اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا: شرایط ۴ گانه ایران در دست بررسی است

آمریکا اعلام کرد که این کشور باید در آینده خیلی نزدیک موضع خود را در برابر 4 شرطی که ایران برای آزاد کردن 52 گروگان تعیین کرده روشن کند. آمریکا درخواست ایران را دایر بر این که پاسخ واشنگتن از طریق رسانه‌های گروهی اعلام شود نمی‌پذیرد و اطمینان دارد که ایرانی‌ها مفهوم این مخالفت را درک خواهند کرد.

آمریکا: شرایط ۴ گانه ایران در دست بررسی است

رخدادهای 17 آبان 1359

چکیده

 

  • دولت جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد جان وزیر نفت در خطر است و دولت بغداد موظف است وزیر نفت کشورمان را فورا آزاد کند .
  • در پی اعلام عراق در خصوص اینکه محمدجواد تنگویان وزیر نفت کشورمان در حین دستگیری زخمی شده است علی اکبر معین فر رییس کمیسیون نفت مجلس شورای اسلامی که خود از نزدیک شاهد اسارت تندگویان بوده است این ادعای دولت عراق را تکذیب کرد .
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا : ایالات متحده درخواست ایران را دایر بر این که پاسخ واشنگتن از طریق رسانه های گروهی اعلام شود نمی پذیرد و اطمینان دارد که ایرانی ها مفهوم این مخالفت را درک خواهند کرد .
  • حافظ اسد رییس جمهور سوریه تاکید کرد وظیفه ماست که به معنی واقعی کلمه با جنگی که سران عراق علیه انقلاب اسلامی ایران و متحد واقعی اعراب به راه انداخته اند مخالفت کنیم .
  • دادگاه انقلاب مستقر در شهرداری تهران در خصوص محاکمه زمین خواران معروف اطلاعیه ای صادر و اسامی زمین خواران را اعلام کرد .
  • خلبانان نیروی هوایی برای دومین بار پالایشگاه گاز کرکوک را مورد حمله قرار دادند.
  • بهزاد نبوی در یک مصاحبه مطبوعاتی به تشریح فعالیت های ستاد بسیج اقتصادی پرداخت و از افزایش قیمت بنزین برای خودروهای شخصی خبر داد.
  • کوشش دولت بر این است که درآمد لازم را با بستن مالیات بر درآمدهای زیاد و بالا تامین نماید .

در اطلاعیه دولت درباره اسارت وزیر نفت

دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با در خطر بودن جان وزیر نفت کشورمان اعلام کرد : دولت ایران مسئولیت جان محمد جواد تندگویان و همراهان فداکارش را بر عهده دولت بغداد می داند و این دولت موظف است وزیر نفت ایران را فورا آزاد کند . در اطلاعیه دولت آمده است : محمد جواد تندگویان وزیر نفت که به وسیله مزدوران متجاوز بعث عراق در نزدیکی تاسیسات نفتی آبادان ربوده شده است بر اساس گزارش خبرگزاری های بین المللی و روزنامه الجمهوریه عراق جانش در خطر است و به خونریزی شدیدی دچار شده است .

ادعای دروغ دولت عراق ؛ وزیر نفت ایران هنگام اسارت مجروح بود !

در این اطلاعیه همچنین آمده است : دولت بعث عراق پس از گذشت چند روز اینک ادعا کرده است که تندگویان هنگام دستگیری مجروح بوده است این ادعای سخیف درحالی است که تلویزیون های دنیا از جمله چند تلویزیون منطقه و نیز تلویزیون پاریس فیلم تهیه شده بغداد را که در آن تندگویان کاملا سالم بوده است قبلا نشان داده اند . دولت در اطلاعیه خود تاکید کرده است : از نظر ما تندگویان تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفته و جانش در خطر قرار گرفته است . (1)

 

بهزاد نبوی در یک مصاحبه مطبوعاتی به تشریح فعالیت های ستاد بسیج اقتصادی پرداخت و از افزایش قیمت بنزین برای خودروهای شخصی خبر داد. وی با اشاره به طرح سهمیه بندی کالاهای ضروری گفت: ستاد بسیج اقتصادی از طرف دولت پس از آغاز جنگ برای بررسی و حل مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ تحمیلی عراق تشکیل گردیده است.

معین فر : هنگام اسارت تندگویان بودم و دیدم که سالم دستگیر شد

در پی اعلام عراق در خصوص اینکه محمدجواد تنگویان وزیر نفت کشورمان در حین دستگیری زخمی شده است علی اکبر معین فر رییس کمیسیون نفت مجلس شورای اسلامی که خود از نزدیک شاهد اسارت تندگویان بوده است این ادعای دولت عراق را تکذیب کرد . وی گفت : مسئله سالم بودن وزیر نفت هنگام دستگیری را به رئیس اوپک اعلام کرده ایم . معین فر ادامه داد : بلقاسم نبی وزیر نفت الجزایر و رئیس اوپک قول داد که برای آزادی تندگویان تلاش کند. معین فر خاطرنشان کرد ما خواستار سلامت وزیری هستیم که در کسوت نظامی نیست و این کار عراق مخالف موازین بین المللی است.(2)

وزارت خارجه آمریکا : شرایط 4 گانه ایران در دست بررسی است

وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور باید در آینده خیلی نزدیک موضع خود را در برابر 4 شرطی که ایران برای آزاد کردن 52 گروگان تعیین کرده روشن کند .  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این شرایط هنوز هم مورد بررسی است اما ما به مرحله تصمیم گیری نزدیک شده ایم و مسئولان آمریکا اکنون سرگرم تنظیم متن نهایی پاسخ به پیشنهادات ایران هستند .  وی افزود: آمریکا درخواست ایران را دایر بر این که پاسخ واشنگتن از طریق رسانه های گروهی اعلام شود نمی پذیرد و اطمینان دارد که ایرانی ها مفهوم این مخالفت را درک خواهند کرد .(3)

حافظ اسد : وظیفه خود می دانیم از ایران در برابر صدام حمایت کنیم

حافظ اسد رییس جمهور سوریه تاکید کرد وظیفه ماست که به معنی واقعی کلمه با جنگی که سران عراق علیه انقلاب اسلامی ایران و متحد واقعی اعراب به راه انداخته اند مخالفت کنیم . وی با مزدور خواندن عراق گفت: اگر حمله به ایران مربوط به خلق عرب و یا مردم عراق بود ماهم در کنار صدام بودیم اما اینگونه نیست و در این جنگ مسئله خاک عراق و یا مردم عراق در میان نیست . (4)

محاکمه 6 زمین خوار معروف در تهران

دادگاه انقلاب مستقر در شهرداری تهران در خصوص محاکمه زمین خواران معروف اطلاعیه ای صادر کرد. در این اطلاعیه به محاکمه 6 زمین خوار  متهم به فروش غیر قانونی زمین اشاره و از کسانی که شهادت و شکایتی در این خصوص دارند دعوت شده است. اسامی این زمین خواران به این شرح است: ملک محمد منوچهری، مجید کاویانی، حاج حسین دوازده امامی ، حسن شعبانی، محمدرضا شعبانی و علی اکبر خزاعی.(5)

انهدام نیمی از پالایشگاه کرکوک

فرمانده یکی از پایگاه های هوایی کشور گزارش داد خلبانان نیروی هوایی برای دومین بار پالایشگاه گاز کرکوک را مورد حمله قرار دادند. در این حمله بیش از نیمی از تاسیسات پالایشگاه مزبور خسارت وارد آمد و خلبانان نیروی هوایی نیز سالم به پایگاه های خود بازگشتند.(6)

بهزاد نبوی خبر داد ؛ افزایش قیمت بنزین برای خودروهای شخصی

 

دولت بعث عراق پس از گذشت چند روز اینک ادعا کرده است که تندگویان هنگام دستگیری مجروح بوده است این ادعای سخیف درحالی است که تلویزیون های دنیا از جمله چند تلویزیون منطقه و نیز تلویزیون پاریس فیلم تهیه شده بغداد را که در آن تندگویان کاملا سالم بوده است قبلا نشان داده اند .

بهزاد نبوی در یک مصاحبه مطبوعاتی به تشریح فعالیت های ستاد بسیج اقتصادی پرداخت و از افزایش قیمت بنزین برای خودروهای شخصی خبر داد. وزیر مشاور در امور اجرایی دولت با اشاره به طرح سهمیه بندی کالاهای ضروری گفت: ستاد بسیج اقتصادی از طرف دولت پس از آغاز جنگ برای بررسی و حل مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ تحمیلی عراق تشکیل گردیده است وظیفه این ستاد از جمله ارائه راه حل های کوتاه و میان مدت بر اساس خط مشی کلی اعلام شده توسط دولت آقای رجایی می باشد .

بهزاد نبوی ادامه داد : ما برای مبارزه با بحران بیکاری و کاهش منابع تولید ناشی از جنگ باید کوشش کنیم تا تولیدات داخلی ضروری را بالا ببریم و بعد اینکه تا حد ممکن به کمک سهمیه بندی کالاها و حذف کالاهای غیرضروری از بازار و کار فرهنگی و ارشادی مصرف را پائین بیاوریم .

تامین بودجه دولت از طریق مالیات بر درآمدهای زیاد

نبوی همچنین با تاکید بر این که تلاش داریم اتکای بودجه کشور را به درآمد نفت کاهش دهیم گفت : کوشش دولت بر این است که درآمد لازم را با بستن مالیات بر درآمدهای زیاد و بالا تامین نماید .

وی ادامه داد : طرح هایی به منظور کاهش هزینه های دولت و حذف هزینه های زائد انجام گرفته و همچنین طرح سهمیه بندی کالاهای ضروری تهیه شده و چند کالا از جمله انواع سوخت و قند و شکر هم اکنون سهمیه بندی شده اند و عمل توزیع عادلانه تعدادی کالای دیگر به زودی به انجام خواهد رسید و  با سهمیه بندی شکر و بنزین نتایج خوبی در کاهش مصرف و هزینه های دولت خواهیم گرفت. وی از حذف سوبسید(یارانه) بنزین برای خودروهای شخصی نیز خبر داد و گفت : قیمت بنزین برای تاکسی ها، اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی همان قیمت سابق است . (7)

پی نوشت :

1- کیهان ، 17 آبان 1359 ، صفحه 11

2- اطلاعات ، 17 آبان  1359 ،  صفحه 2

3- اطلاعات ، 17 آبان 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 17 آبان 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 17 آبان 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 18 آبان 1359 ، صفحه 4

7- اطلاعات ، 18 آبان 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول