اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت بازار کردستان گزارش می‌دهد

کاش از پس این آرامش طوفانی نباشد

پس از گذشت یک دوره نسبتاً طولانی از آشفتگی حاکم بر بازار ایران و به تبع آن در استان کردستان که با سیر صعودی و کمرشکن قیمت‌ها مواجه بود به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر این روند تا حدودی متوقف شده است.

کاش از پس این آرامش طوفانی نباشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، این وضعیت امیدواری را برای تثبیت نرخ اجناس در مرحله نخست و سپس کاهش قیمت‌های کاذب افزایش می‌دهد که می‌تواند به عنوان برگ برنده‌ای برای مسئولان دولت یازدهم مطرح باشد.

یک شهروند سنندجی در این رابطه اظهار می‌کند: تا اواخر تابستان امسال رشد فزاینده قیمت‌ها همه را شوکه کرده بود.

ارسلان ویسی با اشاره به اینکه ادامه این روند تبعات ناگواری برای مردم به همراه داشت تصریح می‌کند: در همان مدتی هم که قیمت اجناس سر به فلک می‌کشید عده زیادی از مردم از طبقه متوسط به فقیر و از طبقه فقیر به زیر خطر فقر رانده شدند.

وی با اشاره به اینکه دولت گذشته در تحقق شعار آوردن پول نفت به میان سفره‌های مردم به هیچ عنوان موفق نبود می‌گوید: آنچه در عمل مشاهده کردیم فشار وحشتناک به شهروندان بود به شکلی که ناچار شدیم از برخی نیازهای اساسی خود نیز چشم‌پوشی کنیم.

این شهروند با بیان اینکه مسئولان تنظیم قیمت‌ها در بازار استان در این زمینه منفعل عمل می‌کردند اظهار می‌کند: تنها توجیه آنها افزایش شدید قیمت‌ها در تمامی نقاط کشور بود اما به جز این دلیل نه چندان قانع‌کننده، ما راهکار خاصی را در این خصوص مشاهده نکردیم.

نامداری که کارمند و حقوق‌بگیر است تصریح می‌کند: همه این اتفاقات در دولت قبلی در شرایطی رخ داد که افزایش حقوق‌ها به هیچ عنوان تناسبی با افزایش قیمت‌ها نداشت و همین مسئله منجر به آسیب‌های بسیاری برای خانواده‌ها شد.

وی ابراز امیدواری می‌کند وضعیت نسبتاً آرام کنونی مقطعی نبوده و متولیان با جدیت کار را پیگیری کنند، چراکه رها کردن بازار بی‌اعتمادی مردم را به دنبال خواهد داشت.

دملی به نام افزایش قیمت‌ها

کبری ساعدی زنی میانسال در بازار ترشیجات سنندج مشغول خرید است وی اما نظری برخلاف نامداری دارد و می‌گوید: با وجود تغییر دولت هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها حتی در جزئی‌ترین نیازهای مردم هستیم.

وی به نکته ظریفی اشاره می‌کند و می‌گوید: تولیدکنندگان قیمت اجناس خود را بالا و بالاتر می‌برند و پس از آنکه صدای اعتراض مردم بلند شد نسبت به کاهش اندک آن اقدام می‌کنند و ضمن فریب دادن مردم بر سر آنها نیز منت می‌گذارند.

این شهروند با بیان اینکه مسئولان بازار استان هم از این سیاست چندان بدشان نمی‌آید تصریح می‌کند: نمونه این موضوع در افزایش قیمت لبنیات است که امروز قیمتی دارد و فردا نرخ دیگری را تجربه می‌کند، حتی گاه دیده شده قیمت این اجناس در صبح و بعدازظهر با یکدیگر متفاوت است.

ساعدی با اشاره به اینکه خود و همسرش از جامعه بازنشستگان هستند می‌گوید: با این شرایط تنها می‌توانیم در فکر خورد و خوراک فرزندان باشیم و بودجه‌ای برای پرداختن به بسیاری از امورات مهم زندگی در جیبمان باقی نمی‌ماند.

وی تأکید می‌کند: هر بار هم که قیمت برخی اقلام کاهش پیدا می‌کند به یکباره این افزایش قیمت مانند یک دمل از جایی دیگر سر باز می‌کند که این وضعیت مردم را خسته و ناامید کرده است.

این شهروند با این وجود همچنان به آینده امیدوار است و می‌گوید: دولت تدبیر و امید که مشی اعتدال را برای خود برگزیده است باید با استفاده از مدیرانی توانمند در سطح استان‌ها از جمله کردستان، نسبت به اتخاذ سیاست‌های صحیح برای مهار تورم و گرانی در بازار اقدام عاجل انجام دهد.

ساعدی هم به ناپختگی دولت قبل اشاره دارد و می‌گوید: استفاده نکردن از نظرات اقتصاددانان و متخصصان بازار در دولت گذشته موجب شد تا وضعیت به شکل امروز درآید و دولت یازدهم را هم با چالش‌های جدی مواجه کند.

اجناس را بدون سود فروختیم

فؤاد رمضانی صاحب بوتیک در یکی از پاساژهای سنندج است. وی با اشاره به اینکه رنج گرانی اجناس بر دوش همه مردم احساس می‌شود می‌گوید: برخی تصور می‌کنند مغازه‌دارها از این مسئله آسیب نمی‌بینند در حالی که ما هم از همین جامعه و ملت هستیم.

وی با اشاره به بخشی از اجناس خود در داخل مغازه اظهار می‌کند: تمام این اجناس به دلیل قیمت بالایی که به دست من رسید، بر روی دستم  مانده‌اند چراکه نرخ آنها به قدری بالا است که با درآمدهای مردم شهر ما همخوانی ندارد.

این شهروند با بیان اینکه اکنون همه به دنبال جنس ارزان و بی‌کیفیت هستند اظهار می‌کند: البته در یکی دو ماهه اخیر به دلیل ثبات نسبی قیمت‌ها مردم اندک اندک به سمت اجناس بهتر روی آورده‌اند هرچند که این موضوع هنوز دامنگیر نشده است و مردم همچنان به دیده شک به آرامش موجود در بازار نگاه می‌کنند.

رمضانی از وضعیت بازار در ماه‌های گذشته گلایه می‌کند و می‌گوید: گاهی اوقات ناچار بودیم اجناس خود را با حداقل سود ممکن و گاه نیز بدون سود و با قیمت خرید به مشتری تحویل بدهیم بلکه از به وجود آمدن ضرر پیشگیری کنیم.

وی می‌گوید: این وضعیت با توجه به اجاره مغازه و سایر هزینه‌های جانبی این شغل در کنار کسادی بازار، موجب ورشکستگی صاحبان مشاغل می‌شود که البته در این چند وقت اخیر بازار تا حدودی تکان خورده و بهتر شده است.

این مغازه‌دار نیز چشم به روزها و ماه‌های آینده دوخته است و می‌گوید: فکر می‌کنیم این دولت توان حل مشکلات بازار را دارد، به ویژه آنکه نشان داده با در پیش گرفتن یک سیاست خارجی درست قادر به کاهش و یا حتی برداشتن تحریم‌ها از کشور است.

بازار بی تقصیر است

رئیس مجمع امور صنفی، تولیدی و خدمات فنی شهرستان سنندج با بیان اینکه خود شرکت‌های تولیدی قیمت مصرف‎کننده نهایی را مشخص کرده‌اند گفت: در این میان مغازه‌دار و بازاری کردستانی نقش خاصی ندارد.

فرهاد عزت‌پور در خصوص نوسان قیمت‌ها در بازار گفت: به طور کلی بازاری‌های استان و شهر ما بیشتر جنس‌های خود را از تهران خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه خود شرکت‌های تولیدی قیمت مصرف‎کننده نهایی را مشخص کرده‌اند تصریح کرد: در این میان مغازه‌دار و بازاری کردستانی نقش خاصی ندارد.

رئیس مجمع امور صنفی، تولیدی و خدمات فنی شهرستان سنندج با بیان اینکه نه مبلغ خرید و نه فروش اجناس در اختیار مغازه‌دار نیست گفت: اما متأسفانه توپ نوسان قیمت‌ها را به زمین بازار می‌اندازند.

عزت‌پور افزود: در استان کردستان و به تبع آن در شهرستان سنندج کارخانه‌های صنعتی و تولیدکنندگان عمده وجود ندارند و همین مسئله بازاریان را وادار به خریداری اجناس از مرکز کشور می‌کند.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در راه خریداری اجناس توسط بازاریان را ارائه نکردن فاکتور از سوی فروشندگان تهرانی عنوان کرد و گفت: تبعات این مسئله گاه دامنگیر خریداران و اصناف کردستانی می‌شود.

رئیس مجمع امور صنفی، تولیدی و خدمات فنی شهرستان سنندج با تأکید بر اینکه باید اصلاح این رویه در مرکز و از سوی وزارتخانه صورت بگیرد گفت: بازاریان در این میان نقش چندانی ندارند.

عزت‌پور با بیان اینکه البته در هر قشری چند متخلف نیز پیدا می‌شوند خاطرنشان کرد: باید در وهله نخست تولیدکننده‌ها کنترل شوند تا قیمت نهایی افزایش پیدا نکند.

وی افزود: تولیدکننده‌ها نیز خود توجیهاتی برای افزایش قیمت تمام شده محصولات دارند که از آن جمله می‌توان به کمبود مواد اولیه و نرخ متغییر ارز اشاره کرد.

تلاش ما حفظ آرامش بازار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با بیان اینکه تلاش ما تثبت قیمت‌ها و حفظ آرامش در بازار است گفت: مهمترین و اساسی ترین مشکلات اصناف سنندج با کمک و همدلی مسئولان به آسانی قابل برطرف شدن است.

پیمان اسراری اظهار کرد: موانع و مشکلات پیش روی اصناف را به خوبی شناسایی و دسته‌بندی کردیم و باید فضای مناسب برای بازاریان فراهم شود چراکه آنان سهم بسزایی در اقتصاد استان دارند.

وی افزود: اصناف و بازاریان به عنوان یار و یاوران همیشگی مردم و نظام بوده و شایستگی این را دارند که با تمام توان در راستای خدمت‌رسانی به آنان تلاش کرد.

اسراری ادامه داد: کردستان استانی خدماتی است و 68 درصد تولید ناخالصی استان در حوزه خدمات است و باید نقش بازار در ایجاد درآمد و اقتصاد استان را پذیرا باشیم تا بتوانیم مسیر حل مشکلات آنان را تسهیل کنیم.

وی تعامل بازار و شهرداری را لازم دانست و یادآور شد: هر زمانی که شهرداری در کنار بازار بوده، رونق اقتصادی نمود عینی داشته است و ارتباط و تعامل با بازار و اصناف موجب حل مشکلات واحدهای صنفی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه اصناف کردستان از بهترین و پاک‌ترین اقشار جامعه هستند، بیان کرد: بازاریان کردستان هیچ وقت قانون‌گریز نبوده و همیشه مطیع قانون و مقرارت بوده و هستند و این وظیفه را بر مسئولان سنگین‌تر می‌کند تا گام‌های موثرتر و محکم‌تری در راستای رفاه آنان بردارند.

اسراری در پایان گفت: اعتماد به بازار باعث رونق کسب و کار می‌شود که با این اوصاف تمام اقشار جامعه از این قضیه سود خواهند برد.

=============

گزارش از: کیوان قاسمی

=============

انتهای پیام/79012/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول