اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه نیکشهر:

هیئت‌های مذهبی تعصب‌های محلی و هیئتی را کنار بگذارند

امام جمعه نیکشهر گفت: در عزاداری ماه محرم، هیئت‌های مذهبی تعصب‌های محلی و هیئتی را کنار بگذارند.

هیئت‌های مذهبی تعصب‌های محلی و هیئتی را کنار بگذارند

حجت‌الاسلام احمد لطفیان‌سرگزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان، اظهار داشت: باید هر سال بهتر از سال قبل عزاداری ماه محرم را انجام دهیم، این گوهر گرانبها نیز آسیب‌پذیر است که برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به آن باید مواردی را رعایت کنیم.

وی خطاب به هئیت‌های مذهبی سیستان و بلوچستان، بیان کرد: از مداحانی دعوت کنید که علاوه بر تحریک عاطفه، عقل و حماسه را نیز رشد دهند، اشعار، برخاسته و برگرفته از آیات و روایات و تاریخ کربلا باشد، آن‌گونه عزاداری کنیم که اگر صاحب اصلی عزا (امام زمان) وارد مجلس شد، ما را دعا کند.

امام جمعه شهرستان نیکشهر اذعان داشت: از آنجائیکه ما منتظر حضرت مهدی (ع) هستیم و ایشان امام جهان است، باید ما هم جهانی فکر کنیم و تعصب‌های محلی و هیئتی را کنار بگذاریم.

این مسئول ادامه داد: هدف عزاداری، خداست، به فکر رقابت، چشم و همچشمی که ما را از اخلاص دور می‌کند، نباشیم.

وی با اشاره به اینکه اذیت مؤمن گناه بزرگی است، ایجاد ترافیک، سدّ معبر، صدای بلندگو و هر کار دیگری که موجب آزار رسانی به دیگران باشد، باید از حریم عزاداری دور شود.

لطفیان‌سرگزی افزود: امام حسین (ع) روز عاشورا در برابر تیرهای دشمن، نماز را اقامه کرد، دسته‌های  عزاداری باید اول وقت همراه با ندای اذان، اقامه نماز جماعت کنند و از قبل یک روحانی با خود داشته باشند و امکان وضو و سجاده را فراهم کنند.

امام جمعه نیکشهر اضافه کرد: در مدح اهل بیت (ع) مبالغه و غلو نکنیم و مقام انبیاء و اولیای دیگر را پائین نیاوریم، از اشعار و عبارات سطحی دوری کنیم، از بیان جملاتی که قدّ و بالا و چشم و ابروی اهل بیت و اصحاب آنان را توصیف می‌کند، صرف نظر کنیم. آنچه در شأن امام حسین (ع) است، جمله «هیهات منّا الذّلّه» است. یعنی زیر سم اسب می‌روم، امّا زیر بارِ زور نمی‌روم؛ سر به نی می‌دهم، ولی نزد طاغوت سر خم نمی‌کنم.

وی تأکید کرد: از ابزار موسیقی و ریتم‌هایی که در شأن عزاداری امام حسین(ع) نیست دوری کنیم.

خطیب نماز جمعه نیکشهر اذعان داشت: در عزاداری مراعات مسائل بهداشتی بشود، در مجالس سیگار نکشیم؛ گاو و گوسفند و شتر را در خیابان نکشیم؛ در غذا پختن و تقسیم آن، اسراف نکنیم، در میان کسانی که در جلسات شرکت می‌کنند تبعیض قائل نشویم و مراعات افراد را که روز باید مشغول کار و تحصیل باشند، بکنیم.

وی ادامه داد: روحانیون نیز آنچه مورد نیاز منطقه است، در سایه آیات و روایات همراه با تاریخ کربلا بیان کنند و آنگونه سخنرانی کنند که حتی بچه‌های پای منبر هدف از قیام امام حسین(ع) و پیام کربلا را بفهمند.

انتهای پیام/75004/ذ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول