اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

طبق توافق کرزی ـ کری

نظامیان خارجی به طور مشروط می‌توانند منازل افغان‌ها را بازرسی کنند

پس از گفت‌وگوی تلفنی کرزی و کری و با تصویب لویه جرگه مشورتی، نظامیان خارجی در صورت لزوم به طور مشروط می‌توانند منازل افغان‌ها را بازرسی کنند.

نظامیان خارجی به طور مشروط می‌توانند منازل افغان‌ها را بازرسی کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، پس از گفت‌وگوی تلفنی کرزی و کری و با تصویب لویه جرگه مشورتی، نظامیان خارجی در صورت لزوم به طور مشروط می‌توانند منازل افغان‌ها را بازرسی کنند.

«ایمل فیضی» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان شب گذشته در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: این توافق پس از صحبت تلفنی حامد کرزی و «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا حاصل شده است.

فیضی همچنین اظهار داشت: براساس توافق صورت گرفته میان کرزی و کری، قرار است اوباما به دولت افغانستان نامه‌ای فرستاده و در آن تعهد دهد «اشتباهاتی که در گذشته هنگام بازرسی منازل مسکونی توسط نظامیان آمریکایی صورت گرفته بود، تکرار نخواهد شد».

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت: این تعهدنامه در اختیار اعضای جرگه مشورتی قرار داده خواهد شد تا مردم افغانستان در مورد آن تصمیم بگیرند.

این توافق در حالی اعلام می‎شود که روز گذشته، ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به «بی.بی.سی» گفته بود موافقتنامه‎ای که در آن به نظامیان آمریکایی اجازه دهد تا وارد منازل مردم افغانستان شود، به هیچ عنوان مورد قبول و پذیرش دولت افغانستان نیست.

اکنون بدون هیچ گونه تغییری در موضع آمریکا، رئیس جمهور افغانستان با گرفتن تعهدنامه‎ای از اوباما و واگذار کردن فرجام کار به لویه جرگه مشورتی حاضر شده تا این سند به شکلی که آمریکا می‎خواهد، به امضاء برسد.

موافقتنامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا قرار است فردا در لویه جرگه مشورتی که در آن حدود 3000 نفر از نقاط مختلف افغانستان شرکت خواهند کرد، مورد بررسی قرار گیرد.

این جرگه به مدت چهار روز در فضای شدید امنیتی در کابل ادامه خواهد داشت تا سرنوشت مردم افغانستان که اکنون در گرو این سند پنداشته شده، روشن شود.

همچنین دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‎ای جزئیات گفت‌وگوی تلفنی حامد کرزی و جان کری که شب گذشته صورت گرفت را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: حامد کرزی برای رفع اختلاف در مورد اجازه ورود نظامیان آمریکایی به خانه‎های مردم افغانستان، 2 راه حل ممکن را پیشنهاد کرد:

اول اینکه متن پیشنهادی هر 2 طرف در قرارداد گنجانده شود و شخص وزیر خارجه آمریکا در لویه جرگه مشورتی شرکت کرده و از متن پیشنهادی کشورش دفاع کند.

دوم اینکه قرارداد امنیتی و دفاعی پس از انتخابات با دولت آینده افغانستان به امضا برسد.

بر اساس اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری، در مقابل این پیشنهاد کرزی، جان کری گفته است آمریکا جهت رفع نگرانی‌های مردم افغانستان، اوباما به افغانستان تضمین کتبی می‌دهد.

در پایان این گفت‌وگوی تلفنی، 2 طرف توافق کردند که این تضمین‌ها در قالب نامه‎ای پیش از برگزاری لویه جرگه فرستاده شود و دولت افغانستان منتظر دریافت این تعهدنامه است.

به نظر می‎رسد وزیر امور خارجه آمریکا، هیچ یک از پیشنهاد‎ات کرزی را که حضور در جرگه و دفاع از متن این پیمان و یا واگذاری امضای این سند به دولت آینده را شامل می‌شود نپذیرفته و ماجرا را تنها با ارسال تعهدنامه ختم به خیر کرده است.

این بخش از پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شاید جنجال‌برانگیزترین بخش آن باشد که حتی بحث مصونیت قضایی را هم حاشیه کشانده است.

به نظر می‎رسد که شاید افشای این بحث و رسانه‎ای کردن آن یک فرافکنی به منظور مشغول کردن اذهان عمومی باشد، زیرا همه می‎دانند که چنین یک امر مهمی در پیمان امنیتی، مسئله جدیدی و نیست که تاکنون طرفین متوجه آن نشده باشند.

اکنون فرجام و سرنوشت کار پیمان امنیتی، با همه کم و کاهستی‎هایی که دارد به لویه جرگه مشورتی واگذار شده است.

به اعتقاد کارشناسان، اگر جرگه مشورتی با تعهدی که اوباما به دولت افغانستان می‌دهد، اجازه ورود نظامیان آمریکایی به خانه‎ها مردم افغانستان را بدهد، در حقیقت اجازه ورود نظامیان آمریکایی به حریم خصوصی مردم افغانستان را داده است که بدون شک با توجه به تجارب گذشته، پیامد‌های ناگواری به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول