اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد‌

آیین‌های عزاداری ماه محرم در نرماشیر

با فرا رسیدن ماه عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) محله‌ها، تکایا و حسینیه‌های نرماشیر سیاه‌پوش می‌شوند.

آیین‌های عزاداری ماه محرم در نرماشیر

به گزارش خبرگزاری فارس از نرماشیر، هر ساله پیش از آغاز ایام عزاداری ماه محرم، مردم روستاها و شهرهای نرماشیر و نظام‌شهر با سیاه‌پوش کردن محله‌ها، تکایا و حسینیه‌ها و‌ برپایی خیمه‌های عزا به استقبال این ماه می‌روند.

از روز اول دهه ماه محرم، مجالس روضه‌خوانی در تکایا در دو نوبت‌، ظهر و شب برگزار می‌شود و هر محله و تکیه، دسته‌های عزاداری جداگانه‌ای دارد و دسته‌های عزاداری از شب نهم تا شب عاشورا به صورت گردشی در محله‌ها عزاداری می‌کنند.

رونق آب‌گوشت نذری در نرماشیر

این عزاداری بیشتر به شکل زنجیر‌زنی و سینه‌زنی صورت می‌گیرد و هر هیئت یک عَلَم‌کش دارد و عَلَم نشان ویژه هر هیئت است و در بعضی موارد ‌با آیینه و روپوشی از رنگ مشکی یا سبز ‌تزیین و از روز هفتم تا روز عاشورا به همراه دسته‌های عزاداری حمل می‌شود.

هر شب در مساجد قبل از سینه‌زنی مراسم سخنرانی برگزار می‌شود و عمدتا از روحانیونی که از شهرهای مقدس قم و مشهد اعزام شده‌اند، استفاده می‌شود.

در تمام‌ روستا‌ها و محله‌های شهر افرادی که نذری دارند، خرج می‌کنند و به پخت غذای نذری می‌پردازند که مهم‌ترین غذا در این ایام آب‌گوشت است که به آب‌گوشت امام حسینی شهرت دارد.

رونق تعزیه در نرماشیر

شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی از دیگر مراسمی است که در ایام محرم در شهرستان نرماشیر رواج دارد و مردم استقبال خوبی از آن دارند.

روز عاشورا اوج عزاداری مردم نرماشیر است که بیشتر هیئت‌ها این مراسم را در جوار قبور مطهر شهدا‌ برگزار می‌کنند.

در روز چهلم شهادت امام حسین (ع) و 28 صفر که سالروز رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است، مراسم روضه‌خوانی و عزاداری به شکل سینه‌زنی و زنجیرزنی در بیشتر نقاط شهرستان ‌برگزار می‌شود و بعضی از هیئت‌ها برای زیارت به جوپار و مشهد مقدس می‌روند.

.................................

گزارش از شاهرخ دهقان

.................................

انتهای پیام/80026/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول