اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آیین علم‌گردانی سقای دشت کربلا در بردخون

طبق رسم هر ساله مراسم علم‌گردانی در بردخون از ابتدای محرم آغاز می‌شود و علم‌داران به تک‌تک منازل سرمی‌زنند و با خواندن ذکر و مصیبت‌های امام حسین(ع) دور علم می‌گردند.

آیین علم‌گردانی سقای دشت کربلا در بردخون

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، علم چوبی صاف و بلند به ارتفاع حدود جهار متر است که در بالای آن شکلی شبیه پنجه انسان قرار دارد که منسوب به حضرت ابوالفضل(ع) می‌دانند و همه قسمت‌های این چوب با پارچه‌های سیاه پوشانده شده و در پایین پنجه نیز پرچم‌هایی به رنگ‌های سبز و سیاه و سفید و سرخ که هر یک علامت خاصی است، نصب می‌کنند.

گروهی سینه‌زنان به همراه علم حرکت می‌کنند که یکی از افراد به عنوان بزرگ هدایت دیگران را برعهده دارد و به همراه علم فردی گهواره به سر می‌نهد که دور آن با پارچه پوشانده شده و زنگوله‌ای در داخل آن قرار دارد که یکی از علم‌داران آن را بر سر می‌گیرد و دور علم می‌چرخد و آن را تکان می‌دهد تا صدای زنگ شنیده شود که  به محتک علی معروف است و آن را منسوب به حضرت علی‎اصغر می‌دانند.

این مراسم تا روز عاشورا ادامه دارد و روز عاشورا به هر محلی که رسیدند علم را شهید می‌کنند یعنی همه آنچه به دور چوب است باز می‌کنند و وجوه به دست آمده را توزیع می‌کنند و مقداری نیز به مراسم عزاداری هدیه می‌دهند.

البته هرکس نذری دارد بندی را می‌دهد و بندی از علم می‌گیرد و به بازوی خود می‌بندد تا شفا یابد یا مریض نشود و از روی پنجه علم آب در ظرفی می‌ریزند و می‌آشامند و معتقدند که این آب شفابخش و حاجت‌دهنده است.

در این مراسم پارچه‌ای سیاه به دور علم پیچیده شده و بر بالای آن قبه‌ای گنبدی شکل و یا سرپنچه‌ای از جنس برنج نصب شده و از بالا تا پایین با پارچه‌های رنگارنگی که حاجت‌داران نذر آن کرده‌اند تزئین شده است و یکی از نوحه‌خوانانی که معمولا مسن و دارای وجهه و اعتبار مذهبی است به سر خوانی پرداخته و سایرین نیز او را همراهی کرده و یکی از بند‌های نوحه را در پایان هر بیت نوحه‎خوان تکرار می‌کنند:

هم‌رهان گر این زمین کربلاست            بار بگشایید بار – آی بار بگشایید بار

یا

لب تشنه سر بریدند    مظلوم کربلا را

همزمان با علم‌گردانی درب همه حیاط‌ها باز بوده و اهل خانه خود را برای استقبال و پذیرایی از علم‌داران آماده می‌کنند علم بزرگ پس از ورود به حیاط در محلی که برای آن فرشی انداخته‌اند مستقر شده و نوحه‌خوانان همراه با علمداران به دور آن می‌چرخند و چنین سر می‌دهند:

علمدار سپاهم ای برادر               شهید بی‌گناهم ای برادر

علی‎اصغر صغیر من لای لای لای – طفل نخورده شیر من لای لای لای

و یا علی‎اصغرم لای لای                تاج سرم لای لای

بعضی از مردم که به نیت شفای بیمارشان و یا بر آوردن حاجات خود پارچه‌ای و یا وجوهی نذر علم و یا مختک حضرت علی‎اصغر کرده و یا نیت کرده‌اند که سرقبه علم را با گلاب بشویند از علمدار می‌خواهند که سر علم را پایین آورده و یا گهواره را بر زمین گذاشته تا نذر خود را ادا کنند.

مراسم علم‌گردانی از سال‌ها پیش در بخش بردخون رواج داشته است و افرادی نسل اندر نسل آن را اداره کرده‌اند و هر محرم به عشق سالار شهیدان آن را به تک‌تک منازل دوستداران ابا عبدالله‎الحسین(ع) می‌برند و با خواندن ابیاتی در عزا و مظلومیت آن امام عزیز و یاران و فرزندان پاکش اشک ماتم می‌ریزند.

این مراسم در بخش بردخون جایگاه ویژه‌ای دارد و با آغاز ماه محرم مردم در انتظار ورود علم و علم‌داران به منازل خود هستند تا بار دیگر به یاد دستان بریده ابوالفضل و مظلومیت سقای تشنه لبان و علم‎دار دشت کربلا اشک بریزند و مردانگی و وفای او را گرامی بدارند.

گزارش ـ نامجو زحمتکش

انتهای پیام/66005/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول