اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام قرائتی:

500 آیه سیاسی در قرآن وجود دارد/ مبلغان از توجیه اقدامات دولت‌ها بپرهیزند

مفسر قرآن کریم گفت: 500 آیه سیاسی در قرآن وجود دارد و اگر مبلغان می‌خواهند بحث سیاسی داشته باشند می‌توانند از این آیات استفاده کنند.

500 آیه سیاسی در قرآن وجود دارد/ مبلغان از توجیه اقدامات دولت‌ها بپرهیزند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی امروز در همایش بصیرت عاشورایی مبلغان که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) اظهار کرد: روحانیون و مبلغان دینی باید به خلوص نیت به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ضمن انتقاد از انجام پژوهش‌های بی‌مورد در کشور افزود: تحقیقات و پژوهش‌ها باید در راستای حل مشکلات باشند.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه امروزه در روستاها و برخی شهرک‌های تازه تاسیس کمبود مسجد احساس می‌شود خاطرنشان کرد: این در حالی است که رهبری بارها بر این مسئله تاکید فرموده‌اند.

وی ادامه داد: محرم فرصتی تبلیغی و بسیار عالی برای حضور روحانیون در مدارس و اقامه نماز جماعت برای دانش‌آموزان است؛ مشورت با گروه‌های مختلف از سوی روحانیون باید در دستور کار قرار گیرد و اگر آنها می‌خواهند بر منابر بحث سیاسی داشته باشند این کار را هم می‌توانند با مراجعه به 500 آیه سیاسی قرآن انجام دهند.

قرائتی با بیان اینکه همه مسائل از جمله اهمیت بیشتر حفظ نظام اسلامی نسبت به نماز در قرآن ذکر شده‌ عنوان داشت: هزاران آیه اخلاقی این کتاب آسمانی هم می‌تواند دستمایه و اساس توصیه‌های اخلاقی در محرم و صفر باشد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه اگر تبلیغ ضعف داشته باشد مردم با احکام خدا ناآشنا خواهند بود گفت: حتی در روضه‌هایمان هم باید از مفاهیم قرآنی و آنچه مورد توجه خداوند است استفاده کنیم؛ عرفان اسلامی هم از دیگر مسائلی است که با توجه به قرآن می‌توان به تبیین صحیح آن پرداخت و گرنه مسائلی غیر از آنچه در قرآن است جایگزین خواهد شد.

وی اضافه کرد: لازم است روحانیون و مبلغان دینی حتما یک دوره کامل تفسیر قرآن را مطالعه کنند تا بتوانند بر همان اساس با مردم سخن بگویند؛ در گذشته فقط دو تفسیر قرآن داشتیم ولی امروز تعداد آنها به 100 عنوان رسیده هرچند هنوز نسبت به حاشیه‌ها و شرح‌هایی که بر کتب فقهی نوشته شده بسیار کمتر هستند.

قرائتی قرآن را ذکر، بیان و تبلیغ دانست و افزود: با این حال این کتاب الهی به کسی نیاز دارد که بتواند مذکر، مبین و مبلغی خوب باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز در بخش دیگری از سخنان خود 300 مفهوم دینی موجود در نماز را مورد توجه قرار داد و گفت: همه این مفاهیم را می‌توان با مراجعه به قرآن استخراج و تبیین کرد؛ این همان کاری است که مبلغان برای ترویج فرهنگ نماز باید انجام دهند.

وی ادامه داد: بر فراز منابر نباید زیاد به بیان شعر پرداخت و همچنین باید از بیان خواب‌ها، رویاها حتی آنها که صادقانه هستند پرهیز کرد؛ گفت‌وگوی مستقیم و رو در رو با مردم نیز از دیگر مسائلی است که هیچ‌گاه نباید فراموش شود زیرا تاثیر آن از منبر بیشتر است.

قرائتی با تاکید بر روان سخن گفتن مبلغان خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد تاثیرگذاری حادثه عاشورا به عنوان جریانی در طول تاریخ است که اینگونه اقشار مختلف مردم را به صورت خودجوش به هیئت‌ها و مجالس عزاداری می‌کشاند.

رئیس ستاد اقامه نماز بیان داشت: بر روی منبر باید آنچه مورد نیاز و مفید برای جامعه است را بیان کرد و قرآن بهترین منبع این کار محسوب می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه دولت‌های گوناگون دارای نقاط ضعف و قوت هستند و نباید کار آنها توسط مبلغان توجیه شود تصریح کرد: اقدامات مختلف نباید سبب دوری مردم از نماز جمعه، نماز جماعت و سایر احکام شرعی شوند.

قرائتی با بیان اینکه روحانیون و مبلغان در هر فرصتی به ویژه در ماه‌های محرم و صفر باید به هیئت‌های مختص جوانان سرکشی کنند گفت: این کار سبب می‌شود آنها از افراط و تفریط پرهیز کرده و به سمت مساجد جذب شوند.

انتهای پیام/78004/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول