اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله ملک‌حسینی:

سیستم بانکی نباید بیکاران را بدهکار کند/ جای خالی "وام" در سیستم بانکی

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به معنا و مفهوم "وام" در دین اسلام تأکید کرد: نباید سیستم بانکی به گونه‌ای عمل کند که بیکاران علاوه بر درد بیکاری‌، بدهکاری و ورشکستگی را هم تجربه کنند.

سیستم بانکی نباید بیکاران را بدهکار کند/ جای خالی "وام" در سیستم بانکی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کارکنان بانک مهر اقتصاد ظهر امروز با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد دیدار کردند و از زبان او انتظارات دین اسلام را از سیستم بانکداری شنیدند.

آیت‌الله ملک‌حسینی در این دیدار اظهار داشت:‌ باید بپذیریم که یک اتفاق نامیمون در شبکه بانکی کشور صورت گرفته و آن بدهکار شدن افرادی است که تا دیروز فقط بیکار بودند ولی امروز هم بیکارند و هم بدهکار.

ملک‌حسینی ادامه داد: امروز ما در شبکه بانکی به ندرت موضوعی به نام "وام" داریم زیرا وام به معنی قرض هست نه این سودهای کلانی که به عنوان بازپرداخت از وام‌گیرنده می‌گیرند.

وی گفت: اگر چه در بانک مهر اقتصاد درصد سودها پایین‌تر است ولی باید تلاش‌های این بانک در مسیر بانکداری اسلامی جدی‌تر شده تا به سمت تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای پیش برویم.

* قراردادهای بانکی شفاف نیست و مردم آگاهی لازم را از قراردادها ندارند

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مردم باید آگاهی لازم را از قراردادها و قوانین بانکی داشته باشند و بانک‌ها نیز باید نیات و قصد خود را شفاف به مشتری اعلام کنند تا فردی که برای وام مراجعه می‌کند بداند آنچه دریافت می‌کند، وام نیست بلکه نوعی مشارکت است که اگر شفاف باشد غیرشرعی هم نیست.

وی همچنین نظارت بر تسهیلات را ضروری خواند و تصریح کرد: امروز باید از خود بپرسیم چرا عمده تسهیلات ما در جای خود به کار گرفته نشد و وام گاوداری، سر از خرید مسکن درآورده است!

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اگر مردم بدانند این تسهیلاتی که می‌گیرند برای چه موضوعی است و بدانند که بانک نظارت می‌کند به هیچ عنوان تخلف نمی‌کنند و جامعه از بسیاری از وضعیت کنونی مصون می‌شود.

وی خطاب به کارکنان بانک مهر اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد گفت:‌ اگر نکات مذکور در کنار فعالیت‌های شما در مسیر بانکداری اسلامی رعایت شود شاهد افتخار واقعی این بانک به جذب بیشترین منابع پولی، جذب مشتریان متعهد و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اسلامی و رعایت ساز و کارهای اسلامی خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه اقتصاد و معیشت افراد، بر همه امور دیگر تأثیرگذار است، اظهار کرد: هیچ روزی دهنده‌ای بهتر از خداوند نیست که نباید روزی که خداوند به شکل حلال به ما می‌دهد با روش‌های حرام، آلوده شود.

* بسیاری از قوانین بانکی اسلامی است ولی از عمل به آن‌ها خبری نیست

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد افزود: حرص و طمع، تلاش‌های بی‌اساس و دور زدن قانون از جمله راه‌هایی است که در سیستم اداری می‌تواند روزی حلال یک کارمند را حرام کند.

وی ادامه داد: بانک‌هایی با هدف احیای قرض‌الحسنه اسلامی و کمک به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در جامعه تأسیس شده که بانک مهر اقتصاد یکی از این بانک‌ها است که در مسیر بانکداری اسلامی گام بر می‌دارد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف بانک مهر اقتصاد در اجرای شیوه‌های بانکداری اسلامی مقدس و قابل تحسین است که امیدواریم این اهداف به طور کامل عملیاتی شوند.

وی تصریح کرد: نام بسیج و هدف مقدس بانک مهر اقتصاد در اجرای سیاست‌های بانکداری اسلامی امیدبخش است که امیدواریم این تلاش‌ها ادامه پیدا کند و بدون انحراف، به طور کامل در عمل محقق شوند.

آیت‌الله ملک‌حسینی تأکید کرد: بانک‌هایی که در مسیر بانکداری اسلامی گام بر می‌دارند، بند بند قوانین آن‌ها مورد تأیید فقهای اسلام بوده و اهداف این بانک‌ها نیز مقدس و الهی است ولی مهم این است که عملیاتی شوند.

* اجرای بانکداری اسلامی از اهداف اصلی بانک مهر اقتصاد است

مدیرکل بانک مهر اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار با اشاره به نگاه فرهنگی و ایده‌آل نماینده ولی‌فقیه در این استان گفت:‌ بانک مهر اقتصاد برای تحقق بانکداری اسلامی پیشرو است و در این راه گام بر می‌دارد.

کرامت پرهیزکار، رسیدن به نقطه مطلوب و ایده‌آل مورد نظر علما را نیازمند زمان و اقدامات فرهنگی دانست و افزود: این تلاش‌ها باید از سوی همه ادارات، مردم و رسانه‌ها صورت گیرد.

وی با ارائه گزارشی از عملکرد بانک تحت مدیریتش، از کسب مقام نخست در جذب منابع مالی خبر داد و گفت: این بانک در زمینه اعطای تسهیلات به بخش‌های تولیدی و اقتصادی اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

پرهیزکار اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اسلامی را یکی از مهم‌ترین رویکردهای این بانک برشمرد.

انتهای پیام/82005/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول