اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی

واقعه عاشورا در کوهبنان بازسازی شد

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی صحنه‌هایی از واقعه عاشورا در قالب نمایشگاه محرم در کوهبنان بازسازی ‌و در معرض نمایش گذاشته شد.

واقعه عاشورا در کوهبنان بازسازی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی صحنه‌هایی از واقعه عاشورا برای بازدید عموم در قالب نمایشگاه محرم بازسازی و در دهستان خرمدشت شهرستان کوهبنان در معرض نمایش گذاشته شد.

مسئول برگزاری این نمایشگاه صبح امروز‌ در حاشیه‌ افتتاح آن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: نمایشگاه محرم برای چهارمین سال متوالی به صورت مردمی توسط دهیاری و هیئت‌های فرهنگی مذهبی برپا می‌شود.

محمد‌رضا مرتضی‌شکری اضافه کرد: جوانان مؤمن این دهستان که اکثراً در استان‌های تهران‌، کرج‌، قزوین‌، کرمان و یزد حضور دارند در ایام محرم با مراجعت به زادگاه خود‌ در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی با عشق به امام حسین (ع) نمایشگاهی برپا می‌کنند که در نوع خود‌ بی‌نظیر است‌.

وی افزود: ابزار ساخت ‌این نمایشگاه از خشت‌، گل، چوب و امکانات محلی است و به سبک قدیمی ساخته می‌شود، لذا به منظور برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه افرادی از این دهستان در سال‌های گذشته به کربلای معلی و نمایشگاه‌های ساخته شده در سایر نقاط کشور اعزام شده‌اند تا به همان سبک و به صورت نمونه کوچک‌تر واقعه کربلا را در فضایی به وسعت 300 مترمربع به نمایش بگذارند‌.

شکری خاطر ‌نشان کرد: این نمایشگاه در‌ غرفه‌های‌ مجزا درباره شهادت امام حسین (ع) در کربلا بازسازی می‌شود و از مهم‌ترین بخش‌های آن شامل ورودی شهر شام، بازار شام‌، صحرای کربلا، رود دجله و فرات، گودال قتلگاه، سپاهیان امام حسین (ع) و یزید ملعون، خرابه شام، تنور خولی و ... ‌است.

وی گفت: این نمایشگاه که در شهرستان کوهبنان به صورت واحد قرار دارد تا پایان روز 15 محرم ‌همه روزه از ساعت هشت صبح تا 22 شب آماده بازدید عزاداران حسینی و عاشقان و ارادتمندان‌ استان‌های کرمان و یزد‌ است‌.

یکی از ذاکران و خادمان به امام حسین (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار کرد: حدود 45 سال است که در ایام محرم و صفر در خدمت هیئت‌های مذهبی هستیم تا بتوانیم این شور و هیجان را به صورت سینه به سینه به آیندگان منتقل کرده و از تحریف در اصل این حادثه مهم جلوگیری ‌کنیم.

جلیل علیمردانی به گوشه‌ای از آداب و رسوم محرم در دهستان خرمدشت اشاره کرد و افزود: علم‌بندان با استفاده از پارچه‌های رنگارنگ نذر شده همراه با به کار بردن قالیچه‌، آینه و پارچه‌های سبز و مشکی برای تزئین دیوارهای حسینیه با استفاده از پارچه‌های مشکی حاشیه‌نویسی از جمله کارهایی است که در ابتدای محرم انجام می‌شود و تا پایان ماه صفر همچنان فضاهای مذهبی این دهستان سیاه‌پوش است.

وی برگزاری مراسم جوش‌زنی ویژه که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و به ثبت آثار ملی رسیده‌، نذری دادن آش و غذا در شب‌های دهه اول محرم‌، تعزیه‌خوانی در عصر عاشورا‌، برگزاری مراسم شام غریبان همراه با سبک قدیم‌، حضور هیئت‌های عزادار در خانه شهیدان هشت سال دفاع مقدس و حضور در کنار قبور مطهر شهیدان‌ را از دیگر آداب و رسوم محرم در دهستان خرمدشت عنوان کرد.

این مداح تصریح کرد: پخت بیش از 25 دیگ آش ‌نذری در صبح روز عاشورای حسینی و پخت و توزیع بیش از 13 هزار غذای نذری در ظهر روز عاشورا در بین هیئت‌های عزادار از جمله سنت‌های حسنه این ایام است که تقریباً قدمتی چند صد ساله دارد‌.

انتهای پیام/80012/ز40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول