اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:

212 کوره آجرپزی در استان مرکزی فعالیت دارند

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی از فعالیت 212 کوره آجرپزی در استان خبر داد.

212 کوره آجرپزی در استان مرکزی فعالیت دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، امیر انصاری بعد از ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات گازرسانی به کوره‌های آجرپزی منطقه مرزیجران با اشاره به اینکه که 32 واحد از این کوره‌ها در شهرستان اراک مستقر است که 20 واحد به صورت تجمعی در مرزیجران قرار دارند، اظهار داشت: از سال 82 مطالعات بسیاری برای رفع آلودگی کوره‌های آجرپزی استان در مرکز پژوهش‌های استانداری، کارگروه صنعت و معدن و کارگروه کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ابتدا بحث انتقال کوره‌ها به شهرک سفال مطرح شد که به علت وجود منابع اولیه در دشت مرزیجران  تثبیت و گاز رسانی به کوره‌ها در همین منطقه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: بحث دوم در مورد کوره‌های آجرپزی، ارتقاء تکنولوژی و تبدیل شیوه سنتی به صنعتی و تونلی شدن کوره‌ها مطرح شد که این طرح در دست بررسی است.

انصاری ادامه داد: در حال حاضر212 کوره آجرپزی در سطح استان وجود دارد که در گذشته جزو صنایع آلاینده استان محسوب می‌شدند و در سال 89 از 450 واحد آلاینده استان 50 درصد مربوط به کوره‌های آجرپزی بود  که در سال‌های قبل با حمایت‌های مسئولین گازرسانی به کوره‌ها انجام شد و گازرسانی به 20 کوره آجرپزی منطقه مرزیجران باقی مانده بود که در سفر معاون رئیس جمهور گازرسانی به این منطقه مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه کوره‌های آجرپزی مرزیجران با مصرف سوخت مازوت سالانه 750 تن گاز دی‌اکسید گوگرد در فضا متصاعد می‌کنند، بیان داشت: این مقدار آلایندگی با توجه به وزش باد از سمت مرزیجران به اراک، تاثیر مستقیم بر آلودگی هوای اراک، منابع آب و خاک این شهر نیز داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه قوانین و ضوابط موجود حاکی از آن است که فروش خاک اراضی کشاورزی و اراضی مرتعی ممنوع است، اضافه کرد: یکی از مباحث جدی در خصوص کوره‌های آجرپزی، تعیین تکلیف محدوده برداشت مواد اولیه است که طبق قانون باید با همکاری جهاد کشاورزی سامان‌دهی شود.

انصاری با اشاره به اینکه مشارکت فعالانه کوره‌داران آجر در برنامه خوداظهاری و پایش آلودگی نشان از بلوغ اجتماعی آنان و امری اجتناب ناپذیر است، اظهار داشت: کوره‌داران آجر موظفند هر سه ماه یک بار توسط یک آزمایشگاه معتمد وضعیت آلایندگی خود را به محیط زیست اعلام کنند و در غیر این صورت و اهمال بر اساس ماده 192 قانون برنامه مشمول اعمال ماده 30 می‌شوند.

مشاور کوره‌داران آجرپزی نیز در ادامه این مراسم گفت: هم اکنون  اراک 32 کوره آجرپزی دارد که این تعداد کوره ظرفیت تولید سالیانه 400 هزار تن آجر را دارند.

رضا عبداللهی با بیان اینکه کوره‌های آجرپزی مرزیجران دو سوم ظرفیت تولید اراک را دارد، خاطر نشان ساخت: 20 کوره صنعتی موجود در مرزیجران به طور مستقیم 500 تا 700 نفر و غیر مستقیم پنج هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: قدمت کوره‌های آجرپزی در اراک به قبل از ساخت شهر اراک بر می‌گردد و با توجه به اینکه شهر اراک دولتی‌ساز بود و برای ساخت شهر نیاز به آجر بود این کوره‌ها ایجاد شدند و در سال 1355 با توجه به ساخت و بافت شهر کوره‌های آجرپزی قدیمی به اجبار به منطقه مرزیجران جابه‌جا و انتقال داده شدند.

به گفته مشاور کوره‌داران آجرپزی، صنعت آجرپزی جزو صنایع آسیب ‌پذیر در طرح هدفمندی بوده با همت مسئولین در سال‌های اخیر و با توجه به ضرورت حفظ اشتغال و تثبیت فعالیت کوره‌ها و تولید آجر، به منظور گازسوز شدن کوره‌ها اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

عبداللهی افزود: ارتقاء تکنولوژی در کوره‌های آجرپزی علاوه بر اینکه می‌تواند در کارایی و راندمان موثر باشد در کاهش آلودگی هوا نیز نقش مهمی دارد که امیدواریم بتوانیم با ارتقاء تکنولوژی همراه با گازسوز کردن کوره‌ها در ایجاد محصولات نوین و کارآمد و عایق گرما و سرما مطابق با استانداردهای روز قدم برداریم.

وی ادامه داد: آجر ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان صادر می‌شود که امیدواریم با ارتقاء تکنولوژی و تولید آجرهای سبک در سال‌های آینده یکی از صادرکنندگان مهم در این حوزه باشیم.

مشاور کوره‌داران آجرپزی بیان کرد: کوره‌داران برای تغییر در سیستم سوخت داخلی حدود 200 میلیون تومان نیاز دارند و ایجاد هر کوره آجرپزی مدرن حداقل به 10 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و در صورت مدرن شدن، هر واحد کوره آجرپزی توان تولید 500 هزار تن آجر با کیفیت را دارد.

انتهای پیام/87002/ذ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول