اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بررسی مشکلات کارگران معادن ذغال‌سنگ کوهبنان

فارس از بررسی مشکلات کارگران معادن ذغال‌سنگ کوهبنان گزارش می‌دهد.

بررسی مشکلات کارگران معادن ذغال‌سنگ کوهبنان

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، شهرستان‌های زرند‌، راور و کوهبنان جزو مناطق معدنی کشور هستند که غنی‌ترین معادن ذغال‌سنگ جنوب شرق کشور را در خود جای داده‌اند و این امر سبب شده این شهرستان‌ها در چرخش اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا کنند.

در حال حاضر بیش از 6 هزار نفر در معادن ذغال‌سنگ این سه شهرستان مشغول به کار هستند که حدود 4 هزار نفر در معادن دولتی و حدود 2 هزار نفر در معادن خصوصی فعالیت دارند.

کوهبنان یکی از شهرستان‌های شمالی استان کرمان است که از ذخایر معدنی فراوانی از جمله ذغال‌سنگ، سنگ‌آهن‌، خاک نسوز‌، سرب‌، روی‌، کرومیت و ‌... برخوردار است.

به واسطه وجود این ذخایر فلزی و فعالیت‌های معدنی به ویژه ذغال‌سنگ‌ بیش از نیمی از معادن در شهرستان کوهبنان قرار دارند‌ و کارگران در سه شیفت کاری و در اعماق 570 متری زمین مشغول استخراج ذغال هستند.

دستمزد پایین مهم‌ترین مشکل کارگران معادن ذغال‌سنگ

حسن رهجو نماینده کارگران معدن هشونی کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کار در معادن جزو مشاغل سخت شناخته شده که در این راستا کارگران استخراج در رأس قرار دارند و با فعالیت در اعماق زمین چرخه اقتصادی کشور را به حرکت در می‌آورند‌.

وی ابراز داشت: با همت و پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی‌، فرماندار شهرستان و مسئولان شرکت ذغال‌سنگ بسیاری از مشکلات کارگری رفع شده به گونه‌ای که در حال حاضر حقوق آنان به موقع و بدون نیاز به اعتراض پرداخت می‌شود، اما این حقوق و دستمزد برای کسانی که جان خود را بر کف دست گرفته‌اند و در اعماق زمین کار می‌کنند بسیار پایین و ناچیز است.

رهجو گفت: بسیاری از کارگران پس از دو سال کار در اعماق زمین از لحاظ بیماری‌های ریوی و داخلی دچار بیماری‌های مزمن و ناعلاج می‌شوند و در زمان جوانی و میان‌سالی از دنیا می‌روند، پس نیاز است که دولت و قوه مقننه توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشند‌.

وی عدم اجرای طرح هماهنگی، عدم پرداخت اضافه کار، نداشتن عنوان شغلی مشخص، مشخص نبودن ضریب سختی کار، مشکلات بیمه‌ای و درمانی کارگران، پایین بودن حقوق و دستمزد را از مهم‌ترین مشکلات کارگران معدن هشونی دانست و خواستار پیگیری و رفع آنان شد.

کمترین امکانات برای سخت‌ترین شغل دنیا

علی زمانی نماینده کارگران معدن چشمه پودنه کوهبنان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: این معدن به صورت کاملا خصوصی اداره می‌شود و بسیاری از حقوق و مزایایی که به کارگران بخش دولتی در معادن دیگر پرداخت می‌شود، شامل حال کارگران چشمه پودنه نیست.

وی ابراز داشت: مهم‌ترین دغدغه ما دریافت حقوق است به گونه‌ای که برای دریافت حقوق هیچ‌گاه زمان مشخصی وجود ندارد و گاهی اوقات پس از چند روز اعتراض و اعتصاب حقوق کارگران این معدن واریز می‌شود‌.

زمانی عنوان کرد: نه تنها ما از بسیاری ‌مزایا محروم هستیم، بلکه سختی کار و سبد کالا نیز به کارگران این معدن تعلق نمی‌گیرد و حتی کارت هدیه‌ای که بسیاری از معادن دولتی به کارگران خود می‌دهند، ما از داشتن آنها محروم هستیم.

وی اذعان داشت: البته این امر به مشکلات مالی پیش روی این معدن خصوصی مربوط می‌شود که قیمت ذغال بسیار پایین و ناچیز است‌.

زمانی تصریح کرد: کارگران این معدن باید در اعماق 570 متری زمین سخت‌ترین کار دنیا را انجام دهند و از کمترین امکانات بهره ببرند، لذا مسئولان مربوطه باید با پیگیری کار تلاش کنند، تبعیض‌های به وجود آمده بین کارگران بخش خصوصی و دولتی رفع شود.

عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل در معادن ذغال‌سنگ

قاسم محمدی نماینده کارگران معدن اصلی ذغال کوهبنان که توسط دولت اداره می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: طرح طبقه‌بندی مشاغل در معادن ذغال‌سنگ اجرا نمی‌شود و با توجه به بخشنامه دولت که باید از سال 91 اجرایی شود، تنها در حد حرف و بخشنامه باقیمانده و کسی جوابگوی اجرایی شدن این بخشنامه نیست.

وی ابراز داشت: پرداخت حق هدیه ازداوج فرزندان برای کارگران روزمرد به طور کامل اجرا نمی‌شود و یا در پاره‌ای از مواقع بسیار ناچیز است و با کارگران بخش دولتی قابل قیاس نیست در حالی که هر دو گروه به اتفاق هم در اعماق زمین مشغول به کار و استخراج ذغال هستند.

محمدی تصریح کرد: در حالی که کارگران در سطح اول تولید ذغال هستند و نقش اصلی را آنان ‌با به خطر انداختن جان خود بازی می‌کنند، اما کارت هدیه بسیار ناچیز و در حد 50 هزار تومان می‌گیرند و دیگران که نقش کمتری در این راستا دارند، بیشترین بهره را می‌برند، لذا درخواست رسیدگی و رفع مشکلات را داریم‌.

کار در معدن امنیت شغلی ندارد

مهدی همتی نماینده کارگران چشمه پودنه کوهبنان که از معادن خصوصی شهرستان کوهبنان است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: پیدا کردن لقمه‌ای نان حلال مشکلات و سختی‌های فراوانی در پی دارد.

وی افزود: ما در معدنی مشغول به کار هستیم که از امنیت شغلی برخوردار نیستیم و با کوچک‌ترین حرف و اعتراضی که گاهی اوقات برای احقاق حق قانونی ماست از محیط کار اخراج می‌شویم، لذا باید برای حفظ شغل خود سکوت را اختیار کنیم.

همتی خاطر نشان کرد: بر اساس بخشنامه دولت بسیاری از اقشار مختلف جامعه از سهام عدالت برخوردار هستند، سهام عدالت به کارگران معادن که کمترین درآمد را دارا هستند، تعلق نگرفته که جای بسی تأمل دارد و به جاست که مسئولان مربوطه تلاش کنند تا این امر برای کارگران معادن هر چه زودتر محقق شود.

بیمه کارگران معادن خصوصی کامل پرداخت نمی‌شود

گلستانی نماینده کارگران معدن 12 ـ 14 کوهبنان که به صورت کاملا خصوصی اداره می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در حال حاضر 23 کارگر در این معدن مشغول به فعالیت هستند و تولید ماهانه در این معدن بیش از 6 تا 7 هزار تن است‌.

وی از ناقص رد شدن بیمه کارگران گلایه کرد و افزود: در حالی که بیمه کارگران معادن بخش دولتی به صورت کامل و 30 روز محاسبه می‌شود، بیمه کارگران بخش خصوصی با چند روز کاهش در ماه به تامین اجتماعی فرستاده می‌شود‌.

گلستانی گفت: در حالی که کارت یک میلیون و 500 هزار تومانی اعتباری به کارگران بخش دولتی برای خرید کالا و مایحتاج داده شده است، اما خبری برای کارگران معادن خصوصی نیست و این خود نوعی تبعیض است که پیگیری مسئولان به ویژه نماینده مردم در مجلس را می‌طلبد‌.

نماینده کارگران معدن 12- 14 ابراز داشت: مشکل اصلی این معدن دست گذاشتن بخش دولتی بر روی قسمت‌های ذخیره ذغال است که در صورت عدم رفع این مشکل و پایین آمدن ذخیره و تولید ذغال که کاهش درآمد را به دنبال دارد، طی دو سال آینده شاهد تعطیلی و بیکار شدن کارگران این معدن هستیم.

وی افزود: در صورتی که از نظر قانونی و سندی این قسمت‌ها به مسئولان معدن 12- 14 تحویل شده است، لذا نیاز به پیگیری و مساعدت نماینده و فرماندار شهرستان است‌.

کمترین امکانات ورزشی و رفاهی برای کارگران معادن

محسن حدادیان شهردار بخش طغرالجرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تقریبا اکثر مردم شهر کوهبنان و بخش طغرالجرد کارگران و بازنشستگا‌ن شرکت ذغال‌سنگ هستند که از کمترین امکانات ورزشی و رفاهی برخوردارند‌.

وی ابراز داشت: در حالی که کارگران و خانواده‌های آنان نیمی از اوقات روزانه خود را در استرس و اضطراب سپری می‌کنند، لازم است از مکان‌های ورزشی و تفریحی برخوردار باشند که کمتر به چشم می‌خورد.

بدهی 2.5 میلیارد تومانی شرکت ذغال‌سنگ به شهرداری کوهبنان

حدادیان از تعطیلی شهرداری‌های کوهبنان و کیانشهر در آینده نزدیک خبر داد و افزود: از سال 88 تاکنون شرکت ذغال‌سنگ نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام نکرده و این مبلغ در حال حاضر به بیش از 2.5 میلیارد تومان ‌رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: این امر سبب شده خدمات به کارگران و خانواده آنان به صفر برسد و از طرفی شهرداری‌های کوهبنان و کیانشهر را با مشکل جدی مالی مواجه کرده است.

حدادیان بیان داشت: بیش از دو ماه حقوق و مزایای کارگران و کارکنان شهرداری کیانشهر همچنین عیدی سال‌ 91 آنان هنوز پرداخت نشده و دو سال است که ما موفق به پرداخت اضافه کار به کارگران خود نشده‌ایم‌.

شهردار کیانشهر ابراز داشت: در حالی که شهرداران باید با احداث پارک و بوستان‌ها زمینه نشاط و تفریح سالم را برای خانواده کارگران رقم بزنند، مورد بی‌مهری مسئولان شرکت ذغال‌سنگ قرار دارند.

وی تصریح کرد: در صورت محقق شدن این رقم نه تنها مشکلات مالی شهرداری‌ها رفع می‌شود، بلکه ما می‌توانیم همانند سال‌های قبل از 88 نسبت به برگزاری جشن‌ها‌، برنامه‌های فرهنگی‌، ورزشی و هنری برای کارگران و خانواده آنان اقدام کنیم و زمینه برای گسترش پارک‌ها و امکانات رفاهی فراهم شود.

حدادیان با تقدیر از فرماندار و نماینده مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی برای کمک‌های مالی و فکری به شهرداری‌ها‌ی کوهبنان و کیانشهر خواستار پیگیری و رفع مشکل موجود شد.

اشتغال 6 هزار کارگر در معادن ذغال‌سنگ کرمان

سید‌سعید طاهری بازرس اداره تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان‌های شمالی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به آخرین وضعیت موجود در معادن ذغال‌سنگ اشاره کرد و گفت: شهرستان‌های زرند‌، راور و کوهبنان جزو مناطق معدنی کشور هستند که غنی‌ترین معادن ذغال‌سنگ جنوب شرق را در خود دارند و این امر سبب شده این شهرستان‌ها در چرخش اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا کنند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر بیش از 6 هزار نفر در معادن ذغال‌سنگ این سه شهرستان مشغول به کار هستند که بیش از نیمی از معادن و کارگران در شهرستان کوهبنان قرار دارند‌.

طاهری تصریح کرد: حدود 4 هزار نفر از کارگران در معادن دولتی و حدود 2 هزار نفر در معادن خصوصی فعالیت دارند و در سه شیفت کاری در اعماق زمین مشغول استخراج ذغال هستند و با فعالیت خود نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

وی عنوان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده طی سال‌های گذشته با برگزاری جلسات مکرر و بازرسی از معادن و شنیدن درد دل و خواسته به حق کارگران وضعیت پرداخت‌های معادن در هر دو بخش دولتی و خصوصی نسبت به چند سال قبل بهبود پیدا کرده و اعتراضات و اعتصابات کارگری در معادن به صفر رسیده است.

ایمنی معادن رو به بهبود است

طاهری به مهم‌ترین مشکلات جامعه کارگری معادن اشاره کرد و گفت: عدم آماده‌سازی متناسب با نیاز ظرفیت معادن به گونه‌ای است که با توجه ‌به راه‌اندازی کارخانه‌های کک‌سازی در منطقه تولید فعلی به هیچ عنوان پاسخگو نیست و اگر آماده‌سازی معادن در اولویت کاری قرار نگیرد در آینده نزدیک با تعدیل نیروی انسانی شدید و کاهش تولید روبه‌رو هستیم.

وی عدم پرداخت مطالبات معادن خصوصی از سوی شرکت ذغال‌سنگ به ویژه مربوط به سال‌های قبل را از مهم‌ترین مشکلات معادن دانست و افزود: این امر سبب شده که معادن با مشکلات عدیده‌ای ‌همچون پرداخت به موقع مطالبات و تأمین تجهیزات روبه‌رو باشد‌.

طاهری ابراز داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته وضعیت ایمنی معادن با وجود مشکلات عدیده موجود رو به بهبودی است، هر چند هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم‌.

وی خاطر نشان کرد: برای آماده‌سازی و رفع مشکل پرداخت‌ها باید از طریق دولت به بخش خصوصی پول تزریق شود، زیرا در دو معدن خصوصی شهرستان کوهبنان حدود 4 میلیارد تومان از ذغال‌سنگ طلب دارند که تا پایان سال 91 است.

طاهری ابراز داشت: از سوی دیگر باید آیین‌نامه‌های مربو‌ط به بازنشستگی پیش از موعد شفاف شود تا کارگران در زمان بازنشستگی با مشکل کمتری مواجه شوند‌.

حقوق کارگران معادن ذغال‌سنگ ناعادلانه است

فرماندار کوهبنان نیز اظهار داشت: در حال حاضر تنها منبع درآمد مردم شهرستان‌های زرند‌، راور ‌و کوهبنان از طریق کار در معادن ذغال‌سنگ است و اگر روزی مشکلی در استخراج ذغال پیش بیاید، وضعیت معیشت و اقتصادی‌ مردم شهرستان‌های شمالی استان دچار مشکل جدی می‌شود.

منصور متقی با اشاره به فعال شدن کمیسیون کارگری از دو سال قبل در شهرستان کوهبنان گفت: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، بی‌عدالتی در پرداخت حقوق و مزایای کارگران معادن است که در اعماق 570 متری زمین مشغول کار هستند که در این تونل شاهد پرداخت سه نوع حقوق متفاوت به کارگران هستیم که تعدادی از آنان از کمترین مزایا و حقوق بهره‌مند هستند‌.

وی ابراز داشت: اگر کارگران دل‌گرم باشند، زمینه برای استخراج بیشتر رقم می‌خورد و موجب می‌شود کک‌سازی‌، صنعت فولاد و ذغال‌شویی‌های احداث شده هم پا برجا بمانند.

این مقام مسئول افزود: حضور مجریان و دست‌اندرکاران قوه مقننه ‌در معادن، زمینه را برای وضع قوانین مطلوب و عدالت جمعی فراهم می‌کند و این امر سبب می‌شود ذغال قیمت واقعی خود را پیدا کند و مشکلات کارگران در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود.

فرماندار کوهبنان گفت‌: باید مدیریت شرکت ذغال‌سنگ و اردوی این شرکت که در مرکز استان به دور از گرد و غبار ذغال و کارگران معادن قرار گرفته است به یکی از شهرستان‌های شمالی منتقل شود.

تشویق کارگران با افزایش تولید

 مصطفی نیایش مدیر معدن ذغال‌سنگ هشونی کوهبنان نیز به خبرنگار فارس گفت‌: به منظور تشویق و ترغیب کارگران هر کارگاه و تونلی که ماهانه تولید آن بالای 14 هزار تن باشد به صورت قرعه‌کشی تعدادی از کارگران این قسمت برای اردوی سیاحتی و زیارتی به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.

وی افزود: یکی از نقاط امیدواری در معدن هشونی این است که برخلاف بسیاری از معادن دیگر نه تنها ما تعدیل نیرو نداریم، بلکه مقدمات برای افزایش و جذب نیروهای جدید فراهم شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: باید مدیریت شرکت به شکل سابق بازگردد و یک مدیر‌عامل در تهران‌ بر تمام‌ معادن طلا‌، مس‌، ذغال‌سنگ‌، سنگ‌آهن و حتی نفت و گاز اعمال قدرت کند تا از ضرردهی برخی شرکت‌ها جلوگیری شود.

نیاز به پزشکان متخصص در مناطق کارگری کوهبنان

فصیحی هرندی‌ رئیس شبکه بهداشت و درمان کوهبنان به خبرنگار فارس گفت: در حالی که اکثر مردم شهر کوهبنان و بخش طغرالجرد به نوعی یا کارگر معادن و یا بازنشسته این شرکت هستند درخواست همکاری بیشتر شرکت ذغال‌سنگ را در ارائه خدمات بهداشتی به مردم این مناطق داریم‌.

وی ابراز داشت: تنها مرکز بهداشتی و درمانی کیانشهر که در گذشته توسط شرکت ذغال‌سنگ ساخته شده چند‌ سال است که به دلیل شانه خالی کردن این شرکت از ارائه خدمات درمانی تنها مرکز درمانی بخش طغرالجرد با همکاری بهداشت و درمان شهرستان ارائه خدمت می‌کند، اما باز هم شرکت تمام تلاش خود را معطوف داشته تا از ارائه خدمات اندک ‌به این منطق مسکونی ذغال‌سنگ شانه خالی کند که جای تأمل دارد.

این مسئول خواستار ارتقای طرح بهره‌وری برای کارکنان بیمارستان و اورژانس کوهبنان شد و از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد با توجه به اینکه اکثر بازنشستگان شرکت ذغال‌سنگ از بیماری‌های ریوی‌، تنفس و داخلی رنج می‌برند، تلاش شود تا‌ زمینه ردیف استخدامی پزشکان متخصص در شهرستان فراهم شود.

ضرورت راه‌اندازی صنایع جانبی در جوار معادن

حسین امیری نماینده کوهبنان در مجلس در رابطه با مشکلات کارگران معادن ذغال‌سنگ اظهار داشت: کارگران نوک پیکان تولید و در حقیقت از پیشگامان جبهه اقتصاد کشور هستند که حمایت و پشتیبانی از آنان نقش مستقیم در افزایش کارایی و بازدهی را به ارمغان می‌آورد، طی چند سال گذشته تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا با برگزاری جلسات مکرر و رایزنی‌های مختلف با مسئولان مربوطه در مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت‌، معدن و تجارت تا حد ممکن نسبت به رفع مشکلات کارگران و معادن اقدام کنیم.

وی بیان داشت: این جای امیدواری است که با ‌رعایت نکات ایمنی توسط پیمانکاران و حساسیت خاص مدیران معادن و نظارت بازرسان اداره کار و شفاف‌سازی مشکلات موجود توسط خبرنگاران ‌در سال جاری حوادث جانی و فوتی به صفر رسیده است.

امیری خاطر نشان کرد: با توجه به معادن غنی ذغال‌سنگ در شهرستان‌های زرند و کوهبنان و راه‌اندازی صنایع جانبی و تبدیلی مانند ذغال‌شویی‌، قطران و کک باید زمینه را برای تولید فولاد و شمش در منطقه فراهم کنیم که این امر مستلزم افزایش تولید ذغال و کنسانتره بیشتر است.

نماینده مردم کوهنبان در مجلس شورای اسلامی بر تعدیل کردن قیمت ذغال و تلاش برای حضور مسئولان در معادن تاکید کرد و ابراز داشت: در این راستا با همکاری مجمع نمایندگان استان‌ تلاش می‌کنیم تا اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مسئولان وزارت صنایع و معادن را دعوت کنیم تا با حضور و بازدید از مناطق و معادن کارگری ‌از نزدیک در جریان مشکلات مربوطه قرار گیرند.

وی بیان داشت: بازنشستگی پیش از موعد در ضریب 1.5 ‌و پیش از موعد را دنبال کردیم که در این راستا همکاری بیشتر بیمه ضروری به نظر می‌رسد تا کارگران بدون دغدغه و درد سر بازنشسته شوند‌.

.............................................

گزارش: علی‌اصغر نامجو‌کوهبنانی

.............................................

انتهای پیام/80012/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول