاظ سیاست‌ها شاهد اتفاقات مناسبی در حوزه تعیین ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه کشور هستیم و در این رویکرد باید نگاه جدید به توسعه ابزارهای مالی با درآمد ثابت داشته باشیم که در صورت ایجاد تغییرات در این زمینه تاثیر زیادی در تغییر نظام مالی در ساختار اقتصاد کشور شاهد هستیم.

پورابراهیمی گفت: در فضای بازار سرمایه عطش برای عرضه سهام و همچنین شرایط عرضه وجود دارد و باید متناسب با عقود اسلامی در ابزارهای مالی عمل کنیم.

وی گفت: اسناد خزانه اسلامی را مصوب کردیم که دولت می‌تواند در این زمینه اقدام کند و ظرفیت مناسبی در اختیار دولت قرار گرفته و می‌تواند استفاده از این ابزار یکی از اولویت‌های دولت جدید باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم می‌توانیم در حوزه تامین مالی نفت از اوراق صنعت نفت استفاده کنیم که انتفاع آن مناسب است و با فضای تعریف شده امکان استقبال مردم را فراهم می‌آورد.

وی بیان داشت: در دیدار با وزیر نفت توافقنامه بین بورس انرژی و وزارت نفت در مورد عرضه روزانه 5 هزار بشکه نفت نهایی شده و از نیمه آذر ماه نسبت به عرضه نفت خام در بورس انرژی اقدام می‌شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: نگاه تخصصی دولت جدید به موضوعات، فضای جدیدی را رقم زده و چارچوب آینده بازار سرمایه کشور را خوب می‌بینیم.

وی بیان داشت: در حوزه بازار سرمایه نیازمند تحولات دیگری هستیم که آن در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و سهم آن در بازار سرمایه است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز کشور ما رتبه اول تولید علم در منطقه است و باید گام بعدی کشور استفاده از علم در خلق ثروت باشد، پیشرفت‌های علمی اگر منجر به خلق ثروت نشود، علم نافع نیست و تنها پایان‌نامه در کتابخانه‌هاست.

پورابراهیمی گفت: موضوع اصلی و حلقه مفقوده خلق ثروت، تجاری‌سازی علم است که در حال حاضر مهمترین مشکل اقتصاد کشور است.

وی اذعان داشت: باید بورس ایده را در کشور راه‌اندازی کنیم و نیازمند تحولات بزرگ در حوزه تجاری‌سازی علم هستیم.

===============

گزارش از: مهسا حقانیت

عکس از محسن رجب‌پور

===============

انتهای پیام/80019/ی40/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول