اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دغدغه مشترک فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد چه بود

در نشست فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد با استاندار و معاونین وی مطالبات هر شهرستان ارائه شد که در این میان دغدغه‌های مشترکی هم وجود داشت.

دغدغه مشترک فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد چه بود

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، عصر روز سه‌شنبه 21 آبان جاری نخستین نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونینش با فرمانداران و بخشداران برگزار شد که در آن هر یک مطالبات شهرستان‌های خود را بیان کردند.

به گزارش فارس، در این نشست قبل از هر چیز فرمانداران با بیان مساحت و جمعیت هر شهرستان به دنبال مطرح کردن نخستین دغدغه خود یعنی مبحث تقسیمات کشوری و مشکلاتی که اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد از این حیث رنج می‌برد، بودند.

علاوه بر تقسیمات کشوری موضوع معارضاتی که استان کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های همجوار دارد مطرح شد از جمله این‌که کشاورزان در بسیاری از مناطق مرزی استان با کشاورزان و دستگاه‌های دولتی استان‌های همسایه دارای مشکلاتی هستند.

عددها و رقم‌ها نشان می‌دهد که مشکل معارضاتی به ده‌ها و یا صدها هکتار برنمی‌گردد بلکه صحبت از هزاران هکتار زمینی است که باید یک‌بار برای همیشه این معضل بزرگ با نشست‌های چند جانبه مسئولان استان‌های معارض برطرف شود.

مشکلاتی که اکنون با استان‌هایی چون خوزستان در منطقه بهمئی، با استان بوشهر در شهرستان گچساران و در بویراحمد با شهرستان ممسنی در استان فارس و همچنین در بویراحمد سفلی با استان چهارمحال بختیاری به قوت خود باقی است.

البته لازم به توضیح است که با وجود چنین معارضاتی رفت و آمدها و معاشرت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد با همسایگان خود در استان‌های همجوار همواره مبتنی بر حسن هم‌جواری بوده است.

همانگونه که گفته شد در خصوص تقسیمات کشوری استان کهگیلویه و بویراحمد همواره با مشکلاتی روبرو بوده که خود در عقب‌ماندگی و عدم توسعه استان نقش بسزا داشته است.

آماری عجیب در کهگیلویه و بویراحمد؛ روستاهایی که 26 برابر شهرها جمعیت دارند

در این نشست فرماندار بویراحمد می‌گوید چرا باید شهر گراب با داشتن تنها 475 نفر جمعیت در تقسیمات کشوری به عنوان شهر محسوب شود و در مقابل سرآبتاوه با داشتن 13 هزار نفر جمعیت در کنار شهر یاسوج همچنان در تقسیمات کشوری روستا بماند.

محمد الفونه اعتقاد دارد که اگر در تقسیمات کشوری مارگون به عنوان یک شهرستان جدید از شهرستان بویراحمد جدا شود، جلوی بسیاری از مهاجرت‌های دردسر ساز به این شهرستان را می‌گیرد و در آینده بر مشکلات حاشیه‌نشینی شهر یاسوج به عنوان مرکز استان افزوده نمی‌شود.

یکی دیگر از دغدغه‌های فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد در نشست با استاندار موضوع پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی بود تا جایی که فرماندار کهگیلویه با برشمردن 12 پروژه بزرگ عمرانی درصد پیشرفت فیزیکی تعداد زیادی از آن‌ها را تنها 15 تا 20 درصد برشمرد.

وقتی سدهای کهگیلویه و بویراحمد به سد بی‌پولی می‌خورند

فرماندار بویراحمد نیز از وجود 361 پروژه نیمه‌تمام عمرانی در مرکز استان خبر داد و گفت: تنها تعداد انگشت شماری از این پروژه‌ها از اعتبارات ملی بهره می‌برند که کار را برای راه‌اندازی مجدد مشکل کرده است.

در ادامه فرماندار باشت در خصوص پروژه‌های عمرانی سخن گفت و معاون سیاسی استاندار را خطاب قرار داد و گفت: «جناب آقای دکتر محمدی؛ همین‌ که شما بازدید خود از منطقه محروم و صعب‌العبور پیچاب را تمام کردید لودرها و بولدوزرها را سوار بر تریلی‌ها کردند و بردند».

توجه به بخش کشاورزی به عنوان شاهرگ توسعه استان از دیگر محورهای سخنان و مطالبات فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد بود که همگی اذعان داشتند قبل از هر چیز کشاورزی باید محور برنامه‌های توسعه‌ای استان قرار گیرد.

فرماندار باشت به عنوان قطب کشاورزی استان با انتقاد از کارهای انجام نشده در این بخش از تعطیلی پروژه ایستگاه‌های چهارگانه پمپاژ آب در این شهرستان گلایه‌مند بود و فرماندار کهگیلویه هم راکد ماندن ساخت سدهایی هم‌چون سد سرپری و کو‌ه‌برد را سدی بر سر راه توسعه کشاورزی می‌دانستند.

تجهیزات و امکانات فرمانداری‌ها و بخشداری‌های کهگیلویه و بویراحمد و زیرساخت‌های ضعیف و ناکارآمد از دیگر دغدغه‌های فرمانداران این استان بود.

پی‌گیری مشکلات 100 هزار نفر جمعیت با چهار خودروی فرسوده و از نفس افتاده

فرماندار بویراحمد به عنوان بزرگترین شهرستان و البته مرکز استان همکاران فرماندار خود و استاندار را به بازدید از ساختمان فرمانداری در یاسوج فرا خواند.

محمد الفونه ساختمان فرمانداری را در شأن مرکز استان ندانست و از امکانات ضعیف در بخشداری‌های چهارگانه مرکز استان سخن به میان آورد.

بخشداری‌هایی که در مرکز استان می‌بایست جمعیتی بالای 100 هزار نفر را تنها با چهار خودروی فرسوده و از نفس افتاده پوشش دهند.

فرمانداران چرام، باشت و لنده که امکانات فرمانداری‌های خود را در حد بخشداری هم نمی‌دانستند و البته در خصوص اعتبارات هم گلایه‌مند بودند آن‌جا که فرماندار باشت آرزو می‌کرد «ای کاش هیچ‌گاه باشت شهرستان نمی‌شد».

انتهای پیام/2571/ل30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول