اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار کوهبنان:

حقوق کارگران معادن ذغال‌سنگ ناعادلانه است

فرماندار کوهبنان گفت: با بی‌عدالتی در پرداخت حقوق و مزایای کارگران معادن ذغال‌سنگ مواجه‌ایم که در اعماق 570 متری زمین مشغول کار هستند و شاهد پرداخت سه نوع حقوق متفاوت به کارگران هستیم.

حقوق کارگران معادن ذغال‌سنگ ناعادلانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، منصور متقی ظهر امروز در جلسه کمیسیون کارگری این شهرستان اظهار داشت: استان کرمان بهشت معادن کشور است و شهرستان کوهبنان نیز از این نعمت الهی بی‌نصیب نیست به گونه‌ای که در حال حاضر بیشترین معادن ذغال‌‌سنگ استان در این شهرستان واقع شده است.

وی عنوان کرد: معادن هشونی‌، چشمه پودنه‌، تونل 12- 14‌، کمسار‌، معدن اصلی‌، پابدانای جنوبی، تونل چهار و ‌... از جمله معادن فعال و غنی ذغال‌سنگ کوهبنان هستند.

متقی افزود: معادنی همچون سنگ‌آهن‌، خاک نسوز‌، سرب‌، روی‌، کرومیت و ‌... نیز در کوهبنان یافت می‌شود که به لطف خداوند و حضور یکی از سرمایه‌گذاران به تازگی معدن سنگ‌آهن روستای کهن این شهرستان فعالیت کاری خود را آغاز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اکتشاف و استخراج معادن موجود در کوهبنان و سرمایه‌گذاری در این بخش تا حد ممکن تسهیلات بانکی نیز به آنان پرداخت می‌شود.  

متقی تصریح کرد: شاید بتوان ادعا کرد که بعد از جامعه فرهنگی کوهبنان بیشتر مردم این نقطه از کشور در معادن ذغال‌سنگ ‌و در اعماق نمناک و خطرناک زمین ‌مشغول به کار هستند، زیرا به دلیل کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های پی‌در‌پی کشاورزی کوهبنان فلج شده است.

فرماندار کوهبنان خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها منبع درآمد مردم  شهرستان‌های زرند‌، راور ‌و کوهبنان از طریق کار در معادن ذغال‌سنگ است و اگر روزی مشکلی در استخراج ذغال پیش بیاید، وضعیت معیشت و اقتصادی‌ مردم شهرستان‌های شمالی استان دچار مشکل جدی می‌شود.

وی با اشاره به فعال شدن کمیسیون کارگری از دو سال قبل در شهرستان کوهبنان گفت: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، بی‌عدالتی در پرداخت حقوق و مزایای کارگران معادن است که در اعماق 570 متری زمین مشغول کار هستند که در این تونل شاهد پرداخت سه نوع حقوق متفاوت به کارگران هستیم که تعدادی از آنان از کمترین مزایا و حقوق بهره‌مند هستند‌.

متقی ابراز داشت: اگر کارگران دل‌گرم باشند، زمینه را برای استخراج بیشتر رقم می‌خورد و موجب می‌شود کک‌سازی‌، صنعت فولاد و ذغال‌شویی‌های احداث شده هم پابرجا بمانند. 

وی خاطر نشان کرد: طی سال‌های گذشته بارها درد دل کارگران و مشکلات آنان بیان شده که مواردی هم بر اثر پیگیری حل و فصل شده اما چاره کار این است که باید تلاش شود خلأهای قانونی در مجلس برطرف شود‌.

متقی بیان داشت: با شرایط فعلی در آینده دیگر خبری از استخراج نیست و تمام پیمانکاران و کارگران تعدادی از معادن از جمله معدن 14-12 بیکار می‌شوند. 

متقی تأکید کرد: باید اعتبارات خاص و یارانه ویژه‌ به معادن به ویژه معادن خصوصی از جمله معدن پابدانای جنوبی تزریق شود تا بتوانند مسئولان معادن ‌افق‌های جدیدی ایجاد‌ و نسبت به افزایش کارگران معادن اقدام کنند تا خوراک کارخانه‌های ذغال‌شویی‌، قطران، کک و فولاد کشور تأمین شود.

وی عنوان کرد: همچنین از درآمدهای‌ آهن و فولاد که وابستگی خاصی به صنعت زغال دارند به معادن ذغال‌سنگ کمک شود تا مشکل مالی معادن حل و فصل شود‌.

متقی افزود: حضور مجریان و دست‌اندرکاران قوه مقننه ‌در معادن، زمینه را برای وضع قوانین مطلوب و عدالت جمعی فراهم می‌کند و این امر سبب می‌شود ذغال قیمت واقعی خود را پیدا کند و مشکلات کارگران در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود. 

فرماندار کوهبنان گفت‌: باید مدیریت شرکت ذغال‌سنگ و اردوی این شرکت که در مرکز استان به دور از گرد و غبار ذغال و کارگران معادن قرار گرفته است به یکی از شهرستان‌های شمالی منتقل شود. 

انتهای پیام/80012/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول