اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی:

برای اصلاح نظام سلامت نخستین قدم را باید پزشکان بردارند

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: برای اصلاح نظام پزشکی کشور نخستین گام را باید ما پزشکان برداریم.

برای اصلاح نظام سلامت نخستین قدم را باید پزشکان بردارند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دکتر علیرضا مرندی بعد از ظهر امروز در سمینار بین‌المللی چشم‌انداز سلامت اظهار داشت: در کشور ما سلامت به معنای واقعی کلمه نقص‌های بسیاری دارد و در این راستا راه‌اندازی مرکز سیاستگذاری تحقیقات سلامت یک اقدام مفید ارزیابی می‌شود.

وی افزود: به نقل از وزیر بهداشت و درمان از مقام معظم رهبری، ایشان از اولویت نداشتن سلامت در دولت‌های مختلف گلایه داشته‌اند و پیش از این نیز بیان کرده‌اند که سلامت محور هر چیز بوده و حتی عروج انسان و معنویت او از سلامت متاثر است.

مرندی اضافه کرد: زمانی مقام معظم رهبری چنین دیدگاهی دارند و در برنامه چهارم و پنجم توسعه این موضوع پررنگ دیده شده و وظیفه متولیان است که از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند.

وی ادامه داد: زمانی که بنده مسئولیت وزارت را داشتم، به سبب دفاع مقدس هر تصمیمی که گرفته می‌شد مورد حمایت مجلس قرار می‌گرفت و البته اکنون نیز کمتر موردی در حوزه سلامت است که با مخالفت نمایندگان مواجه شود.

مرندی خاطرنشان کرد: ایران کشور فقیری نیست و در صورتی که دولتمردان با استفاده صحیح از منابع برنامه‌ریزی دقیقی در تحقق اهداف سلامت داشته باشند، از رهبر معظم انقلاب، مجلس و سایر ارکان حاکمیت همگی حمایت می‌کنند، چرا که سلامت امری مرتبط با تمام ابنا بشر است.

وی با این مقدمات تصریح کرد: از فرصت‌ها استفاده خوبی نکردیم چرا که امروز بر خلاف آن روزهایی که کمبود متخصص داشتیم و پزشکان خارجی در ایران جولان می‌دادند، گذشته و با این اوصاف باید شاخص‌هایمان بهتر باشد.

توجه به مقوله اقتصاد سلامت و لزوم سرمایه‌گذاری سلامت دو موردی بود که مرندی بر ضرورت آن تاکید و خاطرنشان کرد: من ضعف مدیریت در زمان وزارت خود را می‌پذیرم و به مسئولان فعلی توصیه می‌کنم که فرصت‌ها برای بهبود شاخص‌های سلامت را از دست ندهند.

نظام آموزشی ما پزشکان را پاسخگو بار نیاورده است

وی بیان کرد: ما پزشکان درمان‌محور هستیم نه سلامت‌محور و نظام آموزش پزشکی ما را پاسخگو بار نیاورده است.

مرندی ابراز داشت: برای ارتقای شاخص‌ها در درجه نخست باید ذهنیت ما پزشکان اصلاح شود تا سلامت اولویت اول ما باشد.

وی در ادامه با ذکر مثالی در این زمینه گفت: ما پزشکان اگر به جای درمان‌محوری سلامت‌محور بودیم، در دیدار با مسئولان از کمبود تخت بیمارستانی و تجهیزات نمی‌گفتیم بلکه از کمبود واکسن گلایه می‌کردیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در پایان گفت: تغییر رویکرد پزشکان، اقدام جدی مسئولان، تلاش صاحبان تریبون، روحانیون و رسانه‌ها برای ارتقای نظام سلامت کشور ضرورت دارد.

انتهای پیام/2448/ب30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول