اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الامر عنوان کرد

فعالیت 4 هزار حلقه صالحین در قزوین

معاون تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین گفت: در حال حاضر حدود چهار هزار حلقه صالحین در سطح استان قزوین فعالیت می‌کنند

فعالیت 4 هزار حلقه صالحین در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، یکی از راه‌‌های مقابله با جنگ نرم دشمنان استفاده از ابزارهای فرهنگی از جمله ظرفیت خوب حلقه‌های صالحین است که می‌تواند نقشه‌های شوم آنان را نقش بر آب کند.

با توجه به اینکه مجلس سنای آمریکا و دشمنان دیرینه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزم خود را جزم کرده‌اند تا در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی ذهن جوانان ما را منحرف کنند و روی اندیشه آنان تأثیر بگذارند ما وظیفه داریم با آنان مقابله کنیم.

در این راستا و برای آشنایی بیشتر با فلسفه تشکیل حلقه‌های صالحین و نحوه فعالیت آنها در استان قزوین با حجت‌الاسلام یوسف پورآرین معاون تعلیم و تربیت سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین گفت‌و‌گویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

فلسفه تشکیل حلقه‌های صالحین چه بود؟

شجره طیبه صالحین یک نظام تربیتی برای بالای بردن سطح معلومات تربیتی، معنوی، اخلاقی و تعلیمی اعضای بسیج است.

همان‌گونه که در اوایل انقلاب دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جنگ سخت را با کشور ما آغاز کردند و با تجهیزات نظامی به کشور حمله‌ور شدند که با رشادت‌های و دلاوری‌‌های رزمندگان ناکام ماندند.

زیرا مردم ایران هشت سال در برابر حملات نظامی دشمنان ایستادگی کردند و این دفاع به یادماندنی دفاع مقدس نام گرفت.

در آن برهه از زمان با توجه به اینکه راهبرد دشمنان تصرف سرزمین برای تصرف حاکمیت بود، تصور می‌کردند با جنگ سخت قادر هستند، کشور و در رأس آن حاکمیت کشور ایران را تصرف کنند.

پس از جنگ سخت زمانی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیدند که هرگز نمی‌توانند با تصرف سرزمین تصرف حاکمیت داشته باشند، در اتاق‌های فکر خود تصمیم گرفتند عرصه دیگری را برای مقابله با ملت ایران آغاز کنند.

بنابر این تصرف ذهن و قلب مردم برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کردند، زیرا معتقدند وقتی ذهن و قلب مردم را تصرف کنند مانند این است که حاکمیت را تصرف کرده‌اند که این جنگ دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران «جنگ نرم» نام گرفت.

دشمنان بنا دارند در این جنگ با تصرف قلب و ذهن مردم، اعتقادات آنان را تغییر داده و دین مردم را تحت‌ شعاع قرار دهند که می‌توان به آن جنگ اعتقادی نیز گفت.

رهبر معظم انقلاب نیز چندین بار این موضوع را به ملت ایران تذکر دادند و از این جنگ با عناوینی از قبیل تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و قتل عام فرهنگی سپس جنگ نرم تعبیر کردند.

سپاه برای مقابله با این نوع جدید از جنگ که ارزش‌ها، اعتقادات و آیین مردم را مورد هدف قرار داده است، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد تا عرصه مقابله‌ای مورد نیاز را ایجاد کند.

بنابر این سال 88 با انجام کار دقیق کارشناسی با نظرخواهی از فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه‌ها و بازدیدهای میدانی به این نتیجه رسید که طرحی به نام «شجره طیبه صالحین» را در سطح کشور اجرا کند.

سازمان بسیج برای اجرای این طرح که طرحی برای مقابله با جنگ نرم دشمن است، سندی را تنظیم کرد تا بر اساس آن طرح شجره طیبه صالحین در تمام پایگاه‌های بسیج عملیاتی شود.

به این ترتیب این طرح به صورت آزمایشی از سال 88 در کشور آغاز شد و پس از دو سال اجرای موفقیت‌آمیز آن از حالت طرح خارج و تبدیل به برنامه شد.

ساختار شجره طیبه صالحین به چه نحوی است؟

برای رسیدن به ابعاد مختلفی که ذکر شد شبکه‌‌ای ترسیم شد که قاعده آن در سطح پایگاه‌ها با محوریت سرگروه‌هاست.

بسیجیان در حلقه‌های صالحین با محوریت سرگروه آموزش‌های لازم را برای ارتقای چهار بعد مذکور می‌بینند و برای اینکه سرگروه‌ها رشد تربیتی، معنوی و اعتقادی پیدا کنند، حلقه‌هایی به نام حلقه‌های سرگروه‌ها با محوریت مربیان شجره طیبه صالحین شکل گرفت تا از رشد سرگروه‌ها که مأموریت رشد بسیجیان را برعهده دارند، غفلت نشود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مربیان نیز نیاز به رشد معنوی و اعتقادی دارند، حلقه‌های مربیان با مدیریت سرمربی شکل گرفت تا در ضمن اینکه حلقه‌های سرگروه‌ها را مدیریت می‌کنند، خود نیز در زمینه‌های تربیتی، اعتقادی و معنوی تحت آموزش قرار گیرند.

برای آموزش سرمربی‌ها نیز حلقه‌های سرمربی با محوریت استاد شکل گرفت تا در هنگام انجام وظایف سرمربیگری، در زمینه‌های مختلف آموزش ببینند.

بنابر این در هر یک از حلقه‌های صالحین که در استان قزوین شکل گرفته به ترتیب از سطح مقدماتی تا تکمیلی مربیان، سرگروه، مربی، سرمربی، استاد فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر در سطح قزوین چند حلقه صالحین فعالیت می‌کنند؟

بر این اساس در حال حاضر حدود چهار هزار حلقه صالحین در سطح استان قزوین فعالیت می‌کنند که در بسیج مساجد و محلات، بسیج جامعه زنان و قشرهای مختلف بسیج فعال هستند.

هر یک از حلقه‌های صالحین چند عضو دارد؟

برای برقراری ارتباط معنوی نزدیک بین اعضای حلقه و مربی اعضای گروه‌های حلقه‌های صالحین باید بین 9 تا 22 نفر باشند.

استان قزوین نیز از این اصل مستثنی نیست و هر یک از حلقه‌های صالحین فعال در سطح این استان بین 9 تا 22 نفر هستند.

در خصوص ابعاد مختلف آموزش‌های حلقه صالحین توضیح دهید؟

آموزش‌های حلقه‌های صالحین چهار محور اساسی دارد که نخستین بعد آن بعد تربیتی است و رفتارسازی برای بسیجیان را دنبال می‌کند.

در این بعد بسیجیان از لحاظ مسائل رفتاری ارتقا یافته و نتیجه کار تربیتی نیز قطع یقین تغییر رفتار است.

بعد معرفتی حلقه‌های صالحین چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

با توجه به اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به وسیله ماهواره و سایت‌های اینترنتی به دنبال تغییر در اعتقادات جوانان و مردم ایران هستند و از این طریق مسائل اعتقادی ایرانیان را مورد هجمه قرار داده‌اند، بسیج برای مقابله با این هجمه دشمنان به دنبال افزایش سطح معرفتی جوانان است.

بنابراین بعد معرفتی برای رشد بسیجیان در زمینه‌های خداشناسی، اصول اعتقادی، فروعات دین و مسائل معرفتی در نظر گرفته شده است.

زیرا اگر موفق شویم سطح معرفت مردم و به خصوص جوانان را بالا ببریم، قطع یقین می‌توانیم خود را در برابر شبهاتی که دشمنان به دین وارد می‌کنند واکسینه کنیم.

ابعاد بصیرتی و مهارتی شجره طیبه صالحین در چه زمینه‌هایی است؟

سومین بعد، بعد بصیرتی است که زمینه‌های لازم برای افزایش فهم بصیرتی بسیجیان را فراهم می‌کند.

چهارمین بعد نیز بعد مهارتی است که مأموریت‌های بسیج در زمینه‌های مختلف را شامل می‌شود.

در چند سال اخیر که شجره طیبه صالحین در استان قزوین فعالیت می‌کند، در این ابعاد توفیقات خوبی حاصل شده است.

انتهای پیام/77010/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول