اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بعد از گذشت 14 ماه

هنوز کتابخانه استاندارد اسدآباد در نقطه استارت درجا می‌زند

بعد از گذشت 14 ماهه از کلنگ‌زنی کتابخانه استاندارد در شهر اسدآباد هنوز اعتباری برای ساخت آن اختصاص داده نشده است.

هنوز کتابخانه استاندارد اسدآباد در نقطه استارت درجا می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت هر کشوری در عصر حاضر به میزان مطالعه و کتاب‌خوانی برمی‌گردد.

برای رسیدن به پیشرفت و افزایش مطالعه نیاز اساسی به وجود فضایی به عنوان فضای مطالعه است که یکی از این مراکز کتابخانه است.

کتابخانه‌ها به عنوان مراکزی فرهنگی و علمی هستند که می‌توانند در رشد و بالندگی جامعه نقش‌آفرین باشند.

این نقش‌آفرینی‌ها با وجود دانشمندانی بزرگ و شاعرانی برجسته در جامعه خود را نشان داده‌اند.

این مراکز همچنین به عنوان مکانی برای پرکردن اوقات فراغت افراد جامعه می‌تواند تأثیرگذار باشد که به عنوان مثال دانش‌آموزان با تعطیلی مدارس به این مراکز فرهنگی رو می‌آورند.

امروزه پیشرفت‌ها و موفقیت‌های ما در زمینه‌های مختلف فرهنگی، علمی و دانشگاهی از نهاد کتابخانه‌های عمومی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

رشد دانش‌آموزان و دانشجویان از این مراکز نشأت می‌گیرد و این میزان عشق و علاقه آنان را به خواندن و مطالعه منابع و کتاب‌های گوناگون در کتابخانه‌ها دوچندان کرده است.

حال برای افزایش سرانه مطالعه در کشور افزایش کتابخانه‌های عمومی باید در دستور کار مسئولان باشد و به ایجاد فضاهای کتابخانه توجه ویژه شود.

سرانه فضای مطالعه در اسدآباد تنها 57 سانتی‌متر است

سرانه فضای مطالعه به ازای هر 100 نفر یک متر در کشور بوده که هم اکنون به 2.5 متر رسیده است.

این سرانه در استان همدان دو متر است و این در حالی است که سرانه فضای مطالعه در شهرستان پایین‌تر از میانگین استانی است و معادل 57 سانتی‌متر است.

شهرستان اسدآباد 107 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد 52 درصد از جامعه را جمعیت شهری تشکیل می‌دهند.

این شهر با جمعیت 59 هزار نفری خود تنها یک کتابخانه دارد که آن هم در  سال 1350 با مساحت 400 متر مربع ساخته شده است.

کتابخانه شهیدرجایی دارای دو سالن است که سالن‌های مطالعه و مخزن کتاب آن یک در این دو سالن خلاصه می‌شود.

بر اساس استانداردهای کتابخانه، اتاق کتاب‌های مرجع و کودک باید به صورت مجاز باشند که متأسفانه اتاق کتاب‌های مرجع این کتابخانه مناسب نیست چرا که هم نوردهی آن کم بوده و هم جای مناسبی برای مطالعه ندارد.

برای کمک به گسترش فضای کتابخانه در شهرستان اسدآباد طرح‌های مختلفی ارائه شد تا اینکه وعده ساخت یک کتابخانه در این شهر جزء برنامه‌ها اعلام شد.

ساخت کتابخانه استاندارد در اسدآباد با مشکل مواجه است

در هفته دولت سال 91 با اهداء 2 هزار و 500 هکتار از اراضی پارک شهید باهنر توسط شورای اسلامی دوره سوم و شهرداری شهر اسدآباد کلنگ کتابخانه استاندارد به زمین زده شد.

در سال 91 مبلغ 5 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت کتابخانه استاندارد اختصاص داده شد البته تخصیص صورت نگرفت.

برای مطلع شدن از علت اصلی عدم ساخت و آغاز عملیات اجرایی کتابخانه با فرماندار شهرستان به گفت‌وگو نشستیم.

حمزه عبدکوند در این گفت‌وگو با بیان اینکه کتاب و کتاب‌خوانی یکی از عرصه‌های فرهنگی در راستای ارتقای سواد و فرهنگ هر جامعه است، اظهار داشت: تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی می‌تواند روح همدلی و شادابی را بیشتر و تقویت باورهای درونی انسان‌ها را به منصه ظهور برساند.

وی با اشاره به اینکه اسلام جایگاه مطالعه، خواندن و نوشتن را مورد تأکید قرار داده، تصریح کرد: به دلیل عدم نگاه ویژه به این موضوع در شهرستان اسدآباد از لحاظ فضای کتاب‌خوانی نسبت به میانگین استان عقب هستیم.

فرماندار اسدآباد با اشاره به سرانه فضای کتاب‌خوانی در شهرستان اسدآباد، خاطرنشان کرد: میانگین سرانه فضای کتاب‌خوانی در استان همدان یک متر است، در حالی که در شهرستان اسدآباد 57 سانتی‌متر است.

وی ادامه داد: باید با جذب اعتبارات و امکانات بیشتر این شاخص را ارتقاء دهیم.

با افزایش اعتبارات ساخت کتابخانه استاندارد را آغاز می‌کنیم

عبدکوند وجود کتابخانه استاندارد را یکی از اولویت‌ها و ضرورت‌ها دانست و افزود: به خاطر عدم تحقق درآمدها و تخصیص اعتبارات پیش‌بینی شده برای ساخت این کتابخانه، این امر به تأخیر افتاده و تنها راه اجرایی آن تحقق اعتبارات است.

وی ادامه داد: ساخت این کتابخانه نیازمند اعتبار ملی و مناسب است که به عنوان یک اولویت در دستور کار و پیگیری است.

فرماندار اسدآباد ابراز داشت: امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده با تخصیص اعتبارات برای آن این کار مهم را شروع کنیم.

وی از راه‌اندازی ایستگاه مطالعه کتاب در بیمارستان قائم(عج) خبر داد و گفت: ایجاد ایستگاه‌های مطالعاتی کتاب، افزایش سرانه مطالعه و تیراژ کتاب‌های موجود در سطح کتابخانه‌های عمومی شهرستان از اقداماتی است که در راستای ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی در دستور کار قرار دارد.

عبدکوند با بیان اینکه تقویت جایگاه مطالعه که به عنوان غذای روح بشر است، نیاز به همدلی و هم‌فکری در سطح جامعه دارد، اضافه کرد: با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های خوبی در سطح شهرستان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار می‌کنیم.

همچنین در گفت‌وگویی با مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسدآباد در خصوص وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهرستان سئوال کردیم.

اسدآباد در شاخص فرهنگی رتبه دوم را دارد

مهدی مرادیان‌تمجید با بیان اینکه شهرستان اسدآباد سه کتابخانه فعال در سطح شهرهای اسدآباد، آجین و روستای چنارعلیا دارد، اظهار داشت: در این کتابخانه‌ها 2 هزار و 300 نفر عضو فعال و 27 هزار نسخه کتاب وجود دارد.

وی در خصوص کتابخانه شهیدرجایی نیز، گفت: این کتابخانه به صورت شیفتی در نوبت صبح و بعداز ظهر خدمات ارائه می‌دهد.

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسدآباد در ادامه از کسب رتبه دوم شهرستان در شاخص فرهنگی خبر داد و گفت: این شهرستان در سال گذشته رتبه هشتم را در استان داشت و امسال در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی با اشاره به عدم تخصیص اعتبار برای ساخت کتابخانه استاندارد، تصریح کرد: شهرستان اسدآباد با داشتن پنج دانشگاه، حوزه علمیه و مدارس مختلف از کمترین فضای کتابخوانی برخودار است که با احداث کتابخانه استاندارد می‌توان سرانه مطالعه در شهرستان را افزایش داد.

امیدواریم با تخصیص اعتبارات برای احداث کتابخانه استاندارد این وعده عملی شود و شاهد رواج مطالعه ترغیب و فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی شویم.

با توجه به اینکه اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه استاندارد در دور سوم شوراهای اسلامی تصویب شد، گفت‌وگویی با عضو شورای اسلامی شهر اسدآباد در دور سوم داشتیم.

مسئولان آغاز ساخت کتابخانه استاندارد را تعیین تکلیف کنند

محمدتقی ایمانی‌اکمل اظهار داشت: در دور سوم شوراهای اسلامی با توجه به وجود پنج مرکز دانشگاهی، دانشجویان بومی و غیر بومی در شهرستان اسدآباد، جای یک کتابخانه استاندارد را در این شهرستان خالی دیدیم که با پیشنهاد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان 2 هزار و 500 هکتار از اراضی پارک باهنر را در اختیار آنان قراردادیم.

وی تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی دوره سوم موضوع ساخت کتابخانه استاندارد را در شهر اسدآباد بررسی کرده و اختصاص زمین را در جلسه رسمی این شورا مصوب کردند.

عضو شورای اسلامی شهر اسدآباد با اشاره به اینکه با وحود در اختیار گذاشتن زمین برای ساخت کتابخانه استاندارد، متأسفانه تاکنون ساخت این کتابخانه شروع نشده، افزود: تقریباً هشت ماهه قبل در جلسه با مسئول حراست و سرپرست کتابخانه‌های عمومی این موضوع را مطرح کردیم که آنان کمبود بودجه انجمن را برای ساخت این کتابخانه بیان کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه شهرداری کفاف اختصاص بیش از نیم درصد بودجه به کتابخانه را ندارد، افزود: شهرداری اسدآباد خودگردان است.

ایمانی‌اکمل ابراز داشت: با توجه به گستردگی وسعت شهر امکان اختصاص بودجه برای ساخت کتابخانه استاندارد را نداریم و باید اعتبارات ملی و استانی برای این امر اختصاص یابد.

پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری به کتابخانه به موقع انجام می‌شود

وی در خصوص پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری به کتابخانه‌ها نیز گفت: در چهار سال گذشته انجمن کتابخانه شهرستان اعلام کرده که شهرداری در پرداخت نیم درصد به کتابخانه کوتاهی می‌کنند و بنده به عنوان نماینده شورا در جلسات انجمن این امر را پیگیری کردم تا تمام بدهکاری شهرداری به کتابخانه پرداخت شود و برای اختصاص این مبلغ به روز اقدام کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اسدآباد ادامه داد: با پرداخت این نیم درصد به کتابخانه و اقدام برای به روزرسانی در زمینه این پرداخت‌ها شهرداری اسدآباد به عنوان شهرداری نمونه در استان انتخاب شد.

وی از مسئولان استان و شهرستان خواست اعتباراتی ملی و استانی برای ساخت کتابخانه استاندارد پیش‌بینی کنند.

......................

لیلا نظری فرهودی

......................

انتهای پیام/89008/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول