به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محسن احتشام پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان جنوبی، اظهار کرد: تحریمها برای صادرکنندگان تهدید محسوب میشود.
وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی پیشنهاد تسهیل در برابر تحریم ارائه شد اما شاهد کمتر بخشنامههایی بودیم که فضای کسب و کار را بهبود بخشد.
تحریمها سبب کاهش اتکا به نفت در اقتصاد شد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: با توجه به شرایط چند سال اخیر، تمامی صادرکنندگان کشور نمونه بودهاند و با افتخار جایگاه محصولات ایرانی را در بازارهای جهانی ثابت نگهداشتند.
احتشام با بیان اینکه تحریمها سبب شده تا اتکا به نفت و درآمدهای نفتی کمرنگ شود، تصریح کرد: باید به سمت گسترش بازارهای صادراتی پرداخت چرا که تولید در فضای کوچک سود چندانی ندارد.
وی اضافه کرد: تولید برای صادرات است و همانطور که کشورهای آسیای شرقی تولید برای صادرات را استراتژی خود قرار دادهاند ما نیز باید اینگونه باشیم.
صادرکنندگان بهترین راه برای ثبات ارز را تک نرخی شدن آن میدانند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند مشکل نقل و انتقال پول در سیستم بانکی و مالیات را از مشکلات اساسی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه در شرایط امروزی کالای ایرانی برای بازارهای جهانی ارزان است که صادرات با افت مواجه بوده که این امر ناشی از کاهش انگیزه صادرکننده به دنبال قوانین بازدارنده و مالیاتهای زیاد است.
احتشام با اشاره به اینکه صادرکنندگان ثبات ارز را میطلبند، اذعان داشت: صادرکنندگان بهترین راه برای ثبات ارز را تک نرخی شدن آن میدانند.
وی با بیان اینکه تورم صادرات ما را فقیر کرده است، اضافه کرد: تورم سبب افزایش قیمت کالای صادراتی شده و همین امر عدم رشد صادرات را به دنبال دارد.
تدوین بسته حمایتی برای تولید صادرات محور، نیازی ضروری است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اذعان داشت: صندوق ضمانت صادرات ریسک صادرکنندگان در افغانستان را پوشش نمیدهد در صورتی که تحقق این امر جرأت صادرکننده را بالا میبرد.
احتشام یادآور شد: اگر ما بخواهیم از فرصتها استفاده کنیم و تولید صادر محور داشته باشیم باید بسته حمایتی از صادرکنندگان تصویب شود.
وی مقرراتزدایی در صادرات را حائز اهمیت دانست و گفت: باید با اعتماد داشتن به صادرکننده و تولیدکننده زمینه افزایش انگیزه وی را فراهم کرد و بخشنامههای قابل اجرا و منطبق با محیط و شرایط هر منطقه صادر شود.
بازگشت ارزش افزوده صادرات به کشور با برندسازی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: مدیریت بر بازارهای صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید از رایزنهای صادراتی استفاده و سفارتخانهها را برای توسعه بخش اقتصادی تقویت کرد.
احتشام تصریح کرد: بازارهای هدف باید از سوی صادرکنندگان به درستی شناسایی تا کالا بر اساس نیاز و خواسته مصرف کننده تولید شود تا تولید کننده برای فروش کالای خود به دنبال بازار و مشتری نباشد.
وی ادامه داد: صادرکنندگان در بحث برندسازی ورود کمتری داشتهاند و بخش عمدهای از تولیدات به صورت خام به فروش میرسد در صورتی که با برندسازی ارزش افزوده صادرات به نفع کشور بر میگردد.
شورای عالی صادرات مجددا راه ندازی شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به راهاندازی مجدد شورای عالی صادرات متذکر شد: توزیع عادلانه منابع بانک توسعه صادرات در استانها میتواند سبب برخورداری تمامی صادرکنندگان از این منابع شود.
احتشام یادآور شد: در حال حاضر 430 نفر از فعالان اقتصادی استان عضو اتاق بازرگانی هستند که شامل 326 عضو حقیقی و 104 عضو حقوقی میشود.
وی با بیان اینکه 200 نفر از اعضای اتاق فعال هستند، خاطر نشان کرد: بسیاری از اعضای غیر فعال اتاق به دلیل قوانین بازدارنده، مشکل تمدید کارت بازرگانی دارند.
انتهای پیام/69022/ق40/پو3002