اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ابوترابی‌فرد:

اقتدار سیاسی ملت ایران در مذاکرات 1+5 ثبت شد

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه تحریم‌های غرب ایستادگی مردم ایران را کاهش نداده است، گفت: اقتدار سیاسی ملت ایران در مذاکرات 1+5 ژنو ثبت شد.

اقتدار سیاسی ملت ایران در مذاکرات 1+5 ثبت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد شامگاه دوشنبه در شانزدهمین مراسم ابوشهدا «حجت‌الاسلام احمد جنیدی»، با بیان اینکه در ایام حادثه بزرگ عاشورا و رویداد استثنایی تاریخ قرار داریم، اظهار کرد: رویدادی که برای زندگی، تعریف ماندگار و زیبای مرگ در فرهنگ نوین جامعه اسلامی به ویژه پیروان تشیع گذاشت.

وی افزود: مرگ تعریف زیبایی است که در عرصه عمل و زندگی، تجسم و عینیت بخشیده شده و برای همیشه در ذهن تاریخ ثبت شد.

*رابطه غیرقابل انکار انسان با پدیده مرگ

به گفته این مسئول، رابطه انسان‌ها با پدیده غیر قابل انکار مرگ، روابط متفاوتی است که در مکتب دین این رابطه به زیباترین و پراثرترین رابطه عالم تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دین آمده است تا این رابطه را اصلاح کند، خاطرنشان کرد: یک رابطه با مرگ رابطه زشت و سیاه است که انسان‌ها از آن فرار می‌کنند و متنفر هستند و رابطه دیگر با مرگ در اوج عشق و دلباختگی است که امیرالمومنین علی(ع) در این رابطه می‌گوید «به ذات اقدس حق سوگند که نفس علی در قدرت اوست علاقه، دلبستگی و دلدادگی من به مرگ از علاقه طفل شیرخوار به سینه مادر بیشتر است».

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نگاه به مرگ را یک نگاه متفاوتی خواند و متذکر شد: چه تحولی در حوزه اندیشه، ایمان و اخلاق رخ می‌دهد تا دستاورد آن عشق و علاقه به مرگ می‌شود و چه تحولی در جان انسان محقق می‌شود که تنفر حداکثری از مرگ می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اگر تمام لذایذ، علاقه و توجه انسان در عالم زودگذر و ناپایدار دنیا خلاصه شود او از مرگ متنفر می‌شود، تصریح کرد: مرگ، کاخ لذات، شهوات، مقام و لذایذ دنیا را فرو می‌ریزد.

ابوترابی‌فرد، منشا نفرت از مرگ را ویرانی آخرت و آبادانی نسبی دنیا دانست و افزود: دنیای کسی که تمام لذتش در ظاهر دنیا خلاصه می‌شود هرگز آباد نمی‌شود.

به گفته وی دو نگاه به دنیا وجود دارد، یک نگاه به حقیقت دنیا که انسان را به ملکوت می‌برد و نگاه دوم به ظاهر دنیا است که انسان را به خاک می‌کشاند.

*کاهش رابطه با دنیا هنر مردان خداست

ابوترابی‌فرد، حقیقت دنیا را  یک واقعیت ارزشمند و نردبانی برای تقرب به خدا نامید و اظهار کرد: هنر مردان خدا در طول زندگی این است که گام به گام رابطه خود را با دنیا کاهش می‌دهند.

به گفته وی، در فرهنگ دینی، انسان در جایگاهی قرار می‌گیرد که هر قدر عمرش بیشتر می‌گذرد رابطه‌اش با دنیا کمتر شده تا جایی که این رابطه قطع می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر انسان در مکتب دین تربیت شود در سایه آموزه‌های دینی بر کمالات انسانی و معارف او افزوده می‌شود، گفت: هر معرفت، کمال، اعتقاد و اخلاقی، رابطه انسان را با جمال مطلق و خدای متعال نزدیک و با غیر خدا ضعیف می‌کند که خداوند برای همین مسئله ما را خلق کرده است.

وی افزود: خدا ما را آورده است که آیه شریفه «انا‌الله و انا‌الیه راجعون» را نه به زبان بلکه با حقیقت وجودمان بیان کنیم که در این صورت هر لحظه نورانی‌تر و به خدا نزدیک‌تر می شویم.

ابوترابی‌فرد، رابطه انسان با مرگ را یکی از شاخصه‌های روشن برای جایگاه دینی و خداگونه انسان برشمرد و افزود: انسان رمیده از دنیا و دل‌باخته به خدا، سال‌ها در دنیا زندگی می‌کند اما روحش در عالم ملکوت سیر می‌کند و از آنجا که منتظر ملاقات حضرت دوست می‌شود بهترین عمل را انجام می‌دهد و این فرد از مرگ نمی‌گریزد و این ثمره تربیت الهی است.

*تربیت الهی کشور را قدرت شکست‌ناپذیر در دنیا می‌کند

وی با اشاره به اینکه تربیت الهی دنیا را آباد می‌کند، خاطرنشان کرد: این تفکر کشور را به یک قدرت شکست‌ناپذیر در برابر تمام دنیا تبدیل کرده و اقتصاد را متحول می‌کند، مرزها را به مرزهای پولادین مبدل و دنیا و آخرت انسان را آباد می‌کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، به نکته افتراق اندیشه دینی از تفکر مادی اشاره کرد و متذکر شد: گام گذاشتن به دنیای غرب و استکبار یعنی توجه به لذات دنیا و گام گذاشتن به جامعه دینی یعنی توجه به آخرت است و انسان به دنبال کمال، جمال و نزدیکی با خدا است و خستگی در این جامعه معنا ندارد.

*شیخ جنیدی «ابوشهدا» به دنیا دلبستگی نداشت

وی با اشاره به اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌ها تنها خدا حضور داشت، یادآور شد: در زندگی حجت‌الاسلام شیخ جنیدی با وجود تقدیم چهار فرزند شهید به انقلاب دنیا تجلی نداشت.

ابوترابی‌فرد، با بیان اینکه بهترین عمل در دنیا آماده شدن برای مرگ است، افزود: نگاه به آخرت انسان را متحول می‌کند، انسانی که در اندیشه بهترین زندگی کردن و خوب مردن است.

به گفته وی، انسان کامل به خدا نزدیک می‌شود و هر قدر به خدا نزدیک شود رابطه‌اش در دنیا کم می‌شود و آماده رفتن است و آن مرگ بهترین مرگ و بسیار شیرین است.

نایب رئیس شورا، با اشاره به فرارسیدن مرگ مومنی که گاهی آماده رفتن نیست و دلبستگی‌هایی در دنیا دارد، گفت: زمانی که خداوند متعال مقام و جایگاهش را در آخرت به او نشان می‌دهد به سوی مرگ و آخرت پرواز می‌کند و تمام رابطه‌ها قطع می‌شود.

وی درباره فرارسیدن مرگ انسانی که رابطه‌اش با آخرت قطع است، اضافه کرد: سخت‌ترین لحظه برای او، مرگ است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه ارتباط روح و بدن در هم تنیده شده است، یادآور شد: آیت‌الله جنیدی یک شخصیت الهی است که تمام تعلقات خود را از دنیا قطع کرده بود و تقدیم چهار فرزند شهید ایشان گواه این مطلب است که نماد تربیت دینی است.

*ثبت اقتدار سیاسی ملت ایران در مذاکرات 1+5

وی با اشاره به اینکه اگر تربیت دینی نبود ایرانی نبود، خاطرنشان کرد: اگر امروز دنیا با ایران سخن می‌گویند و خود را در برابر ایران مشاهده می‌کنند و در مذاکرات 1+5 برای همیشه نماد اقتدار سیاسی و عزت ملت ایران در برابر همه دنیا ثبت می‌شود، این اقتدار از تفکر دینی و ثمره خون شهدا بر می‌آید که این اقتدار حماسه 24 خرداد را خلق کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: آمریکا و متحدان آن هرگز گمان نمی‌کردند زمانی که ایران در سخت‌‌ترین تحریم‌ها قرار گیرد و ناگهان ارزش پول ملی آن یک سوم کاهش یابد و قدرت خرید مردم کم شود و مردم با سختی‌ و دغدغه‌های معیشت و زندگی خود مواجه شوند با این فشار جانکاه و همراه با تهدیدها که رسانه‌ها تبلیغ می‌کردند، این ملت با شور ایمان و استقامت و بدون گزارش حتی یک ناهنجاری در سراسر ایران با نظم و بالاترین وحدت ملی کنار صندوق‌های رأی حضور بیابند و یک حماسه سیاسی را خلق کنند که نمونه آن را هیچ جای جهان سراغ نداریم.

*قدرت ایستادگی ملت ایران ریشه در تفکر عاشورایی دارد

وی اضافه کرد: دنیا در مقابل این ملت تعظیم می‌کند که این قدرت ریشه در تفکر عاشورا دارد.

ابوترابی‌فرد، اقتدا و فرهنگ عاشورایی است که موجب می‌شود ملت ایران در مقابل تمام دنیا بایستد.

وی یادآور شد: این ملت در کوتاه‌‌ترین زمان در عالی‌‌ترین نقطه قدرت علمی، سیاسی و اقتصادی و در اوج عزت قرار می‌گیرد که مرهون عاشورا و خون شهدا است.

انتهای پیام/2300/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول