اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان:

سرانه فضای کتابخانه‌های کردستان باید 8 متر به ازای هر 100 نفر باشد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید فضای کتابخانه‌های عمومی در استان کردستان به ازای هر 100 نفر 8 مترمربع باشد.

سرانه فضای کتابخانه‌های کردستان باید 8 متر به ازای هر 100 نفر باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اسماعیل احمدی ظهر امروز در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در کردستان با حضور مسئولان استان و اعضای انجمن کتابخانه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 در حال حاضر فضای کتابخانه‌ای استان به ازای هر 100 نفر 1.3 مترمربع است.

وی میانگین فضای کتابخانه‌ای کشور در حال حاضر را برای هر 100 نفر حدود 4 مترمربع ذکر کرد و افزود: بر اساس این آمار فاصله زیادی در استان کردستان با میانگین کشوری وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های استان کردستان، بیان کرد: در حال حاضر مجموع زیربنای کتابخانه‌ها 25 هزار مترمربع است که این میزان 19 هزار و 500 مترمربع کتابخانه نهادی و حدود 6 هزار مترمربع کتابخانه مشارکتی است.

*عضویت 35 درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی تا 1404

احمدی تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان کردستان را از جمعیت یک و نیم میلیون نفری 37 هزار نفر عنوان کرد و گفت: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید عضویت کتابخانه‌های عمومی استان به 35 درصد برسد.

وی بیان کرد: در حال حاضر اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان 2.5 درصد است که فاصله زیادی تا افق سند چشم‌انداز سال 1404 در استان کردستان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان تعداد نسخه‌های کتاب موجود در کتابخانه‌های استان را در حال حاضر 679 هزار جلد کتاب ذکر کرد و افزود: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 باید در استان کردستان به ازای هر نفر 4 جلد کتاب وجود داشته باشد که هم‌اکنون این رقم در استان به ازای هر نفر نصف کتاب موجود است.

احمدی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال‌جاری 219 هزار مورد امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان به ثبت رسیده که این رقم یکی از شاخص‌های وضعیت کتابخانه‌های استان است.

* زیربنا چالش بزرگ کتابخانه‌های کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان عنوان کرد: طبق بررسی‌های کارشناسی عمده‌ترین چالشی که در استان وجود دارد مربوط به زیربنای کتابخانه‌های عمومی است که با گسترش منابع نیازمند زیربنای استاندارد در استان هستیم.

احمدی افزایش تعداد اعضای کتابخانه‌ها را نیازمند افزایش زیربنای استاندارد فضای کتابخانه‌ها دانست.

وی با اشاره به اهمیت ساخت کتابخانه مرکزی سنندج در ابعاد مختلف فرهنگی، اضافه کرد: با ساخت این کتابخانه در فضای 15 هزار مترمربع، مجموع فضای کتابخانه‌های موجود استان به 40 هزار مترمربع ارتقاء می‌یابد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان بیان کرد: بر اساس شاخص‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتابخانه‌ها دارای سه نوع هستند که درجه‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس درجه‌های بالا به پایین، کتابخانه‌های استاندارد و مرکزی هستند.

احمدی در پایان با بیان اینکه در استان کردستان بالاترین درجه کتابخانه 4 است، اضافه کرد: در حال حاضر در استان کردستان کتابخانه استاندارد و مرکزی وجود ندارد که ساخت کتابخانه مرکزی سنندج می‌تواند در زمینه مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در استان موثر باشد.

انتهای پیام/79005/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول