اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بازارچه‌ای که فقط رنجش نصیب مردم کرمانشاه می‌شود

طی چند وقت اخیر صف چند کیلومتری کامیون‌ها از بازارچه قصرشیرین به داخل کشور موضوعی است که به ‌گوش همه افراد منطقه و حتی استان‌های دیگر رسیده و دلایل مختلفی برای این موضوع بیان می‌شود.

بازارچه‌ای که فقط رنجش نصیب مردم کرمانشاه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، استان کرمانشاه به‌ دلیل همجواری با کشور عراق از موقعیت خاص تجاری و صادراتی برخوردار است و وجود بازارچه‌های مرزی در این استان توانسته به افزایش صادرات کشور کمک کند.

با این وجود بازارچه‌های مرزی این استان از کمترین امکانات برخوردار نیستند و سود حاصل از وجود این بازارچه‌ها نیز معلوم نیست نصیب چه کسی می‌شود.

مردم سختی کشیده این دیار که در وفاداری به انقلاب بارها امتحان خود را پس داده‌اند، امروز با وجود تردد میلیون‌ها کامیون سختی‌های دیگری متحمل شده‌اند.

تصادفات جاده‌ای و مرگ انسان‌های بسیاری در اثر تردد این کامیون‌ها، از بین رفتن جاده‌ها به‌ دلیل فرسایش عبور و مرور و ... گویی تنها خاصیت این بازارچه‌ها برای مردم بومی است.

نکته‌ای که طی چند روز گذشته به‌ گوش همه افراد این منطقه و حتی استان‌های دیگر رسیده، توقف صف چندین کیلومتری کامیون‌ها از بازارچه قصرشیرین به داخل کشور است و دلایل مختلفی برای این موضوع بیان می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که همین وضعیت نیز برای هزاران راننده آن‌سوی مرز در جریان است و رانندگان بسیاری از دو کشور در انتظار عبور از مرز هستند.

*گمرک باید مرز را تحویل بگیرد و به کارش سرعت بدهد

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قصرشیرین اظهار داشت: هشت هزار راننده ایرانی آن‌سوی مرز از نداشتن امکانات بهداشتی، نمازخانه، استراحتگاه و غذاخوری رنج می‌برند.

فتح‌الله حسینی ادامه داد: برخی کامیون‌ها در گل و لای گیر کرده‌اند و نیاز به وسایل کمکی برای خروج دارند و این وضعیت نامناسبی است.

حسینی امکانات مرزی در دو طرف را بسیار نامناسب عنوان کرد و گفت: به رئیس گمرک و وزیر راه و شهرسازی موضوع را اطلاع داده‌ایم و وزارت کشور و استانداری کرمانشاه برای رفع مشکل پای کار آمده‌اند.

وی از همکاری مرزبانی و نیروی انتظامی برای رفع این مشکل خبر داد و بیان داشت: گمرک براساس ماده 12 قانون باید از راننده‌ها حمایت کند.

حسینی به درخواست بیش از یک‌هزار راننده از وی برای رفع این مشکل اشاره کرد و گفت: گمرک باید مرز را تحویل بگیرد و به کارش سرعت بدهد.

*وظیفه نیروی انتظامی برای برقراری امنیت سنگین‌تر می‌شود

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در این‌باره بیان داشت: طرف عراقی بیش از 48 ساعت مرزها را بسته و بارندگی نیز بر کند شدن کارها تاثیرگذار بوده است.

سردار کریم کشوری عنوان کرد: ترانزیت نفت طبق روال قبل ادامه دارد و تا آخر آبان ماه با همکاری همه مسئولان مربوطه، اقداماتی برای رفع این مشکل انجام می‌شود.

کشوری با بیان اینکه در این شرایط وظیفه نیروی انتظامی برای برقراری امنیت رانندگان سنگین‌تر می‌شود، افزود: مسئولان تلاش می‌کنند مشکل موجود به‌زودی برطرف شود.

*در انتظار خرید سیستم مکانیزه کنترل هستیم

فرماندار قصرشیرین بروز این مشکل را مربوط به مقررات ورود و خروج دانست و گفت: چند وقت است که این مسئله مشاهده می‌شود.

یاور محمدی از درخواست خرید سیستم مکانیزه کنترل برای سرعت یافتن ترخیص کامیون‌ها در مرز خبر داد و ادامه داد: برای خرید این سیستم دو میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

*گمرک باید متولی این موضوع باشد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه بر چاره‌اندیشی مسئولان مربوطه برای رفع این مشکل تاکید کرد و گفت: از لحاظ تردد گره ترافیکی در جاده‌ها نداریم و این مشکل فقط در ورودی و خروجی مرز است.

حسن فدایی یکی از راهکارهای حل این موضوع را افزایش نیروی انسانی اعلام کرد و ابراز داشت: گمرک باید متولی این موضوع باشد.

*این مشکل در مرز مهران، مریوان و سایر مرزها وجود ندارد

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز اظهار داشت: این مشکل در مرز مهران، مریوان و سایر مرزها وجود ندارد و هر روز یک تصمیم اتخاذ می‌شود.

کیوان کاشفی موقعیت مرز پرویزخان را ژئوپولتیک توصیف کرد و بیان داشت: این مرز به ‌همین دلیل مورد توجه است و اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، قطعا به تعطیلی و نابودی کشیده می‌شود.

انتهای پیام/2700/ی40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول