اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

چه کسی و چرا ‌شورای فرهنگ عمومی را بیدار کرد؟

جلسه شب گذشته شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بعد از گذشت کمتر از 3 هفته از انتصاب استاندار جدید نشان داد مقام عالی دولت در استان نمی‌خواهد این شورا در خواب پاییزی بماند.

چه کسی  و چرا ‌شورای فرهنگ عمومی را بیدار کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند،14 آبان‌ ماه در تقویم کشور روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده و به همین بهانه همه ساله مسئولان اجرایی و فرهنگی کشور به ویژه شورای فرهنگ عمومی برنامه‌های ویژه‌ای دارند.

شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی از خواب درازمدت حدود دو ساله شب گذشته بیدار شد و تشکیل جلسه داد. این جلسه به مناسبت 14 آبان روز فرهنگ عمومی در حالی برگزار شد که حتی سال گذشته جلسه‌ای در این روز برگزار نشده بود.

هر چند انتقادات جدی به عملکرد شورای راکد فرهنگ عمومی خراسان جنوبی وارد است اما جایگاه خطیر این شورا و مباحث و مصوبات مطرح شده در آن می‌تواند حافظ ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد.

این شورا با هدف شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و ارتقای آن و با توجه به سابقه تاریخی و هویتی و فرهنگ متعالی ایرانی و با ریاست نماینده ولی فقیه تشکیل می‌شود و تصویب مستقیم مطالب این شورا توسط نماینده ولی فقیه نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه آن است.

ایجاد فضای هماهنگ در فعالیت‌های فرهنگی جامعه از دیگر اهداف برجسته این شوراست که وحدت اعضا می‌تواند آن را تقویت کند، مسئله‌ای که سخنرانان نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی سال 92 به آن اشاره کردند.

مسائل مطرح شده در جلسات شورای فرهنگ عمومی همواره باید منطبق بر عقاید مذهبی و آداب و رسوم اسلامی باشد؛ نکته‌ای که استاندار خراسان جنوبی به آن اشاره و متدینان استان را امیدوار کرد.

بنابراین همانطور که وجه‌اله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی در این جلسه اشاره کرد باید دستگاه‌های قضایی به صورت جدی با متخلفان در زمینه برگزاری کنسرت‌ها و جشن‌های مختلف در تالارها و اماکن تفریحی برخورد کنند.

یکی از نگرانی‌های موجود عدم اجرای مصوبات شورا در گذشته بود که باز هم استاندار خراسان جنوبی در این جلسه از اعضا خواست در حد مقدورات و امکانات باید تصمیمات اتخاذ شده در شورای فرهنگ عمومی به مرحله اجرایی برسد.

همچنین شورای فرهنگ عمومی در عرصه‌ تصمیم‌گیری‌های کلان فرهنگی استان از جمله ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، فرهنگ عفاف و حجاب و مسائلی که می‌تواند در تعالی جامعه و سیر آن در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی موثر باشد باید اقدامات شاخص و مطلوبی را انجام دهد.

توجه به مفاخر و مشاهیر استان مسئله دیگری است که باید شورای فرهنگ عمومی به جد پیگیر آن باشد، که این مهم از سوی قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بارها تاکید شده و در جلسه اخیر نیز مطرح شد.

*چند خواسته فرهنگی از استاندار خراسان جنوبی

نگارنده ضمن تشکر از استاندار خراسان جنوبی که شورای فرهنگ عمومی استان را با توجه جدی امام جمعه بیرجند باری دیگر فعال کردند، درخواست می‌کند خطر عدم توجه به مصوبات شورا را به دستگاه‌های فرهنگی یادآوری کنند تا فرهنگ بکر خراسان جنوبی از آسیب مصون بماند.

در پایان همچنین نگارنده چند برنامه را به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد می‌کند تا دیر نشده آب رفته به جوی برگردد. هرچند پیش از این نیز بخشی از این پیشنهادات ارائه شده بود اما گوش شنوایی پیدا نشد.

-برگزاری گردهمایی استانی راهبردهای فرهنگ عمومی با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرها و شهرستان‌های استان

- برپایی کارگاه‌های آموزشی و علمی مشورتی

- میزگرد فرهنگ عمومی در رسانه‌های استانی به ویژه صدا و سیما

- نشست مشترک شورای اداری و فرهنگ عمومی به منظور رفع موانع اجرای مصوبات

- راه‌اندازی سامانه دریافت طرح‌ها و پیشنهادات مردمی در حوزه فرهنگ عمومی

-جهت‌دهی به فعالیت‌های فرهنگی هنری شهرستان‌ها

- بهره‌گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی برای بزرگداشت و معرفی مشاهیر و مفاخر

- هماهنگی دانشگاه‌ها با مراکز فرهنگی به ویژه در مقوله عفاف و حجاب

-استفاده از ظرفیت پایگاه‌های مقاومت بسیج، مدارس و مساجد برای پیشبرد اهداف شورا

- تشکیل کمیته‌های مشورتی اندیشمندان، متخصصین، معتمدین، مجامع صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای پیشبرد اهداف شورا

-جلوگیری از موازی‌کاری در حوزه فرهنگ

- انعکاس مجموعه مقالات و مصوبات شورا در رسانه‌ها

- برگزاری نشست خبری با هدف تشریح سیاست‌ها و برنامه‌ها

 

-----

یادداشت از احسان مداح

-----

انتهای پیام2248/ش40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول