اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیش بینی امام در مورد رئیس جمهور آمریکا

در اولین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار و کارتر با شکست از رقیب جمهوری خواه خود رونالد ریگان از کاخ سفید خداحافظی کرد. امام خمینی شکست کارتر را پیش بینی کرده و فرموده بودند که آقای کارتر باید شغل دیگری غیر از ریاست جمهوری برای خود پیدا کند.

پیش بینی امام در مورد رئیس جمهور آمریکا

رخدادهای 14 آبان 1359

چکیده

  • در پی محاصره آبادان و خطر تسلط نیروهای عراقی به ساحل شمالی اروند رود امام خمینی فرمان لزوم شکستن فوری حصر آبادان را صادر کردند.
  • در اولین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار و کارتر با شکست از رقیب جمهوری خواه خود رونالد ریگان از کاخ سفید خداحافظی کرد .
  • کارشناسان مسائل سیاسی، علت اصلی شکست کارتر را ناکامی او در حل بحران گروگانگیری، ناکامی در حمله نظامی به ایران و برخوردهای ناشیانه با انقلاب اسلامی دانستند.
  • محمدعلی رجایی وزرای جدید کار و دادگستر ی را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.
  • در خصوص وزارت خارجه 6 گزینه به بنی صدر معرفی کردم که ایشان با همه آنها مخالف بود و قرار شد با امام در این خصوص مشورت کنیم.
  • مقامات عراق با حضور در اردن با این کشور به توافق رسیدند که تا وقتی جنگ با ایران ادامه دارد از فرودگاه بین المللی امان استفاده کنند.
  • پس از یورش پلیس فرانسه به دانشجویان ایرانی کاردار ایران در فرانسه طی یادداشتی به وزارت امورخارجه فرانسه نسبت به این عمل اعتراض کرد.
  • خطیب نمازجمعه قاهره پس از اعلام حمایت از ایران در جنگ تحمیلی عراق از سوی پلیس مصر دستگیر شد.
  • محاکمه سیمون فرزامی متهم به جاسوسی برای آمریکا در شعبه 2 دادگاه انقلاب آغاز شد.
  • شورای امنیت در جلسه اخیر خود تصمیم گرفت که نماینده ای ویژه به ایران و عراق اعزام کند تا برای برقراری صلح در منطقه با دوطرف به مذاکره بپردازد.
فرمان امام برای شکست حصر آبادان

در پی محاصره آبادان و خطر تسلط نیروهای عراقی به ساحل شمالی اروند رود امام خمینی فرمان لزوم شکستن فوری حصر آبادان را صادر کردند. (1)

پیش بینی امام محقق شد ؛ شکست سنگین کارتر در انتخابات آمریکا 

در اولین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار و کارتر با شکست از رقیب جمهوری خواه خود رونالد ریگان از کاخ سفید خداحافظی کرد . رونالد ریگان نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا طبق آخرین گزارش ها با کسب 274 رای الکترال به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شده است .(2)

کارشناسان مسائل سیاسی، علت اصلی شکست کارتر را ناکامی او در حل بحران گروگانگیری، ناکامی در حمله نظامی به ایران و برخوردهای ناشیانه با انقلاب اسلامی دانستند. امام خمینی در یکی از سخنرانیهای خود، شکست کارتر را پیش بینی کرده و فرموده بودند که آقای کارتر باید شغل دیگری غیر از ریاست جمهوری برای خود پیدا کند، و این پیش بینی با شکست سنگین او از ریگان به تحقق پیوست.

خطیب نمازجمعه قاهره پس از اعلام حمایت از ایران در جنگ تحمیلی عراق از سوی پلیس مصر دستگیر شد. شیخ عبدالحمید کشک در خطبه های نماز جمعه گفت: همه ما می دانیم که عراق جنگ بی فایده علیه اسلام برخاسته است. امام جمعه فاهره هشدار داد که تضعیف ایران منجر به تقویت دشمنان اسلام در آمریکا، انگلیس و شوروی خواهد شد

معرفی وزرای کار و دادگستری به مجلس

نخست وزیر در نطق خود در مجلس به موضوع انتخاب وزرا اشاره کرد و گفت : به علت گرفتاری های بنی صدر رئیس جمهور هنوز به موفق به انتخاب وزرای باقی مانده نشده ایم. وی افزود: در خصوص وزارت خارجه 6 گزینه به بنی صدر معرفی کردم که ایشان با همه آنها مخالف بود و قرار شد با امام در این خصوص مشورت کنیم که البته امام با همه گزینه ها مخالف نیستند و من یک نفر از این افراد را به رئیس جمهور تلگرام زدم که امیدوارم قبول کنند. رجایی خاطر نشان کرد: ابراهیم احدی و میرمحمدصادقی برای وزارتخانه های دادگستری و کار مشخص و به تایید رئیس جمهور رسیده اند و امیدوارم مجلس همه به آنها رای اعتماد دهد.(3)

فرودگاه اردن در اختیار صدام

مقامات عراق با حضور در اردن با این کشور به توافق رسیدند که تا وقتی جنگ با ایران ادامه دارد از فرودگاه بین المللی امان استفاده کنند. با این اقدام از این پس فرودگاه امان مبدا خطوط هوایی شرکت هواپیمایی عراق خوهد شد. شرکت هواپیمایی عراق از آغاز جنگ بسیاری از هواپیماهای خود را به امان انتقال داده و آنها را به عنوان چارتر به اردن اجاره داده است. پس از بسته شدن اروند رود اردن با اعطای 200 کامیون بندر عقبه را برای رفت و آمد کشتی های عراق در اختیار صدام قرار داد.(4)

اعتراض رسمی ایران به فرانسه

پس از یورش پلیس فرانسه به دانشجویان ایرانی کاردار ایران در فرانسه طی یادداشتی به وزارت امورخارجه فرانسه نسبت به این عمل اعتراض کرد. همچنین نماینده ایران در یونسکو در پی یورش پلیس فرانسه به دانشجویان ایرانی متحصن در ساختمان یونسکو اعلام کرد این اقدام به دستور هیئت مدیره یونسکو صورت گرفته است.(5)

بازداشت امام جمعه قاهره به جرم حمایت از ایران

خطیب نمازجمعه قاهره پس از اعلام حمایت از ایران در جنگ تحمیلی عراق از سوی پلیس مصر دستگیر شد. شیخ عبدالحمید کشک در خطبه های نماز جمعه گفت: همه ما می دانیم که عراق جنگ بی فایده علیه اسلام برخاسته است. وی از صدام پرسید اکنون که بانگ الله اکبر در ایران بلند است به جنگ پرداخته ای و چرا در زمان شاه سابق با ایران جنگ نکردی؟! و پاسخ داد که چون آمریکا و شوروی چنین اجازه ای را به صدام نداده بودند. امام جمعه فاهره هشدار داد که تضعیف ایران منجر به تقویت دشمنان اسلام در آمریکا، انگلیس و شوروی خواهد شد.(6)

مقامات عراق با حضور در اردن با این کشور به توافق رسیدند که تا وقتی جنگ با ایران ادامه دارد از فرودگاه بین المللی امان استفاده کنند. با این اقدام از این پس فرودگاه امان مبدا خطوط هوایی شرکت هواپیمایی عراق خوهد شد. شرکت هواپیمایی عراق از آغاز جنگ بسیاری از هواپیماهای خود را به امان انتقال داده و آنها را به عنوان چارتر به اردن اجاره داده است.

محاکمه جاسوس آمریکا در دادگاه انقلاب

محاکمه سیمون فرزامی متهم به جاسوسی برای آمریکا در شعبه 2 دادگاه انقلاب آغاز شد. در کیفرخواست وی آمده است :  متهم با سفارت آمریکا در ارتباط بوده و مجرمیتش محرز شده است. وی که با نام قراردادی در سفارت آمریکا شناخته می شد در دفاعیات خود اظهار داشت : ساواک مرا مجبور کرده بود تا با سفارت آمریکا همکاری کنم.  سیمون فرزامی با ابراز ندامت گفت : به جهت نیاز مالی این کارها را انجام داده است و پس از اینکه متوجه جنایات امریکایی ها شدم دیگر ادامه ندادم.(7)

اعزام نمایندگان ویژه سازمان ملل به ایران و عراق

شورای امنیت در جلسه اخیر خود تصمیم گرفت که نماینده ای ویژه به ایران و عراق اعزام کند تا برای برقراری صلح در منطقه با دوطرف به مذاکره بپردازد. سرآنتونی بارسونز رئیس شورای امنیت پس از پایان جلسه این شورا گفت: در چارچوب کمک به دبیر کل سازمان ملل فرستاده ویژه ای برای جلب موافقت ایران و عراق برای انجام مذاکرات مسالمت آمیز به این کشورها فرستاده می شود.(8)

پی نوشت :

1- رک کتب مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ(مرکز اسناد دفاع مقدس) ، 14 آبان ماه 1359 زمانی‌که فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «حصر آبادان باید شکسته شود» خطاب به نیروهای مسلح صادر شد، کمتر از یک هفته از تلاش نیروهای عراقی برای تصرف آبادان می‌گذشت. عراقی‌ها برای تصرف آبادان در 8 آبان 1359 در منطقه ذوالفقاری روی رودخانه بهمنشیر پل شناور نصب کرده و با عبور دادن قسمتی از نیروهای خود وارد آبادان شده بودند.

نیروهای عراقی از آن جهت منطقه ذوالفقاری را انتخاب کرده بودند که با استفاده از پوشش نخلستان‌ها بتوانند از دید رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتی وارد شهر شوند؛ عبور از این قسمت آسان‌تر از عبور از رودخانه کارون در جنوب خرمشهر بود.

با چنین وضعیتی آبادان در یک محاصره 330درجه‌ای قرار می‌گرفت و عبور از رودخانه بهمنشیر می‌توانست آن را با خطر جدی روبه‌رو کند.

دشمن می پنداشت اگر بتواند از این رودخانه بگذرد، آبادان را برای همیشه از آن خود کرده است.

در واقع در پی دستور امام (ره) یکی از 4 عملیات بزرگ و برجسته تاریخ دفاع مقدس رقم خورد که به عنوان یک نقطه عطف در انتقال راهبرد جنگ از آن یاد می‌شود.محسن رضایی درباره اهمیت این عملیات می‌گوید: عملیات ثامن الائمه (ع) نقطه عطف و به عنوان مبداء آغاز راهبرد مرحله دوم جنگ است و یکی از نقاط اعتماد به نفس در راهبرد مرحله دوم، عملیات ثامن الائمه (ع) بود که حلقه واسط و مبداء تحول به شمار می‌رفت.

طرح مانور

به دنبال فرمان امام خمینی (ره)  طرح‌های مشترک سپاه و ارتش برای شکست حصر آبادان شکل گرفت.

در طرح مانور، 3 محور عمده و یک محور فرعی برای انجام عملیات در نظر گرفته شده بود: محور شمالی شامل منطقه دارخوین و محمدیه و محور جنوبی شامل محور فیاضیه و ایستگاه 7 بود.

بر اساس این طرح، تلاش فرعی نیروها برای پشتیبانی نیز در محور جاده ماهشهر- آبادان انجام می‌شد.

در این میان، محور دارخوین و فیاضیه با هدف تصرف و تامین پل‌های حفار و قصبه دارای اهمیت بیشتری بودند و در صورت برخورداری نیروهای خودی از سرعت عمل، امکان انهدام و اسارت بسیاری از افراد دشمن در این محور وجود داشت.

در مجموع به نظر می‌رسید، دشمن به دلیل برخورداری از نیروهای احتیاط و به ویژه امکان به کارگیری لشکرهای 5 مکانیزه و 9 زرهی تحت امر سپاه سوم، در موضع برتری قرار داشت، لیکن نیروهای خودی با توجه به شناخت دقیق از دشمن، ویژگی برتر عملیاتی، ترکیب جدید سپاه و ارتش که پیش از این هرگز در این سطح وجود نداشت و بهره‌برداری مناسب از زمین، از موقعیت بهتری برخوردار بودند.

افزون بر این، دشمن به لحاظ درک و باوری که از توان نیروهای خودی داشت، به طور نسبی در غافلگیری به سر می‌برد و این عوامل در مجموع می‌توانست دستیابی به پیروزی را برای نیروهای ایران آسان کند.

شرح عملیات

ساعت یک بامداد روز پنجم مهر 1360 رزمندگان اسلام عملیاتی را  با رمز «نصر من‌الله و فتح قریب» آغاز کردند که پس از2روز به بار نشست و فرمان امام خمینی(ره)  مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادن با موفقیت اجرا شد.

مقاومت اولیه نیروهای عراقی در برخی از محورها و به ویژه تداوم آن در منطقه پل حفار، نشان دهنده هوشیاری نسبی دشمن بود ولی شناخت نادرست فرماندهان نظامی عراق نسبت به توان نیروهای خودی که بر مبنای برآوردهای عملیات ناکام پیشین ایجاد شده بود، سبب شد در برابر حمله نیروهای ایرانی واکنش مناسبی نشان ندهند.

با روشن شدن هوا و ادامه پیشروی نیروهای ایران از محور شمالی به سمت پل مارد و تهدید عقبه نیروهای دشمن، نخستین ضربه شکننده بر نیروهای عراقی وارد آمد. با این حال، نیروهای دشمن در منطقه پل حفار همچنان مقاومت می‌کردند.

گستردگی محورهای تهاجم و عقب‌ماندگی دشمن سبب شد تا نیروهای خودی با به دست گرفتن ابتکار عمل و ادامه پیشروی در محورهای مختلف، دشمن را تحت فشار قرار دهند.

از سوی دیگر، در پی تغییر وضعیت میدان نبرد، فرماندهی نیروهای عراق تلاش می‌کرد تا تاریک شدن هوا به مقاومت در پل حفار ادامه دهد.

دشمن قصد داشت با تقویت منطقه، ابتدا منطقه سرپل را حفظ کند و پس از آن، با نصب پل روی رودخانه کارون، نیروهای محاصره شده را نجات دهد و سپس با استقرار در منطقه غرب رودخانه کارون از ادامه پیشروی نیروهای ایرانی جلوگیری کند.

با آزاد شدن جاده ماهشهر- آبادان در ساعت 8:32  بامداد روز پنجم مهر و پیشروی نیروهای خودی از شمال به جنوب و تصرف پل قصبه، امکان مقاومت از عراقی‌ها گرفته شده بود. در بعد از ظهر همان روز بخشی از پل حفار تصرف شده بود ولی عراقی‌ها برای باز نگه داشتن عقبه نیروهای محاصره شده خود در شرق کارون، همچنان مقاومت می کردند، چنان که با تاریک شدن هوا حرکت ستون نیروهای دشمن از اهواز به سمت خرمشهر دیده می‌شد.

به این ترتیب، روز اول عملیات در حالی به پایان رسید که دشمن به دلیل عقب‌ماندگی، توان مقابله نداشت و تنها، به تاریک شدن هوا، باز نگاه داشتن پل حفار برای تقویت منطقه  یا امکان عقب نشینی نیروهای محاصره شده امید بسته بود.

در روز دوم عملیات در حالی که پیشروی نیروهای خودی همچنان ادامه داشت، دشمن واکنش جدی از خود نشان نداد و از بعدازظهر همان روز نیروهای عراقی به تدریج تسلیم شده   یا عقب‌نشینی کردند و سرانجام در پایان این روز عملاً منطقه سرپل دشمن آزاد شد.

در روز سوم عملیات نیز در پی پاکسازی منطقه، محاصره آبادان به پایان رسید و فرمان امام خمینی (ره)  مبنی بر شکستن حصر آبادان، در مدت 48 ساعت تحقق یافت و نیروهای خودی پس از پاکسازی کامل منطقه، در ساحل شرقی رودخانه کارون استقرار یافتند.

در این عملیات علاوه بر آزادسازی منطقه اشغالی در شرق رودخانه، بخش وسیعی از نیروهای خودی آزاد و برای عملیات بعدی آماده شدند.

آزاد سازی 150 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی شامل 2جاده استراتژیک اهواز- آبادان  و  ماهشهر- آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره،  اسارت 1800 نفر از نیروهای دشمن ،کشته و زخمی شدن 1500 تا 2000 نفر از نیروهای عراقی و انهدام 90 دستگاه تانک و نفربر، به غنیمت گرفتن  100 دستگاه تانک و 60 دستگاه نفربر، 3 دستگاه لودر و 150 دستگاه خودرو و انهدام 3فروند هواپیما و یک فروند هلیکوپتر دشمن از پیامدهای این عملیات بود. صدام پس از این شکست 7نفر از فرماندهان خود را تیرباران کرد.رک مهرابی ، مجید ، همشهری آنلاین

2-  روزنامه اطلاعات 14 آبان صفحه2

3- روزنامه اطلاعات 14 آبان صفحه2

4- روزنامه اطلاعات 14 آبان صفحه5

5-  روزنامه اطلاعات 14 آبان صفحه10

6-  روزنامه اطلاعات 14 آبان صفحه12 ، خطیبان مستقل مساجد مصر، تأثیری شگرف بر جماعت های اسلامی درون دانشگاههای مصر و تشکل های اسلام گرای زیرزمینی در این کشور داشته اند. به عنوان نمونه«شیخ احمد محلاوی» امام مسجد القائد ابراهیم در اسکندریه بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران به دلیل حقارتی که ایران به آمریکا تحمیل کرد به امام خمینی و ملت ایران تبریک گفت و از همه مسلمانان خواست تا از انقلاب ایران که از همه مستضعفان ـ در هر جای جهان ـ پشتیبانی می کند، پیروی کنند.

شیخ محلاوی استقبال انورسادات از شاه سابق ایران را محکوم کرد و از حکومت مصر خواست تا از مجرمان و خونخواران استقبال نکند. جماعت اخوان المسلمین در واکنش به این سخنان به وی نصیحت کرد تا چهره خود را به عنوان خمینی ای دیگر تصویر نکند و مواضعی معتدل اختیار کند.

شیخ عبدالحمید کشک و شیخ محمود عید نیز در خطبه های نماز جمعه، دیدگاه هایی مشابه دیدگاه شیخ محلاوی اختیار کردند و در مرحله بعد، یعنی در زمان جنگ عراق و ایران، شیخ عبدالحمید کشک، خواهان توقف جنگ عراق و ایران شد و پیشنهاد کرد تا محکمه عدل اسلامی تشکیل شود و در نخستین گام به حل و فصل جنگ عراق ـ ایران بپردازد.

7- روزنامه اطلاعات 15 آبان صفحه7

8- روزنامه اطلاعات 15 آبان صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول