اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بیماری‌های غیر واگیر بهداشت و درمان خارگ:

دیابت یکی از مهم‌ترین علل مشکلات کلیوی، نقص عضو و مرگ است

مسئول بیماری‌های غیر واگیر بهداشت و درمان خارگ گفت: دیابت یکی از مهم‌ترین علل مشکلات کلیوی، نقص عضو و مرگ است.

دیابت یکی از مهم‌ترین علل مشکلات کلیوی، نقص عضو و مرگ است

به گزارش خبرگزاری فارس از خارگ، بهاره ضعیفی ظهر امروز در نشست خبری گفت: دیابت یکی از علل افزایش دیالیزهای کلیوی، نابینایی، نقص عضو دست و پا و مرگ و میر در کشور است.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر بهداشت و درمان خارگ اظهار داشت: دیابت یکی از بیماری‌هایی است که گاهاً بی‌صدا در فرد و بطور ناگهانی موجب بروز خطرات فراوانی می‌شود.

وی افزود: از علائم این بیماری می‌توان به پر ادراری، پرخوری، تشنگی و همچنین لاغر شدن فرد اشاره کرد و قند بالای 200 را ما جزو این دسته قرار می‌دهیم، این در حالی است که این بیماری گاهاً بدون علائم در فرد ایجاد می‌شود و حتماً باید به وسیله غربالگری این افراد شناسایی شوند.

ضعیفی با بیان اینکه دیابت دو نوع است، ابراز داشت: در نوعی از دیابت که در کودکان و افراد تا مرز 30 سال بیشتر دیده می‌شود، همراه با علایم پر سر و صدا و به صورت ناگهانی در فرد ظاهر می‌شود که این دقیقاً برعکس نوع دوم آن است که در افراد بالای 30 سال بیشتر دیده می‌شود و این نوع همراه با علائمی همچون تعریق، بی‌حس شدن و سردی بدن است و در مواردی فرد را به کما و گاهاً موجب مرگ آنی فرد می‌شود.

وی، چاقی و سابقه بروز این بیماری در دیگر اعضای خانواده را یکی از عوامل مستعد رشد این بیماری در فرد عنوان کرد و بیان داشت: این افراد در طی درازمدت نیاز به تزریق انسولین دارند و علاوه بر رژیم‌های غذایی، دارو و ورزش، باید از اعضای حیاتی بدن خود مثل چشم، قلب، پاها و انگشتان مراقبتی ویژه کنند و در هفته 5 روز حداقل نیم ساعت پیاده‌روی داشته باشند.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر بهداشت و درمان خارگ عنوان داشت: نوسانات قند خون در فرد، چه بالا رفتن آن و چه پایین آمدن آن، برای فرد مضر است و این در حالی است که اگر فرد رژیم غذایی مناسب و یکسانی را دنبال نکند، موجب افزایش افت و خیزهای قند در بدن خواهد شد و این مسئله در دراز مدت موجب بروز آسیب‌های فراوانی در او می‌شود.

وی، ضعیف شدن سیستم عصبی بدن را یکی از آثار این بیماری عنوان کرد و متذکر شد: این مشکل موجب می‌شود فرد در هنگام صدمه به نقاطی همچون نوک انگشتان دست و پا دچار درد نشود و این خود باعث به وجود آمدن زخم‌ها و به دنبال آن قطع عضو خواهد شد و علاوه بر این، در هنگام بالا رفتن قند، کلیه‌های انسان شروع به دفع پروتئین می‌کنند و این فشار زیادی بر آن‌ها وارد می‌سازد که این خود باعث بروز مشکلاتی است و در آینده نیاز به دیالیز را در فرد افزایش می‌دهد.

ضعیفی اذعان داشت: عدم تحرک و فشار خون از دیگر عوامل این بیماری است؛ البته عدم استفاده از شیر گاو در کودکان نیز توصیه می‌شود.

وی بر شرکت تمامی افراد جامعه در طرح غربالگری تأکید کرد و یادآور شد: این طرح کمک خواهد کرد تا این بیماری خاموش در افراد شناسایی و مورد درمان قرار بگیرد؛ این در حالی است که در اجرای اینگونه طرح‌ها، سالانه افراد زیادی شناسایی می‌شوند که از وجود این بیماری در خود بی‌اطلاع بوده‌اند.

بی‌بی‌جان حاتمی، رئیس بهداشت و درمان خارگ نیز در این نشست، با تشریح برنامه‌های ویژه به مناسبت هفته دیابت، اظهار داشت: برای آشنایی و آموزش جوانان به ویژه دانش‌آموزان، متخصصانی را به مدارس اعزام خواهیم کرد تا نحوه پیشگیری، انواع دیابت، علائم، مراقبت‌ها و دیگر موارد را آموزش دهند.

وی در پایان اضافه کرد: این آموزش با همکاری بسیج خواهران در حسینیه‌ها، تکایا و بسیج خانواده، در قالب طرح خانواده نیز به اجرا در خواهد آمد و علاوه بر این موارد، طرح رابطین که بصورت هفتگی اجرا و افراد وظیفه آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی در تمامی محلات خواهند داشت، نیز در حال اجراست.

انتهای پیام/66006/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول