اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف مازندران:

تبلیغات سادات عامل گرایش به اسلام و تشیع بود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: یکی از عواملی که سبب شد تا مازندرانی‌ها به اسلام و تشیع گرایش پیدا کنند فعالیت و تبلیغات سادات و علویان آن زمان بوده است.

تبلیغات سادات عامل گرایش به اسلام و تشیع بود

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، حجت‌الاسلام ستار علیزاده عصر امروز در مراسم گرامیداشت روز مازندران و تجلیل از مقام ملا علی فاخر دانشمند، شاعر، فقیه و مدیحه‌سرای اهل بیت در مسجد المهدی مرزن‌آباد بیان داشت: آنچه که سبب شد تا مازندرانی‌ها اسلام را بپذیرند و تشیع اثنی‌عشری را به‌عنوان مذهب قبول کردند سادات، فرزندان و امامزادگان بودند و تبلیغات این قشر سبب معروفیت اسلام علوی شد.

وی افزود: خصوصیات فردی آحاد مردم پرآوازه مازندران از قبیل شجاعت، عدالت‌طلبی و استقلال‌طلبی سبب شد تا شیعه به اسلام ناب محمدی گرایش پیدا کند.

این مسئول تصریح کرد: تنفر از ظلم، ظالم و همچنین وجود امنیت در بلاد و سرزمین مازندران از دیگر عوامل گرایش مازندرانی‌ها به اسلام بوده است.

علیزاده با اشاره به دوران حکومت ظلم و کفر در دوران امام علی(ع) گفت: در دورانی که بلاد اسلامی و تکایا محل لعن و بدگویی از امام علی و یارانش بود مازندرانی‌ها نوادگان و فرزندان عصمت و اهل بیت را دعوت کردند و نخستین حکومت تشیع را در مازندران راه‌اندازی کردند و کانون تمدن‌سازی شیعه در مازندران بنیان نهاده شد. 

* چالوس پایتخت شیعه در اسلام بوده است

مدیرکل اوقاف و اداره امور خیریه مازندران خاطرنشان کرد: فرهنگ تشیع برای نخستین‌بار در چالوس نواخته شد و سپس به سعدآباد قدیم یعنی مرزن‌آباد جدید، رویان، کجور و بعد از آن به کل مناطق شمالی کشور رسید و حکومت شیعه در دیلمستان آن روز به وقوع پیوست.

وی با برشمردن نقش مازندرانی‌ها در شکل‌گیری تشیع اظهار داشت: تاسیس بارگاه ائمه اطهار و امامزادگان، توجه به عید غدیر، اقامه عزاداری امام حسین و یارانش، ولایت‌مداری، ولایت‌پذیری و پیشتازی در اطاعت از رهبری انقلاب از ویژگی‌های اصلی مازندرانی‌ها و عامل ایجاد تشیع بوده است.

علیزاده نقش بارز علما، اندیشمندان و مراجع را در ایجاد فرهنگ تشیع مهم دانست و گفت: عزت، شجاعت، دینداری و ولایت‌پذیری مردم چالوس مرهون تلاش‌های علما و مراجع دینی بود که فرهنگ تشیع را به عنوان امانتی گران‌بها به دست ما سپردند.

وی تصریح کرد: ملاعلی فاخر سمناری کلارستاقی از جمله علمای صاحب نامی بود که توانست در قالب مدیحه‌سرایی، شعر و تشیع خدمت بزرگی به اسلام و تشیع کند.

علیزاده به تکریم خادمان دین و اسلام تاکید کرد و افزود: خادمان دینی و اسلامی نظیر ملاعلی فاخر در زنده نگهداشتن عاشورا و مکتب اسلام ناب علوی و تاثیرگذاری در اعتقادات اصیل شیعه موثر بودند و تکریم از این افراد تکریم از اسلام ناب محمدی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران در پایان یادآور شد: از عوامل ترویج اندیشه تشیع، ترویج و تثبیت فرهنگ تشیع است.

انتهای پیام/2296/ت40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول