اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تفاوت جناحهای آمریکا در نگاه رجایی

محمد علی رجایی با اشاره به اینکه زمانی تغییر رییس جمهور آمریکا در ایران تاثیر داشت که به آنها وابسته بودیم تاکید کرد که دیگر ایران مستقل است و کارتر و ریگان برای ما هیچ تفاوتی نمی کند.

تفاوت جناحهای آمریکا در نگاه رجایی

رخدادهای 15 آبان 1359

چکیده

  • رژیم بعث عراق با نزدیک شدن به ماه محرم شهرهای نجف و کربلا را محاصره و در این شهرها محدودیت عبور و مرور اعمال کرده است .
  • بانک مرکزی خرید و فروش ارز و عملیات صرافی را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرد.
  • توزیع کوپن تحویل گازوییل به منازل از سوی پیمانکاران وزارت نفت آغاز شد.
  • محمد علی رجایی : زمانی تغییر رییس جمهور آمریکا در ایران تاثیر داشت که به آنها وابسته بودیم ولی دیگر ایران مستقل است و کارتر و ریگان برای ما هیچ تفاوتی نمی کند.
  • دانشجویان مسلمان ایرانی که از دوشنبه در سفارت ایران در پاریس در اعتراض به دولت فرانسه دست به اعتصاب زده بودند امروز به اعتصاب خود پایان دادند .
محاصره کربلا، نجف و کوفه

با ایجاد ممنوعیت عبور و مرور در عتبات عالیات، این شهرها در محاصره نظامی ارتش بعث قرار گرفته اند. به گزارش منابع خبری لبنان نیروهای عراقی، جوانان نجف، کربلا و کوفه را به بهانه بسیج عمومی از این شهرها بیرون می برند تا از شوریدن آنها علیه رژیم بعث جلوگیری کنند. بنابراین گزارش دیوارهای شهرهای مختلف عراق از شعارهایی در حمایت از ایران پر شده است ولی ارتش بعث به محاصره نظامی روی آورده است و بصره را هم محاصره کرده است.(1)

ممنوعیت خرید و فروش ارز

بانک مرکزی خرید و فروش ارز و عملیات صرافی را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرد. در اطلاعیه بانک مرکزی از کسانی که ارز در اختیار دارند خواسته شده است این مبالغ را  به بانک های مجاز ارائه دهند. از این پس ارز به نرخ رسمی مبادله و کسانی که ارز خود را به بانک نفروشند  مشمول قانون قاچاق می شوند. گفتنی است در حالی که رزمندگان کشورمان در جبهه های جنگ مشغول نبرد با دشمن هستند قاچاقچیان درصدد خروج دارایی های ایران به خارج از کشور هستند.(2)

آغاز توزیع کوپن گازوییل

توزیع کوپن تحویل گازوییل به منازل از سوی پیمانکاران وزارت نفت آغاز شد. یک مقام وزارت نفت گفت: با درنظر گرفتن تعداد آپارتمان ها و واحدهای مسکونی بین273 تا 500 لیتر گازوییل به هر واحد مسکونی تعلق می گیرد. برای جلوگیری از سوء استفاده شناسنامه متقاضیان با مهرمخصوص ممهور خواهد شد.(3)

رجایی: ریگان یا کارتر برای ایران فرقی ندارد

نخست وزیر ایران اعلام کرد ریگان و کارتر برای ما فرقی ندارند و هر  دو در پی منافع امپریالیست هستند. محمد علی رجایی با اشاره به اینکه زمانی تغییر رییس جمهور آمریکا در ایران تاثیر داشت که به آنها وابسته بودیم ولی دیگر ایران مستقل است و کارتر و ریگان برای ما هیچ تفاوتی نمی کند. وی در خصوص آزادی گروگانها نیز گفت: برای ما کسی که در آمریکا حکومت می کند مهم نیست چون ما شرایط مجلس را برای آزادی گروگانها اجرا می کنیم.(4)

پایان اعتصاب دانشجویان مسلمان ایرانی در پاریس

دانشجویان مسلمان ایرانی که از دوشنبه در سفارت ایران در پاریس در اعتراض به دولت فرانسه دست به اعتصاب زده بودند امروز به اعتصاب خود پایان دادند . دانشجویان در یک کنفرانس مطبوعاتی از دولت فرانسه به خاطر تحویل سلاح به رژیم صدام انتقاد کردند . (5)

پی نوشت :

1- روزنامه اطلاعات 15 آبان صفحه 2

2-  روزنامه اطلاعات 15 آبان صفحه 11

3- روزنامه اطلاعات 15 آبان صفحه 11

4- روزنامه اطلاعات 15 آبان صفحه 2

5- اطلاعات ، 17 آبان 1359 ، صفحه 11

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول