اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک عضو هیئت علمی دانشگاه رازی:

کتابخانه‌های عمومی پیش‌قراول توسعه فرهنگی جامعه هستند

یک عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، توسعه انسانی را زیربنای توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی پیش‌قراول توسعه فرهنگی جامعه هستند.

کتابخانه‌های عمومی پیش‌قراول توسعه فرهنگی جامعه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، امین زارع ظهر امروز در مراسم بزرگداشت هفته کتاب‌ اظهار داشت: بحث کتاب و کتابخوانی قدمتی به بلندای تاریخ دارد.

وی افزود: مطالعه و نقطه صفر کتابت از همان زمانی آغاز شد که بشر توانست بنگارد و اندیشه‌های فرار و گریزان خود را ثبت و حفظ کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، دنیای علم را یک مدینه فاضله و دنیای فانتزی خواند و تصریح کرد: در دنیای اجرایی موانعی مشاهده می‌شود که تئوری‌های علمی را با مشکل مواجه می‌کند.

به گفته وی، مسئولان از عالی‌ترین رتبه‌ها تا مجریان بحث مقوله فرهنگ، از وضعیت سرانه مطالعه در کشور راضی نیستند، چراکه این سرانه با استانداردهای موجود فاصله زیادی دارد.

زارع، کارکرد کتابخانه‌ها را کارکرد دانش‌افزایی با سه جنبه مطالعه برای پر کردن اوقات فراغت، مطالعه صرفا برای مطالعه و مطالعه برای ارتقای فرهنگ اجتماعی دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی ابراز داشت: پیش‌فرض ما برای توسعه کتابخانه‌های عمومی این است که شهروند آگاه بهتر از شهروند ناآگاه است.

وی توسعه انسانی را زیربنای توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت: پیشرفت همه‌جانبه در گرو پیشرفت توسعه انسانی است و کتابخانه‌های عمومی پیش‌قراول توسعه فرهنگی جامعه هستند.

این استاد دانشگاه معتقد است وجود شهروندان آگاه رابطه معکوسی با آمار جرم و جنایت دارد و اگر در جامعه‌ای رشد فرهنگی اتفاق بیفتد، آمار تخلفات نیز پایین خواهد آمد.

زارع خاطرنشان کرد: با این رویکرد ایجاد کتابخانه‌های عمومی نه‌تنها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از بحث فرهنگ و زیرساخت‌های آن نباید غافل ماند، تاکید کرد: یکی از مشکلات در این زمینه دیربازده بودن سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی است که مورد کم‌توجهی و ظلم قرار گرفته است.

به گفته این استاد دانشگاه، تاثیرگذاری فرهنگ بسیار عمیق است و ممکن است 40 تا 50 سال طول بکشد تا این سرمایه‌گذاری‌ها موثر واقع شود و آینده کتابخانه‌های عمومی توسط رقبای قدرتمندی همچون اینترنت مورد تهدید قرار گرفته است.

این مسئول ابراز داشت: ما نیازمند بازتعریف مجددی از خدمات کتابخانه‌های عمومی هستیم و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای پراکنش اطلاعات امری ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کتابخانه‌های عمومی را دانشگاه مردم دانست و اذعان داشت: این کتابخانه‌ها آموزش‌های غیررسمی و مداوم را انجام می‌دهند. 

انتهای پیام/2700/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول