اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه ادیان:

شیعه خردگرا باید به عنوان نسخه کامل اسلام به جهان معرفی شود

رئیس دانشگاه ادیان گفت: همگان به ویژه جامعه روحانیت باید تلاش کنند تا شیعه خردگرا به عنوان نسخه کامل اسلام به جهان معرفی شود.

شیعه خردگرا باید به عنوان نسخه کامل اسلام به جهان معرفی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب در جمع ائمه جمعه و جماعات و مبلغان استان یزد با بیان اینکه بیداری اسلامی به کما رفته است، به تشریح دلایل وقوع بیداری اسلامی پرداخت و اظهار داشت: حاکمیت نظام‌های سیاسی استبدادی و دیکتاتوری در قالب شیخ نشینی، پادشاهی و جمهوری‌های مادام‌العمر،‌ باعث آغاز بیداری اسلامی شد.

وی همچنین، اوج گیری دموکراسی خواهی، تجربه نیمه موفق انقلاب‌های رنگی، تجربه موفق اسلام سیاسی در ایران، تجربه ناموفق انقلاب رنگی در سال 88 در ایران، جایگاه جریان‌های سیاسی در منطقه چه در جنگ 33 روزه لبنان و چه در جنگ 23 روزه فلسطین، تقویت تدریجی اسلام سیاسی و ... را نیز از دیگر عوامل شکل گیری بیداری اسلامی در منطقه دانست.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به بیداری اسلامی در منطقه عنوان کرد: آمریکا زمانی که دید وقوع این تحول به ضرر اوست، از یک سو اسلام سیاسی ایران در حال ایفای نقشی قوی است و از سوی دیگر اخوان المسلمین به عنوان یک جریان سیاسی قوی و اسلام سنی در جهان در حال ایفای نقش هستند، در صدد ترمیم چهره سیاسی خود برآمد و در مصر و ترکیه سخنرانی کرد و اعلام کرد که می‌خواهد با مسلمانان آشتی کند.

نواب خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواست در منطقه خاورمیانه جدید ایجاد کند و با شکل ‌گیری خاورمیانه جدید، مسلمانان را نیز به سلیقه خود ساماندهی کند.

وی افزود: بر اساس برنامه آمریکا، قرار بود عراق جنوب به شیعیان، عراق شمال به کردها و عراق غرب به سنی‌ها برسد و سوریه نیز به سه بخش علوی نشین، مسیحی نشین و سنی نشین تبدیل شود.

نواب با بیان اینکه این طرح آمریکا هرگز موفق نشد، خاطرنشان کرد: تثبیت اسرائیل در منطقه، اصلی‌ترین هدف آمریکا از ایجاد خاورمیانه جدید بود و برای تحقق اهداف خود حتی لیبی و سودان را نیز بمباران کرد.

رئیس دانشگاه ادیان یادآور شد: اکنون، عربستان جانشین آمریکا در منطقه است و می‌خواهد انقلاب‌های منطقه‌ای را به نفع خود مصادره کند اما او نیز در هدف خود ناموفق است زیرا همه آنها خاری در چشم و استخوانی در گلو به نام جمهوری اسلامی ایران دارند.

نواب اظهار داشت: آنها اکنون ایران را پیروز افغانستان، جنگ 33 روزه لبنان، جنگ 23 روزه فلسطین، تحلیل‌گر آمریکا در بحرین و یمن، دارای مشروعیت انقلابی، الهام بخش و ... می‌دانند و اینها برای ما تبدیل به برند شده است.

وی ادامه داد: در این بین ترکیه نیز با شرایط خوب اقتصادی رقیب ایران در منطقه شده است و با استراتژی که دارد می‌خواهد کشورهای عربی را در دست خود بگیرد.

نواب تصریح کرد: البته ترکیه وارد یک بازی خطرناک به نام شیعه هراسی و ایران هراسی نیز شده و در این مسیر ضد شخصیت‌های برجسته کشور ما نیز به چاپ کتاب دست زده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: اخوان المسلمین اکنون به بازیگر اصلی در همه کشورهای اسلامی تبدیل شده و در میان کل اهل سنت، محبوبیت عمومی دارد اما در دام افتاد و احساس استغنا کرد و با این حس خود،‌ نخستین ضربه را در مصر خورد.

نواب با بیان اینکه غرور مصری و فرعونی، گریبان اخوان را نیز گرفت، تصریح کرد: آنها از ایران فاصله گرفتند در حالی که ایران 30 سال آنها را اداره می‌کرد و در عوض به آمریکا پیوستند و با اسرائیلی‌ها مدارا کردند و به محور سنی‌گری افراطی تبدیل شدند.

وی ادامه داد: ایران سال‌ها از آنها حمایت کرد زیرا آنها را سدی در برابر وهابی‌ها و تکفیری‌ها می‌دانست اما اخوان المسلمین اکنون شیعه ستیز شده است.

دبیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) عنوان کرد: بیداری اسلامی هنوز از بین نرفته و شعله آن هنوز در کشورهای اردن، کویت، مراکش، سودان، امارات و عربستان خاموش نشده اما باید برای شعله‌ور شدن آن چاره اندیشی کرد.

وی مهم‌ترین راه‌کارها را کمک به بازسازی و احیای اخوان المسلمین معتدل، رد سلفی‌ها و تکفیری‌ها، فرق قائل شدن میان سنی‌ها با وهابی‌ها و تکفیری‌ها، کمک به بازگشت فلسطین به مسئله اصلی جهان اسلام، پویایی در معرفی اندیشه سیاسی اسلام خردگرا، کارآمد، پویا و اسلام ناب محمدی (ص) دانست.

نواب تاکید کرد: باید تلاش کنیم اندیشه سیاسی شیعه خردگرا در جهان نهادینه شود و شیعه به عنوان نسخه کامل اسلام به جهانیان معرفی شود.

انتهای پیام/2464/ک40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول