اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عزاداری حسینی از فردا اوج می‌گیرد

روایتی از عزاداری‌ کهن دیار شیعه / تفاخر اردبیلی‌ها در دلدادگی به امام حسین(ع)

عزاداری مردم شیعی و حسینی اردبیل از فردا در بازار تاریخی این شهر به اوج خود می‌رسد که روایتی از عزاداری مردم کهن دیار شیعه و دلسوخته امام حسین(ع) است.

روایتی از عزاداری‌ کهن دیار شیعه / تفاخر اردبیلی‌ها در دلدادگی به امام حسین(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در یک رسم دیرین از فردا محلات شش گانه اردبیل به ترتیب و توالی که در زیر اشاره می‌شود در بازار تاریخی و سنتی اردبیل حاضر شده و در سوگ سید و سالار شهیدان و 72 تن از یارانش آیین باشکوه برپا می‌کنند که زبانزد خاص و عام است و از استان‌ها و شهرهای مختلف و حتی کشورهای همسایه برای دیدن آن به اردبیل می‌آیند.

فردا و در دومین روز از ماه محرم دسته عزاداری محله اونچی میدان اردبیل با شاخه‌ها که به زبان محلی به آنها خولا گفته می‌شود و زیرشاخه‌های خود به بازار می‌آیند و با گذر از بازار سنتی و تاریخی اردبیل و دیگر محلات اصیل این شهر در حالی که بر سر و سینه می‌زنند یاد و خاطره علمدار کربلا و همراهان صدیق و شفیق امام حسین(ع) را گرامی می‌دارند.

زنجیرزنان و سینه‌زنان محله اونچی میدان اردبیل شامل دسته‌های سینه و زنجیر‌زن از کوچه‌ها و محلات اصغریه، باب‌الحوائج، راه انزاب، فاطمیه، حافظیه، حاج قهرمان، محمدیه، امیر‌المومنین(ع)، ایمانقلی، خیرال، حسینیه امامزاده میرزاده خانم، یساول، تازه‌شهر و اونچی میدان باشکوه تمام در مسیر تاریخی بازار اردبیل عزاداری خود را در دومین روز ماه محرم انجام می‌دهند.

اما در سومین روز ماه محرم محله دروازه (عالی‌قاپو) با شاخه‌ها و زیرشاخه‌های خود با همراهی روسای محلات شش گانه و با پرچم و طوق محله دروازه شامل زنجیرزنان و سینه‌زنان کوچه زینال، کرداحمد، میرزا بخشعلی، ملاباشی، مسجد امام حسین (ع)، شهرک حافظ، کوچه شهریار، آرازعلی، جعفریه، سعدی، باغمیشه، ملاهادی، سلیمانشاه، غریبان، علیه و منصوریه با تدارک برنامه‌های ارزشمند به ویژه سینه‌زنی و زنجیرزنی در بازار حضور یافته و با مبانی آرمانی کربلا و نهضت سید‌الشهدا تجدید بیعت می‌کنند.

اما در چهارمین روز عزای سیدالشهدا که با روز جمعه تقارن یافته است هیچ یک از دستجات محلات شش گانه در بازار حاضر نشده و به دلیل تقارن روز چهارم با جمعه سومین دسته عزاداری شامل محله سرچشمه روز شنبه مصادف با پنجمین روز محرم در بازار سنتی و تاریخی اردبیل حاضر می‌شوند.

در روز ششم محرم دسته‌های عزاداری محله پیرعبدالملک شامل دسته‌های سینه‌زنان و زنجیر‌زنان کوچه انزاب، امام حسین (ع) رسالت، آزادی، عبدالله‌شاه، سید‌آباد، پیرشمس‌الدین، محله نملر، حاج حسینعلی، جمعه مسجد، کوچه علی، پیرزرگر و پیرعبدالملک به عنوان شاخه‌های محله پیرعبدالملک در بازار حاضر شده و اوج عشق به حضرت سید‌الشهدا را به نمایش می‌گذارند.

اما در هفتمین روز ماه محرم پنجمین دسته عزاداری شامل محله اوچدکان و شعب تابعه این محله در بازار سنتی حضور یافته و به عزاداری مشغول می‌شوند.

در قالب این محله سینه زنان و زنجیر‌زنان نیار، هاشم‌آباد، بهارآباد، امام رضا(ع)، یوسف‌آباد، مسجد سادات، عباس‌آباد، علی‌آباد، سلطان‌آباد، ابراهیم‌آباد، پیرمادر، آبروان، یعقوبیه و اوچدکان با شکوه و شور و حال حسینی حاضر شده و از اول صبح تا پاسی از شب به عزاداری مشغول می‌شوند.

اما در هشتمین روز ماه محرم و به عنوان ششمین محله تاریخی اردبیل دسته عزاداری محل طوی با شعب تابعه در بازار تاریخی اردبیل حاضر شده و به عزاداری مشغول می‌شوند.

در قالب این عزاداری محله طوی، سینه‌زنان و زنجیرزنان ارتش به همراه ریش سفیدان سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ادارات مختلف، مسجد قدس، مسجد الزهرا، محله راه دانشگاه، محله ججین، کوچه اسلامی، انجمن ادبی شعرای آل‌محمد اردبیل، داشچیلار و نواب صفوی در این مراسم حضور پیدا کرده و عشق و ارادت خود را به ساحت سید‌الشهدا و یاران مظلوم آن حضرت نشان خواهند داد.

عزاداری اردبیلی‌ها در بازار تاریخی و سنتی این شهر که به ثبت ملی نیز رسیده است از قدمت و تاریخی کهن به باور حسینی و ارشادی مردم برخوردار است که خبر از اصالت عشق و دلدادگی مردم این دیار به امام حسین (ع) دارد که این برنامه عزاداری به شکل سنتی و با شور و حال خاص برگزار می‌شود.

اما آنچه که به برنامه عزاداری محلات اردبیل در سال‌های اخیر غنا بخشیده است حضور پیشکسوتان و ریش‌سفیدانی است که سعی می‌کنند جوانان را بیش از هر زمان دیگر با آداب و رسوم عزاداری فاخر و ماندگار حسینی آشنا کنند.

عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) که در اردبیل و از یوم شهادت حضرت مسلم بن عقیل آغاز می‌شود و عزاداران محله دروازه(عالی قاپو) بنیانگذار آن هستند تاریخی کهن و دیرینه و حقیقی دارد به طوری که از سالروز شهادت حضرت مسلم همه عزاداران با بیرق محله عالی‌قاپو در محلات سنتی عزاداری اردبیل حرکت می‌کنند و در همان مسیر سنتی محلات شش گانه و بازار مرکزی شهر این برنامه به عنوان افتتاحیه عزاداری اردبیل اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هر چند در سال‌های اخیر عزاداری سنتی و تاریخی اردبیل به ویژه در بازار تاریخی با حذف برخی از آداب و رسوم گذشته همراه بوده است اما همچنان اصالت این برنامه حفظ شده و بیش از هر زمان دیگر شاهد حضور گسترده مردم در استقبال این برنامه ارزشمند هستیم.

انتهای پیام/62001/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول