اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

فعالیت بیش‌از 100 کتابخانه در کانون‌های مساجد کهگیلویه و بویراحمد

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت بیش‌از 100 کتابخانه در کانون‌های مساجد استان خبر داد.

فعالیت بیش‌از 100 کتابخانه در کانون‌های مساجد کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج حجت‌الاسلام رضا قاسمی عصر امروز در جمع خبرنگاران مرکز کهگیلویه و بویراحمد به راه‌اندازی کتابخانه‌های مساجد اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه به ویژه در بین جوانان مهم‌ترین هدف راه‌اندازی کتابخانه‌های مساجد است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: با توجه به اهمیت و نقش تاثیرگذار کتابخانه‌ها تجهیز این اماکن در مساجد از مهم‌ترین برنامه‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

قاسمی گفت: کتابخانه‌های مساجد یکی از ابزارهای اصلی توسعه فرهنگی و دینی در جوامع کنونی است که می‌تواند در ارتقاء سطح سواد دینی جامعه بسیار مؤثر باشد.

قاسمی افزود: وظیفه اساسی کتابخانه دینی فراهم کردن تمامی منابع دینی و مذهبی مورد نیاز برای رفع نیازهای افراد و گروه‌های مختلف جامعه است تا بتواند از طریق مطالعه آن‌ها نیازهای فرهنگی، دینی و مذهبی خود را رفع کرده و به صورتی سالم اوقات فراغت خود را پر کنند.

این مسئول عنوان کرد: از آنجا که مسجد محل عبادت و راز و نیاز مردم بوده و در بین مسلمانان از حرمت و قداست و اهمیت والایی برخوردار است می‌توان گفت که مردمی بودن مهم‌‌ترین خصیصه ‌ای است که کتابخانه‌‌های مساجد را از سایر کتابخانه‌‌ها ممتاز می‌‌کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی تا آنجا است که رهبر معظم انقلاب فرمودند «جای کتاب را هیچ چیزی پر نمی‌‌کند، کتاب را باید ترویج کرد، مردم باید به کتاب خوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی بشود.

وی با بیان این‌که حضور کتابخانه در مساجد یک مرجع فرهنگی برای افراد تلقی می‌‌شود، افزود: نقش این مرجع فرهنگی این است که با قرار دادن افکار، عقاید و حاصل اندیشه‌‌های خلّاق در کنار یکدیگر، وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه، تحقیق و پژوهش برای افراد جامعه به وجود آورد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای تعمیق و ترویج فرهنگی دینی و اسلامی در بین مردم خصوصا نسل جوان هم اکنون 103 کتابخانه در مساجد استان فعالیت دارند که از این تعداد 76 کتابخانه باز و 27 کتابخانه بسته هستند.

قاسمی به موضوع کتابخانه مخزن بسته اشاره و خاطرنشان کرد: کتابخانه بسته به مکانی گفته می‌شود که کتاب‌ها در مخزن دسته‌بندی و با نظم خاص بر اساس رده بندی دسته‌بندی و دارای کارت مولف، عنوان و موضوع و ناشر می‌باشد.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: کتابخانه مخزن باز کتابخانه‌ای است که همه افراد عضو به راحتی به منابع و کتاب‌های آن دسترسی دارند.

وی در ادامه به اهدای7 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی و باز مساجد در استان طی سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: امسال در هفته کتاب بخشی از برنامه‌های پیشنهادی ستاد عالی مساجد کشور در استان اجرا می‌شود.

قاسمی تقدیر از خیرین کتابخانه‌ساز، کتابداران و کتابخانه‌های برتر به صورت کانونی، شهرستانی و استانی را از جمله برنامه‌های پیشنهادی ستاد عالی مساجد در هفته کتاب عنوان کرد.

این مسئول فرهنگی و هنری مساجد اعطای مجوز رسمی فعالیت به کتابخانه‌های مساجد، برگزاری مسابقه کتابخوانی، برگزاری مسابقه اینترنتی بهترین جمله در مورد کتابخانه‌های مساجد، برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع عاشورا و برگزاری نمایشگاه کتاب در کانون‌ها را از دیگر برنامه‌های پیشنهادی برشمرد.

قاسمی برگزاری دوره‌های تخصصی برای کتابداران مساجد، اهدای نرم‌افزار به کتابخانه‌ها، افتتاح کتابخانه در جوار مساجد، دیدار کتابداران با شخصیت‌های برجسته مذهبی، فرهنگی و اجرایی از جمله نماینده ولی‌فقیه و استاندار را از جمله برنامه‌های پیشنهادی ستاد در هفته کتاب عنوان کرد.

انتهای پیام/82011/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول