اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا:

عزت‌آفرینی از جلوه‌های اخلاقی عاشورا است

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا گفت: یکی از جلوه‌های اخلاقی نهضت عاشورا عز‌ت‌آفرینی است.

عزت‌آفرینی از جلوه‌های اخلاقی عاشورا است

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی امشب در تکیه آملی در سلسله سخنرانی‌های خود درباره اسلام متنزل و نازل که در شب‌های گذشته به آن نیز پرداخته بود به ماجرای صدر اسلام و رفتارهای طلحه و زبیر اشاره کرد و گفت: ناکثین که در مقابل رسالت و ولایت جبهه گرفتند با نام اسلام وارد شده بودند و جنگ جمل را راه انداختند.

وی ادامه داد: قاسطین با قرآن بر نیزه کردن و مارقین یا خوارج با تفسیر به رأی کردن اسلام و قرآن مانند ناکثین از اسلام متنزل دور شدند.

جوادی آملی با اشاره به اینکه آنهایی که در مقابل حسین(ع) ایستادند با نام اسلام وارد شده‌اند، بیان کرد: ما این جریان اسلام نازل را فقط مختص به صدر اسلام نمی‌دانیم و اینگونه رفتارها را تاکنون در طول تاریخ بارها مشاهده کرده‌ایم.

وی با یادآوری بحث اخلاق در اسلام متنزل، تأکید کرد: زیستن اسلامی بدون رعایت اخلاق میسر نمی‌شود و برای تحقق این مهم باید اخلاق را در متن دین دانست.

این استاد حوزه در ادامه سخنانش داشتن عزت را به عنوان یکی از نشانه‌های اخلاق و اسلام متنزل بیان کرد و ابراز داشت: صلابت، مقاومت و پایداری شعار همیشگی امام حسین (ع) بوده که این معانی در شعار هیهات من الذله این امام بزرگوار بروز و ظهور کرده و نهضت حسینی هم با این شعار جاودانه شده است.

وی با بیان اینکه عزت به معنای نفوذناپذیری است، افزود: آن انسانی که صلابت وجودش را با ایمان به خدا محکم کرده است هرگز در مقابل وعده‌ها و تهدید‌ها عقب‌نشینی نمی‌کند.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا به حرکت و مقاومت جوانان لبنانی در مقابل صهیونیسم بین‌المللی اشاره کرد و یادآور شد: این جوانان با ایستادگی مقابل تهدیدات صهیونیسم و با تکیه بر باور قلبی خود عزت‌آفرینی کرده‌اند.

وی با مقایسه زندگی جاودانه امام حسین(ع) با یزید، عنوان کرد: حسین(ع) جاودانه بودنش را در مرگ باعزت به دست آورد ولی یزید علیرغم در اختیار گرفتن همه مادیات ننگ‌ترین زندگی را برای خود به جا گذاشت.

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسگری(ع) اضافه کرد: هر جمعیت و نظامی که خود را در پذیرش ظلم قرار داده از اسلام متنزل بهره‌ای نبرده است، اضافه کرد: یکی از جلوه‌های اخلاقی نهضت عاشورا عز‌ت‌آفرینی است.

جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش به مبحث وفای به عهد اشاره کرد و از آن به عنوان جلوه مهم نهضت عاشورایی نام برد و افزود: عهدشکنی کوفیان به عنوان یک از شاخصه‌های اسلام نازل در مقابل وفای به عهد یاران حسین (ع) در عاشورا قرار گرفت.

انتهای‌پیام/86011/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول