اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33سال پیش در چنین روزی

هاشمی: آمریکا دست از بازی بردارد

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ایران شرایط خود را مطرح کرده است، اظهار داشت: آمریکا دیگر نمی تواند به بازیهای خود ادامه دهد، آنها باید تسلیم واقعیت شوند.

هاشمی: آمریکا دست از بازی بردارد

رخدادهای26 آبان 1359

چکیده

  • امام خمینی رهبر انقلاب دیروز در دیدار با فارغ التحصیلان دومین دوره دانشکده افسری جمهوری اسلامی ایران مطالب بسیار مهمی را با مردم مطرح کرده و به شدت به مطبوعات تفرقه افکن هشدار دادند.
  • امام خمینی: روز عاشورا، که جمعیت بیرون بیاید... اگر کسی شعارهای باطل خواست بدهد، با قوّت او را بکوبید و نگذارید یک شعارهای باطل بدهند.
  • به دنبال سخنان بسیار مهم امام خمینی انجمن اسلامی بازاریان اصفهان اعلام کردند که روز 26 آبان – امروز – بازار این شهر تعطیل بوده و بازاریان به همراه اقشار مختلف مردم از امام حمایت خواهند کرد .
  • امام خمینی طی حکمی سید محمد خاتمی را به سمت سرپرستی موسسه کیهان منصوب کردند .
  • دولت آمریکا تقاضا کرده است که تمامی پیگیری های قضایی علیه دارایی های ضبط شده ایران در ایالات متحده به تعویق افتد.
  • رزمندگان اسلام پس از یک جنگ سرنوشت ساز، شهر سوسنگرد را کاملا از وجود دشمنان انقلاب پاکسازی و نیروهای بعثی را از این شهر بیرون کردند.
  •  هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: بررسی پاسخ آمریکا در خصوص گروگان ها هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.آمریکا دیگر نمی تواند به بازیهای خود ادامه دهد، آنها باید تسلیم واقعیت شوند.
  • روابط عمومی نخست وزیری با انتشار اطلاعیه ای خبر روزنامه کیهان مبنی بر برکناری سفیر ایران در شوروی را تکذیب کرد .

سخنان مهم امام امت / مردم در حمایت از رهبرشان به خیابان ها ریختند 

امام خمینی رهبر انقلاب دیروز در دیدار با فارغ التحصیلان دومین دوره دانشکده افسری جمهوری اسلامی ایران مطالب بسیار مهمی را با مردم مطرح کرده و به شدت به مطبوعات تفرقه افکن هشدار دادند. اهم بیانات امام خمینی که در مطبوعات امروز بازتاب گسترده ای یافت عبارت است از:

1- من هیچ خوفی از جنگ ندارم و شما هم ندارید و ملت ما هم ندارند، لکن آن خوفی‌ که هست که من برای شما، که می‌خواهید افسر باشید و در جبهه‌ها بروید و با کفّار جنگ کنید، باید تذکر بدهم [این است‌] که نقشه‌های حساب شده در کار است برای شکستن اسلام. مقصد اصیل این است که اینها چون از اسلام سیلی خورده‌اند و با قدرت «الله اکبر» آنها را از ایران بیرون کرده‌اند و دست چپاولگرها را کوتاه کرده‌اند، لهذا، دشمن اصلی، اسلام است؛ نه ارتش است، نه روحانیت است و نه جمهوری اسلام و نه حکومت اسلامی و نه آنهایی که در راه اسلام دارند فداکاری می‌کنند. دشمن اصلی اینها نیستند، دشمن اصلی اسلام است.

امام خمینی: من هیچ خوفی از جنگ ندارم و شما هم ندارید و ملت ما هم ندارند، لکن آن خوفی‌ که هست که من برای شما، که می‌خواهید افسر باشید و در جبهه‌ها بروید و با کفّار جنگ کنید، باید تذکر بدهم [این است‌] که نقشه‌های حساب شده در کار است برای شکستن اسلام.

2- یک وقت صحبت می‌کردند که این ارتش طاغوتی است و مال رژیم سابق است و اینها قابل اینکه لشکر اسلام باشند، قابل این نیستند و اینها باید اصلش منحل بشود. اینها نمی‌خواستند ارتش را منحل کنند. اینها می‌خواستند که یک قوّه بزرگی، که می‌تواند کار انجام بدهد، او را از دست بگیرند و کنارش بگذارند.

 3- این عده بازی خورده جمع می‌شوند و در قم، که مرکز روحانیت است، مرکز اسلام است، قطعنامه صادر می‌کنند و در آن قطعنامه هست که روحانیون نباید اصلاً دخالت بکنند در این چیزها، آزادی مطلق باید باشد. «آزادی مطلق باید باشد»، که آنها می‌گویند، این است که «چریکهای فدایی» و فلان دسته منافق و فلان دسته کافر و فلان دسته‌ای که هیچ اعتقاد به اسلام ندارند، اینها آزاد باشند و بیایند و هرچه دلشان می‌خواهد بگویند و هرکاری می‌خواهند بکنند ولو - فرض کنید که - به ضد اسلام حرف بزنند، آزادند، ولو به ضد قرآن حرف بزنند، آزادند ولو به ضد جمهوری اسلامی حرف بزنند و این هم آزادند. یک دسته نفهم هم می‌گویند: نخیر، باید این چیزها باشد!

4- این روزنامه‌ها نمی‌فهمند یا فهمیده عمل می‌کنند. چرا باید این روزنامه‌ها دامن بزنند به اینطور اختلافات؛ اختلافی که اشخاصی طرح ریزی‌اش را می‌کنند که اگر این اشخاص پیش ببرند، نه تو روزنامه نگار را و نه آن رئیس روزنامه را نخواهند گذاشت؛ تمامتان را از بین خواهند برد؟ آقا نقشه است. شما را به بازی گرفته‌اند، روزنامه‌ها را به بازی گرفته‌اند؛ جبهه‌ها را به بازی گرفته‌اند، نقشه است که شماها را از هم جدا کنند، دولت را از ملت، ملت را از دولت، رئیس جمهور را از مردم، مردم را از او، حالا به تدریج. آن روزی که دستشان برسد، اول کسی که در دولتیها کشته می‌شود همین رئیس جمهور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروهی از ایران و الجزایر در حال بررسی پاسخ آمریکا درخصوص گروگانها هستند،گفت: این بررسی ها هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ایران شرایط خود را مطرح کرده است، اظهار داشت: آمریکا دیگر نمی تواند به بازیهای خود ادامه دهد، آنها باید تسلیم واقعیت شوند.

5- چه شده شما را؟! پیروز شدید؟ شمایی که الآن لشکر کفر بهتان حمله کرده، شمایی که الآن در سوسنگرد آن بساط را دارید، در آبادان آن بساط را دارید، در اهواز آن بساط را دارید، نباید به خودتان بیایید که دیگر توی روزنامه‌تان این غلطها را نکنند؟! روزنامه‌ها می‌خواهند که من یکوقت صدایم‌ دربیاید؟ یک روزنامه به طرفداری آن طرف، یک روزنامه به طرفداری آن جمله. آخر شما مسلمانید. مسلمان باید با هم باشد.

6- ان شاء الله، روز عاشورا، که جمعیت بیرون بیاید، مراسم تعزیه حسین - سلام الله علیه - باید با قوّت خودش باشد و در راهپیماییها، همه‌اش مراسم امام حسین - علیه السلام - باشد و اگر کسی شعارهای باطل خواست بدهد، با قوّت او را بکوبید و نگذارید یک شعارهای باطل بدهند. خود مردم مأمورند؛ تکلیف اسلامی‌شان این است که اگر یک کسی شعار علیه کسی، له کسی، برای کسی، برای تفرقه انداختن بیاورد، خود مردم مأمورند که آن را بگیرند و تحویل به مراکز که باید بدهند، بدهند.(1)

 

مردم در حمایت از امام به خیابان ها ریختند

به دنبال سخنان بسیار مهم امام خمینی انجمن اسلامی بازاریان اصفهان اعلام کردند که روز 26 آبان – امروز – بازار این شهر تعطیل بوده و بازاریان به همراه اقشار مختلف مردم از امام حمایت خواهند کرد . بازار تبریز نیز امروز به منظور پشتیبانی از رهبر انقلاب تعطیل شد و مردم به خیابان ها آمده و از رهبرشان حمایت کردند . (2) بعد از ظهر دیروز نیز شهر قم در حمایت از امام تعطیل شد و اقشار مختلف مردم با برپایی راهپیمایی و تظاهرات پرشور به خیابان ها آمدند . (3)

ابراهیم یزدی از سرپرسی کیهان برکنار شد / خاتمی جایگزین یزدی

امام خمینی همچنین دیروز طی حکمی سید محمد خاتمی را به سمت سرپرستی موسسه کیهان منصوب کردند.در بخشی از حکم امام در این زمینه آمده است : متوجه هستید که مطبوعات باید همیشه در خدمت اسلام عزیز و مردم و کشور باشند؛ و آزادیها در حدود قوانین مقدس اسلام و قانون اساسی به بهترین وجه تأمین شود و بیطرفی حفظ گردد. امید است به یاری خدا و با همکاری کارمندان متعهدتان روزنامه را در راه تحقق بخشیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی اداره نمایید.(4)

پیش از این ابراهیم یزدی از سوی امام سرپرستی موسسه کیهان را بر عهده داشت . وی در روزهای گذشته همگام با فتنه گران خط تفرقه را در این روزنامه پیگیری کرده و اخبار مربوط به ضد انقلاب را پوشش گسترده داده و از آنان حمایت می کرد .

گروگانگیری پزشکان ایرانی توسط عراق

جمعیت هلال احمر ایران به گروگانگیری 4 پزشک ایرانی توسط عراق اعتراض کرد.این 4 نفر که در حال انجام ماموریت از بیمارستان صحرایی دارخوین عازم آبادان برای استقرار پست امداد بودند توسط نیروهای عراقی به اسارت درآمدند. در شکواییه ای که هلال احمر ایران به کمیته بین المللی صلیب سرخ فرستاده است تاکید شده که گروگانگیری پرسنل پزشکی از سوی بعثی ها مغایر مقررات و موازین بین المللی است.(5)

این که آمریکا برای آزادی جاسوس های خود در ایران وعده داده بود در امور ایران دخالت نکند ، اموال مسدود شده ایران را آزاد کند و ...و بعد از آزادی این گروگان ها در طول سی و اندی سال گذشته هم در امور ایران دخالت کرده است و هم از آزاد سازی اموال ایران خودداری کرده است می تواند دلیل محکمی باشد برای کسانی که به این شیطان بزرگ همچنان امیدوارند .

تعویق پیگیری های قضایی علیه ایران در آمریکا

به گزارش لوموند از واشنگتن دولت آمریکا تقاضا کرده است که تمامی پیگیری های قضایی علیه دارایی های ضبط شده ایران در ایالات متحده به تعویق افتد. یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت : این اقدام به خاطر آن است که برای گروگان های آمریکایی که در ایران به سر می برند و روند آزادی آنها اتفاقی نیفتد. (6)

سوسنگرد آزاد شد

رزمندگان اسلام پس از یک جنگ سرنوشت ساز، شهر سوسنگرد را کاملا از وجود دشمنان انقلاب پاکسازی و نیروهای بعثی را از این شهر بیرون کردند.ارتش بعثی تا 15 کیلومتری سوسنگرد عقب نشینی و این شهر کاملا در  اختیار  نیروهای ایرانی قرار گرفت. پس از سه روز مقاومت با حمایت هوانیروز  نیروهای عراقی با برجای گذاشتن تلفات بسیار از سوسنگرد عقب نشینی کرده و تعدادی از ادوات جنگی، تانک و جنگ افزارهای خود را در این شهر باقی گذاشتند.

اجساد سربازان عراقی در سراسر سوسنگرد دیده می شود .(7)گفتنی است محسن رضایی عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که صبح دیروز به حضور امام خمینی رسیده بود اعلام کرد : یک تیپ زرهی از نیروهای دشمن که چندی پیش در جنوب حمیدیه در کنار رود کرخه مستقر شده بود و قصد تصرف اهواز را داشت به طرف سوسنگرد و هویزه حرکت کرد و در مدت کوتاهی به این دو شهر رسید ولی با مقاومت سلحشورانه برادران سپاهی و مردم مواجه شد . رضایی گفت : جنایاتی که عراقی ها در هویزه کرده اند از جنایات هیتلر نیز فجیع تر است . (8)

هاشمی : آمریکا دست از بازی بردارد و تسلیم واقعیت ها شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروهی از ایران و الجزایر در حال بررسی پاسخ آمریکا درخصوص گروگانها هستند،گفت: این بررسی ها هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ایران شرایط خود را مطرح کرده است، اظهار داشت: آمریکا دیگر نمی تواند به بازیهای خود ادامه دهد، آنها باید تسلیم واقعیت شوند.

به گزارش لوموند از واشنگتن دولت آمریکا تقاضا کرده است که تمامی پیگیری های قضایی علیه دارایی های ضبط شده ایران در ایالات متحده به تعویق افتد. یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت : این اقدام به خاطر آن است که برای گروگان های آمریکایی که در ایران به سر می برند و روند آزادی آنها اتفاقی نیفتد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به سخنان امام خمینی  در خصوص کسانی که میخواهند بین مردم و روحانیت تفرقه بیندازند، گفت: امام در سخنانش گفتند که چپی های افراطی، منافقین و آمریکایی ها می خواستند غائله راه بیندازند و امام با این سخنان مانع تحقق مقصود آنها شدند.(9)

برکناری سفیر ایران در شوروی تکذیب شد

دروابط عمومی نخست وزیری با انتشار اطلاعیه ای خبر روزنامه کیهان مبنی بر برکناری سفیر ایران در شوروی را تکذیب کرد . در این اطلاعیه آمده است : یکی از جراید عصر تهران در صفحه اول خود خبری مبنی بر برکناری و احضار سفیر ایران در شوروی را چاپ کرده است که تماما نادرست و ناشی از عدم احساس مسئولیت از جانب انتشار دهندگان آن می باشد .

 گفتنی است کیهان همزمان با انتشار متن تکذیبیه نخست وزیری نوشت : خبر مربوط به برکناری مکری را به نقل از مقامات وزارت خارجه منتشر کرده بودیم و همچنین خود دکتر مکری با حضور در کیهان این خبر را تائید کرده بود . (10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 13 ، صفحه 345 تا 355

2- اطلاعات ، 26 آبان 1359 ، صفحه 11

3-  اطلاعات ، 26 آبان 1359 ، صفحه 2

4-  صحیفه امام ، جلد 13 ، صفحه 356

5- روزنامه اطلاعات 26 آبان صفحه 2

6- روزنامه اطلاعات 26 آبان صفحه12 ، دولت آمریکا بارها بر سر میزمذاکره با کشورها و دولت های مختلف زمانی که در موضع ضعف قرار داشته و یا می خواسته به اهدافی کلان در آینده دست یابد وعده هایی نسیه داده است ، این وعده ها که در زبان عامه مردم به آب نبات در مقابل درغلتان یاد می شود در اکثر موارد نیز عملی نشده است ! و یا به عبارت بهتر آمریکا در مقابل دریافت درغلتان آب نبات نیز نداده است ! این که آمریکا برای آزادی جاسوس های خود در ایران وعده داده بود در امور ایران دخالت نکند ، اموال مسدود شده ایران را آزاد کند و ...و بعد از آزادی این گروگان ها در طول سی و اندی سال گذشته هم در امور ایران دخالت کرده است و هم از آزاد سازی اموال ایران خودداری کرده است می تواند دلیل محکمی باشد برای کسانی که به این شیطان بزرگ همچنان امیدوارند . اموال مسدود شده ای که قرار بود سال 59 آزاد شوند امروز و با گذشت بیش از 30 سال بار دیگر وجه المصالحه مذاکره با آمریکا شده است و از قدیم گفته اند مومن از یک سوراخ دوبار نباید گزیده شود . سخن را به درازا نکشانیم و در پایان کافی است به سخنان اخیر اوباما رئیس جمهور آمریکا اشاره کنیم که گفته است « ما تحریم های اصلی که ساختار اصلی فشار بر ایران است و بیشترین فشار و تاثیرگذاری را بر اقتصاد این کشور وارد کرده است، یعنی تحریم های نفتی و بانکی را تغییر نمی دهیم. » حال آیا می توان به چنین دولتی و رئیس جمهور چنین کشوری اعتماد کرد ؟!

7-روزنامه اطلاعات 29 آبان صفحه 3

8- کیهان ، 26 آبان 1359 ، صفحه 2  ، شهر سوسنگرد یکی از شهرهای تابع شهرستان دشت آزادگان است که در اوایل جنگ کنترل آن به دست دشمن بعثی افتاد ولی با توجه به اینکه این شهر برای تصرف شهر اهواز که هدف اساسی عراق در جنگ بود بسیار مهم و حیاتی بود خارج شدن آن از دست دشمن برای رزمندگان ایرانی بسیار حائز اهمیت بود.

سرانجام از خودگذشتگی نیروهای مردمی و پاسداران انقلاب اسلامی و ارتشیان غیور با تعداد نیرو‌ها و ادوات جنگی بسیار کمتر از دشمن، باعث شد این شهر در 26 آبان ماه سال 1359 از دست دشمن خارج شود و اینگونه رویای تصرف مرکز خوزستان از سوی عراقی‌ها با فداکاری سربازان ایرانی نقش بر آب شود.

منطقه‌ای که سوسنگرد در آن قرار داشت جبهه میانی خوزستان بود و منطقه‌ای وسیع چون حمیدیه، سوسنگرد و بستان را شامل می‌شد.

عراق با کنترل آن می‌توانست در هر قسمت از آن به جاده اصلی اهواز - حمیدیه - سوسنگرد و بستان دست پیدا کند.

عراق در این منطقه دارای یک لشکر رزهی با سه تیپ، یک گردان نیروهای مخصوص، یک گردان پیاده، دو گردان کماندو، یک گردان شناسایی و 900 نفر از افراد جیش الشعبی مستقر کرده بود در حالیکه کل نیروهای ایرانی را تیپ سوم لشکر 92 زرهی، رزمندگان سپاه پاسداران، نیروهای ژاندارمری سوسنگرد و گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران تشکیل می‌داد.

پس از متوقف شدن پیشروی دشمن در جنوب غربی اهواز و عدم موفقیت آنان برای اشغال این شهر، تلاش اصلی دشمن معطوف به این موضوع شد تا در غرب، محور اهواز - حمیدیه - سوسنگرد - بستان را قطع کند و به ترتیب تقدم، ابتدا حمیدیه یا سوسنگرد و یا بستان را اشغال کند.

بدین ترتیب از اوایل آبان ماه سال 1359 ارتش عراق پس از استقرار لشکر 9 زرهی در جنوب هویزه، شهر سوسنگرد را از جهات مختلف مورد تهدید قرار داد.

در روز 22 آبان فعالیت دشمن اطراف سوسنگرد افزایش یافت و بالگردهای عراقی مواضع پدافندی ایران که در محور حمیدیه - سوسنگرد مستقر بودند را گلوله باران کردند و در ساعت هشت و 45 دقیقه‌‌ همان روز شهر سوسنگرد بمباران شد و توپخانه دشمن از ساعت چهار تا هفت صبح آتش خود را به روی شهر سوسنگرد فرو می‌ریخت. نیروهای هوایی و توپخانه‌های ایران نیز متقابلا در محور طلائیه - هویزه - سوسنگرد واحدهای دشمن را بمباران کردند.

در روز 23 آبان از ساعت چهار و 30 دقیقه صبح شهر سوسنگرد از تمام جهت‌ها زیر باران گلوله توپخانه دشمن قرار گرفت و بالگردهای دشمن نیز محور حمیدیه ـ سوسنگرد را مورد حمله قرار دادند و در پوشش این آتش سنگین واحدهای زرهی دشمن از سمت غرب و جنوب به طرف سوسنگرد به حرکت در آمدند، این در حالی بود که نیروهای مردمی، سپاه پاسداران و ژاندارمری مستقر در سایر محور‌ها تنها مجهز به سلاح سبک و ضد تانک بودند.

پس از آغاز حمله دشمن به سوسنگرد و محاصره آن و مقاومت شجاعانه مردم شهر که اجازه ندادند نیروهای دشمن شهر را به طور کامل اشغال کنند شهر سه روز در محاصره کامل دشمن قرار داشت. در ساعت شش و 30 دقیقه صبح روز 26 آبان ماه یگان‌هایی از نیروهای مسلح کشور متشکل از تیپ 2 و تیپ 3 از لشکر 92 زرهی اهواز، گروه رزمی 148 پیاده از لشکر 77 خراسان، گروه رزمی 37 زرهی شیراز، گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران با پشتیبانی آتش توپخانه و نیروهای هوایی و هوانیروز، به منظور شکست حصر سوسنگرد دست به حمله زدند.

گروه‌های جنگ‌های نامنظم شهید چمران در محور ابوحمیظه سوسنگرد پیشروی کردند و رزمندگان سپاه و نیروهای مردمی در محور سوسنگرد ـ دهلاویه در مقابل تهاجم دشمن مقاومت می‌کردند. هنگ ژاندارمری سوسنگرد نیز دوشادوش سایر رزمندگان در دفاع از شهر سوسنگرد شرکت داشت. تیپ 3 لشکر 92 زرهی در یک اقدام به موقع روستای سبحانی را آزاد کرد و عملیات شمالی دشمن با ناکامی مواجه شد. تیپ 2 لشکر 92 زرهی و گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران در شمال و جنوب جاده حمیدیه - سوسنگرد به پیشروی خود ادامه دادند و نیروهای دشمن را از دو طرف مورد تهاجم قرار دادند.

ساعت 12 روز 26 آبان تلاش دشمن برای اشغال سوسنگرد در هم شکسته شد و کم‌کم آثار شکست و عقب‌نشینی در آنان نمایان شد، بعد از ظهر‌‌ همان روز عقب نشینی دشمن در شرق سوسنگرد به طرف جنوب آغاز شد و نیروهای دشمن تلاش می‌کردند تا هر چه سریع‌تر خود را از مهلکه نجات دهند و به جنوب کرخه عقب نشینی کنند.

سرانجام در واپسین ساعات‌ روز 26 آبان تمام نیروهای دشمن صحنه نبرد را ترک و به سمت جنوب کرخه فرار کردند، تیپ 2 لشکر 92 زرهی همراه سایر رزمندگان به سوسنگرد رسید و نیروهای دشمن در شمال غرب سوسنگرد به مواضع پدافندی خود عقب نشینی کردند و شهر به کنترل کامل نیروهای جمهوری اسلامی ایران درآمد.

این عملیات پیروزمندانه چند نکته جالب دارد که مهم‌ترین آن‌ها صدور فرمان امام خمینی (ره) در روز 25 آبان ماه یعنی یک روز قبل از آزادسازی سوسنگرد بود که در آن امام (ره) فرمودند: «بایستی تا فردا سوسنگرد آزاد شود» و رزمندگان اسلام در پاسخی سریع و بی‌درنگ به فرمان رهبر خود فردای‌‌ همان روز دشمن متجاوز را از خاک کشور بیرون راندند و سوسنگرد را آزاد کردند.

نکته دوم هم این بود که در این عملیات نیز حضور مردم به خصوص مردم عرب منطقه در مقاومت در برابر دشمن چشمگیر بود و آن‌ها همانند خرمشهر و آبادان سدی محکم در مقابل دشمن بودند.

عشایر عرب سوسنگرد با رشادت‌های بی‌مثال خود نشان دادند، یاوه گویی‌های صدام آن‌ها را هوشیار کرده است و خاک پاک ایران و تمامیت ارضی کشور را متعلق به کشور جمهوری اسلامی می‌دانند و برای پاسداری از آرمان‌های خود از هیچ تلاشی دریغ نخواهند ورزید. در این میان باید که از شهیدان شهر سوسنگرد یاد کرد که خانه به خانه و دوش به دوش با دشمن بعثی به پیکار پرداختند و برای حراست از موطن خود دلیرانه مقاومت کردند.

کربلای سوسنگرد بسیاری از مردم بی‌دفاع خود را در جریان این پیکار نا‌برابر از دست داد و تعدادی از مردان خود را در نبرد با دشمن به کام شهادت رساند، سلحشورانی از این خطه نیز به اسارت در آمدند و تا به امروز هیچ اثری از آن مردان جاوید الاثر پیدا نشد.

منطقه دشت آزادگان در خلال جنگ تحمیلی و به خصوص اوائل حمله همه جانبه ارتش بعث، شجاعت‌های بی‌نظیری در خود دید و از این رو این خاک شهادت‌خیز کربلای خوزستان از تقدس خاصی برخوردار است.

سوسنگرد، هویزه و بستان هر کدام مثال بارزی از جانفشانی مردان رشید میهن اسلامی ما به شمار می‌رود، شهرهایی که مردم ان تنها ظرف چند روز خانه و کاشانه خود را با خاک یکسان دیدند، و بی‌درنگ در فکر مقابله با دشمن کافر افتادند. رک خاک شهادت‌خیز سوسنگرد، پابرجا از دلاوری عشایر ، خبرگزاری فارس ، 25 آبان 1392

9- روزنامه اطلاعات 29 آبان صفحه 3

10- کیهان ، 26 آبان 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول