اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با نوآوری متخصصان حوزه بندری محقق شد

پیاده‌سازی رآکتور 700 تنی پالایشگاه بندرعباس از بارج در بندر رجایی

متخصصان امور بندری در هرمزگان بدون کمک‌گیری از شرکت‌های خارجی موفق به پیاده‌سازی رآکتور 700 تنی پالایشگاه بندرعباس از یک بارج در بندر رجایی شدند.

پیاده‌سازی رآکتور 700 تنی پالایشگاه بندرعباس از بارج در بندر رجایی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی بنادر و دریانوردی هرمزگان، با اقدام نوآورانه متخصصان امور بندری بزرگترین بندر تجاری کشور و بهره‌گیری از توان عملیاتی بخش خصوصی، یک نگله رآکتور 700 تنی بدون استفاده از تجهیزات تخلیه و بارگیری همچون جرثقیل‌های بزرگ و در زمانی کمتر از یک ساعت در بندر شهید رجایی تخلیه شد که رکوردی جدید در بنادر کشور به ثبت رسید.

طی سالیان گذشته، اعمال تحریم‌های یک جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی مانع از تامین تجهیزات استراتژیکی همچون جرثقیل‌های بزرگ دارای توان عملیاتی بیش از 250 تن برای افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری در اسکله‌های بندر شهید رجایی شده است.

علی‌رغم این محدودیت‌های تحمیل شده به صنعت حمل و نقل دریایی کشور، کارشناسان و متخصصان مجتمع بندری شهید رجایی برای نخستین‌بار موفق شدند با استفاده از یک روش نوآورانه، کاستی‌های عملیاتی ناشی از کمبود تجهیزات بندری را جبران کرده و اقدام به تخلیه یک نگله رآکتور 700 تنی متعلق به پالایشگاه بندرعباس کنند که به لحاظ عملیاتی در نوع خود یک رکورد مهم محسوب می‌شود. 

حمید جهرمی‌نژاد رئیس اداره امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن تشریح عملیات تخلیه این محموله بزرگ از یک فروند شناور بارج، گفت: با پیشنهادات ارائه شده از سوی کارشناسان یک شرکت کشتیرانی بین‌المللی به صاحب کالا، محموله مورد نظر از طریق یک خط کشتیرانی به بندر جبل علی امارات منتقل و توسط جرثقیل‌های بزرگ مستقر روی کشتی، تخلیه شد که پس از قرار گرفتن روی یک کشنده بوژی (دستگاهی برای حمل کالاهای حجیم و سنگین)، توسط یک بارج ایرانی بارگیری و به بندر شهید رجایی منتقل گردید.

*تخلیه محموله با استفاده از محاسبه جزر و مدی و آب توازن شناور

وی اضافه کرد: پس از انجام محاسبات دقیق توسط کارشناسان و متخصصان در بندر شهید رجایی و تهیه یک سناریو، در حوالی ساعت 14 نخستین روز از آبان ‌ماه جاری که تغییرات جزر و مدی ثبات بیشتری داشت، پس از پهلوگیری این بارج در اسکله شماره هفت، عملیات تخلیه آن با اجرای دقیق مراحل پیش بینی شده در سناریو، کلید خورد.

جهرمی‌نژاد بیان کرد: در ادامه دو دستگاه کامیون در طرفین عرشه بارج به عنوان بالانسر قرار گرفتند و یک دستگاه کشنده نیز وظیفه انتقال بوژی حامل نگله را بر عهده گرفت. از سوی دیگر، از طریق تخلیه آب توازن شناور بارج، شرایط لازم برای سر به سر شدن عرشه بارج با سطح اسکله فراهم شد تا امکان جابجایی این محموله فراهم شود.

*فرصت طلایی یک ساعته برای تخلیه سنگین‌ترین رآکتور وارداتی

وی همچنین ضمن بیان جزییاتی بیشتر از این دستاورد مهم، خاطرنشان کرد: در این عملیات که در یک فرصت طلایی یک ساعته به ثمر رسید، تیمی متشکل از 30 نفر از کارشناسان بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و متخصصان بخش خصوصی توانستند این محموله بزرگ 700 تنی را بدون استفاده از جرثقیل و با رعایت تمامی نکات ایمنی، به روی سکوی اسکله منتقل کنند.

رئیس اداره امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن ستایش انجام چنین اقدامات نوآورانه‌ای از سوی متخصصان بندری هرمزگان برای یافتن روش‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها، گفت: با توجه به نیاز اقتصادی منطقه برای حمل تجهیزات فلزی و محموله‌های چند صد تنی پالایشگاهی و صنعتی، این ضرورت احساس می‌شود که در زمینه تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری و خریداری جرثقیل‌های دارای توان عملیاتی بیش از 250 تن، شرایط سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی فراهم شود.

وی اضافه کرد: در این رابطه مکاتباتی با مسئولان سازمان بنادر داشته‌ایم و امکان سنجی صدور مجوز لازم برای تحقق این امر مهم، هم اکنون در سازمان مرکزی در دست بررسی است.

جهرمی‌نژاد یادآور شد: سه سال پیش، با استفاده از جرثقیل‌های مستقر روی کشتی حامل کالا، یک نگله 480 تنی تخلیه شده بود که با اقدام جدید صورت گرفته، رکورد تخلیه یک ساعته رآکتور 700 تنی بدون استفاده از جرثقیل به ثبت رسید.

*دور زدن تحریم‌ها با خلاقیت متخصصان بندری و کشتیرانی کشور

ابوالقاسم محمدی‌یکتا مدیر عامل شرکت خدمات بندر جنوب که به عنوان بخش خصوصی فعال در زمینه حمل و نقل بین‌المللی کالاهای سنگین از طریق مسیرهای دریایی وظیفه برنامه‌ریزی و حمل این محموله 700 تنی از کشور مبدا تا بندر شهید رجایی را بر عهده داشته است، درباره اهمیت این اقدام گفت: پس از اعمال قوانین محدودیت آفرین کشورهای غربی در خصوص تردد خطوط بین‌المللی کشتیرانی به بنادر ایران و لغو تعهدات مربوط به بیمه‌های دریایی، حمل کالاهای سنگین مورد نیاز واحدهای صنعتی کشور از طریق مسیرهای دریایی دچار مشکلاتی شد که خوشبختانه با خلاقیت متخصصان کشور توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

وی ادامه داد: هر چند بسیاری چنین می‌اندیشیدند که تحقق چنین کار بزرگی نشدنی است اما ما ثابت کردیم که با خودباوری می‌توان حماسه خلق کرد.

به گفته محمدی، این رآکتور 700 تنی بزرگترین کالای سنگین در صنعت حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود که بدون استفاده از تجهیزات پیشرفته و جرثقیل‌های بزرگ تخلیه و بارگیری وارد کشور شده است.

*رآکتور 700 تنی قطعه اصلی برج جدید پالایشگاه بندرعباس

محمد صیاد رئیس اداره ترخیص و خدمات کالای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به اهمیت این محموله وارداتی خاطر نشان کرد: این رآکتور به همراه بیش از 40 نگله دیگر برای احداث برج اصلی طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی ضمن بیان اینکه پس از پایان فرآیند ترخیص محموله از گمرک شهید رجایی، این رآکتور به پالایشگاه بندرعباس منتقل و عملیات نصب آن در برج پالایشگاه آغاز خواهد شد، اضافه کرد: عملیات احداث این برج در وضعیت حاضر 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این رآکتور از بخش‌های اصلی سازه این برج محسوب می‌شود.

این مقام مسئول همچنین خاطر‌نشان کرد: با راه‌اندازی فاز جدید طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس، دو میلیون و 400 هزار لیتر بنزین معمولی و سه میلیون و 400 هزار لیتر بنزین سوپر به ظرفیت تولید این پالایشگاه افزوده خواهد شد که نقش مهمی در خودکفایی ایران در تولید فرآورده‌های نفتی ایفا خواهد کرد. 

یادآور می‌شود، «نگله» کلمه‌ای است ظاهرا هندی که در بنادر و گمرکات جنوب بسیار متداول است. با این توضیح که به واحد کالاهای بسته‌بندی نشده مثل یک شاخه تیر آهن یا یک شمش فلزی سنگین یا یک دستگاه ماشین بدون لفاف و حتی به یک دستگاه اتومبیل یا تراکتور نیز که اقلام مانیفست و بارنامه یک واحد را تشکیل می‌دهند، نگله می‌گویند.

انتهای پیام/88001/ط/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول