اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست بهداشت و درمان خارگ مطرح کرد

توصیه‌های بهداشتی برای تهیه و توزیع طعام نذری

سرپرست مرکز بهداشت و درمان جزیره خارگ با بازدید از مساجد و تکایا، توصیه‌های بهداشتی لازم را در خصوص پخت و پخش طعام نذری به آنان آموزش داد.

توصیه‌های بهداشتی برای تهیه و توزیع طعام نذری

به گزارش خبرگزاری فارس از خارگ، بی بی جان حاتمی ظهر امروز در حاشیه بازدید از تکایا، مساجد و حسینیه‌ها در خصوص شیوع بیماری‌های واگیردار، گفت: با توجه به فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و تجمع مردم در اماکن عمومی، سعی کردیم تا در خصوص بیماری‌های واگیردار مثل بیماری‌های انگلی، روده و سرماخوردگی، آموزش‌های لازم و توصیه‌های لازم را به آنان بدهیم.

وی با ملزم کردن افراد توزیع‌کننده به اخذ کارت بهداشت از مرکز بهداشتی – درمانی، افزود: به این افراد در خصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف مناسب برای توزیع مواد غذایی گرم و استفاده از ظروف گیاهی، سلولزی و آلومینیمی، استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف برای توزیع آب و شربت، استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی برای توزیع چای و رعایت بهداشت فردی خدمتگزاران در هنگام خدمت‌رسانی توضیح داده شد.

حاتمی خاطرنشان کرد: عدم استفاده از یخ قالبی در توزیع آب، استفاده از ظروف مناسب و بهداشتی برای نگهداری آب آشامیدنی، عدم فرو بردن پارچ و لیوان داخل ظروف شربت و آب، استفاده از افراد مطمئن برای خدمتگزاری به عزاداران حسینی، نصب کپسول اطفاء حریق در محل آبدارخانه و جعبه کمک‌های اولیه و رعایت بهداشت مکان طبخ نذورات به مسئولان هیئت عزاداران حسینی، از دیگر نکاتی بود که لازم بود به آنان آموزش داده شود.

وی با توجه به نزدیک شدن به روز تاسوعا و عاشورا و طبخ نذورات، در خصوص رعایت توصیه بهداشتی در این ایام، متذکر شد: عدم رعایت موازین بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری، احتمال بروز بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های انگلی و روده‌ای را افزایش می‌دهد بنابراین توصیه می‌شود هرگونه پخت و پز در مکان‌های بهداشتی انجام شود و افرادی که در توزیع آب، چای و غذا خدمت‌رسانی می‌کنند باید دارای کارت معاینه پزشکی باشند.

سرپرست بهداشت و درمان خارگ تأکید کرد: در پخت نذورات از مواد خام مصرفی سالم و بهداشتی و ترجیحاً از مواد بسته‌بندی که دارای پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضاء مورد تأیید وزارت بهداشت است، استفاده کنند. 

وی توصیه کرد: برای خرید احشام جهت ذبح، حتماً از مراکزی که دارای تأییدیه دامپزشکی هستند تهیه شود و همچنین از فرآورده‌های دامی با کشتار مجاز و یا بسته‌بندی که مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است، استفاده کنند.

حاتمی متذکر شد: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر 2 ساعت) خودداری شود و بهتر است مواد غذایی خام و پخته در کنار هم در یخچال و یا سردخانه نگهداری نشود و در تهیه و پخت غذا بهتر است از روغن‌های با ترانس پایین و نمک‌های بسته‌بندی یددار استفاده شود.

وی در پایان اذعان داشت: در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل 4گانه سالم‌سازی یعنی پاکسازی، انگل‌زدایی، میکروب‌زدایی و شست‌و‌شو با آب الزامیست و بهتر است به هیچ عنوان از رنگ‌های غیرمجاز خصوصاً صفارالزعفران (زعفران عربی) در تهیه مواد غذایی استفاده نشود.

انتهای پیام/66006/ذ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول